Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venlafaxin, någon som vet?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Venlafaxin, någon som vet?

    Jag har börjat äta detta, 2 dagar bara. Men har IBS och är livrädd att magen inte ska palla med det. Någon som kan berätta hur ni blev i magen när ni började med dom?


    Jag funderar på att sluta med dom. Visst kan jag bara sluta imorgon, har ju bara tagit 2 tabletter.


    *


    Hälsn P



  • #2

    Har inte känt nåt i magen och har ätit dessa i två omgångar. Hoppas du prövar för det är den bästa medicin som finns neligt mig


    Comment


    • #3

      Jag har tagit dem i flera månader nu + att ha ökat dem......har IBS och har märkt av förstoppning men det går ju att åtgärda!! om inte med mat så bulkmedel men jag har klarat det med att öka fiberhalten i kosten och dricka lite mera.......ge inte upp!! de verkar mycket bra tycker jag med!! som prövat en del andra tidigare....//*


      Comment


      • #4

        Dom är bra när man tar dom, men när du sen ska sluta med Venlafaxin... ja, du kan ju läsa min forumtråd om utsättning av det. :/


        Comment


        • #5

          Å jag har satt ut dem två gånger utan problem!


          Comment


          • #6

            Började äta dom för 3 dagar sen på 75mg.. ska öka om en vecka. har inte kännt något med magen än iaf. Bara fått sjukt stora pupiller och känt mig lite speedad. Jag hoppas det lägger sig snart


            Comment


            • #7

              Samma här!! lite smått manisk emellanåt..........men det lägger sig...........lugnet tar över! tur för mig och omgivningen!!?? fniss....


              Comment


              • #8

                Har ätit Venlafaxine Actavis sedan oktober och har under hela tiden svettats enormt mycket. Kan inte anstränga mig över huvudtaget, då dränks jag av svett... ...svettas även på natten utan att jag rör mig.Vad gör man om biverkningarna inte går över?

                Är inte överviktig men har gått upp dryga 6 kg och det bara fortsätter uppåt. Har alltid varit magerlagd och har aldrig varit "stor i maten", äter i stort sett normalt nu också. Hur kommer det sig att man går upp i vikt? Vad händer när man slutar med medicineringen?

                Någon som vet?


                Vänligen

                Rosmarin


                Comment


                • #9

                  Har haft Venlafaxin (säljs också med namnet Efexor), jag åt i kanske fyra år. Känner två som ätit det under fler år, och satt ut i omgångar. Det intryck jag fått är att just Venlafaxin kan variera rätt kraftigt hur det påverkar, både när tar det och när sätter ut det. För de två som jag känner som ätit det länge, så har varit en räddning, bara positiva effekter. Dock är den ena som jag rätt känslig, trots att "ska inte kunna vara så", så om glömt ta den på morgonen, så lite "konstig i huvudet" på kvällen (som lite bommul, svag yrsel). Men för någon jag pratat med så har Venlafaxin varit rena giftet, fått henne att må mycket dåligt både fysiskt och psykiskt.


                  Vid min utsättning, så under några veckor var enda jag märkte av att jag grät för minsta lilla, om något litet sorgligt på TV eller sorglig musik. Men vet att andra haft stora problem med utsättningen.


                  Tror ingen riktigt vet säkert varför vissa går upp i vikt, andra ned, och en del opåverkade.


                  Så tyvärr tror jag att det inte går att säga riktigt hur Venlafaxin kommer att påverka, utan är lite olika från person till person.


                  Comment


                  • #10

                    Har inte haft problem med magen av denna medicin. Har åter satt in den igår. Men utsättningen var värre då jag fick en hemsk huvudvärk som tog några dagar/en vecka innan den försvann. Det blev en ofrivillig utsättning med ett snabbt slut istället för att trappa ner.


                    Comment


                    • #11

                      Tagit detta i fyra dagar (37,5 mg) men funderar på att lägga ner redan. Det hjälper mot spänningar och jag blir speedad och framåt men jag får också ordentligt känselbortfall. Slår man på kroppen/huden så känns det knappt. Stegen känns därför väldigt underliga och könsorganet är stendött. Däremot inga domningar eller muskelsvaghet. Någon som haft denna biverkning? Samt hur länge sitter verkan i? Jag har varit utan i 24 timmar men det har inte börjat släppa.


                      Tacksam för svar.


                      Comment


                      • #12

                        Efter fyra dagar så vet du i princip ingenting om hur det kommer att vara. Det tar längre tid än så för kroppen att anpassa sig, det du upplever nu är rätt säkert insättningssymptom. Som kan variera från person till person.


                        Jag vill minnas (men kan minnas fel, kanske blandat ihop med annan medicinering) att för mig tog veckor innan stark yrsel gick bort. När skulle sova om låg stilla så gick bra, men om vände mig i sängen så snurrade allt några sekunder. Mycket obehagligt. Men gick bort när kroppen anpassat sig.


                        Du gör som du vill naturligtvis, men jag hade nog gett det mer än fyra dagar. Du kan ju alltid sluta sedan, när du vill, när vet hur det verkligen kommer att vara.


                        Du kan ju kontakta din läkare om du känner dig osäker?


                        Comment


                        • #13

                          Tack för tips. Jo, borde väl vänta och se. Men försöker sätta ut Mirtazapin samtidigt som jag haft för länge (7,5 mg, trappar ner till 3,75) och väntar nog med Venlafaxinet tills jag är helt utan Mirta, då jag kan tänka mig att Mirta börjat ge mig biverkningar som overklighets- och svimningskänslor.

                          Nu är frågan bara om jag kommer få så pass stora effekter av att strunta i Venlafaxinet efter 4 dagar att utsättningen av Mirta blir extra jobbig. Har hört att V kan vara jobbig redan efter kort tid. Återstår väl att se. Jag hoppas att mina ganska låga doser gör det hela förhållandevis ofarligt ändå. Men står på bra lite sömn senaste veckan. Men blir symtomen svåra är det ju alltid bara att ringa.


                          Comment


                          • #14

                            Det finns flera trådar om Venlafaxin på Terapisnack om du vill läsa mer om andras erfarenheter. Du kan hitta dem om du i Google söker med


                            site:terapisnack.com ( Effexor OR Efexor OR Venlafaxin )


                            Comment

                            Working...
                            X