Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rädd för Sertralin Teva! Vad har du fått för biverkingar och under hur lång tid?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rädd för Sertralin Teva! Vad har du fått för biverkingar och under hur lång tid?

Hej! Jag har fått Sertralin Teva utskrivet mot ångest, oro och nedstämdhet. Men bipacksedelns och skribenters ord gör mig fundersam. Den verkar ha många jobbiga instättningsbiverkningar under flera veckor. Jag börjar i skolan igen 7:e januarioch kan inte må mer piss än jag redan gör då. Hur ska jag klara det då. Kommer inte orka. Hur många dagar känner man sig sämre. Kan jag jobba 5 dagar efter påbörjad medicinering. Det känns som att livssitutationen kommer förvärras ännu mer. Samtidigt som jag inte orkar med min ständiga ångest och oro längre som gör att skolan tar stryk och*germig en ständig stresspåverkan i kroppen. Tror att mina tabletter är på 50mg. Kan jag ta 25 till att börja med för att inte få så stora biverkningar? ick också utskrivet Atarax mor oro och ångest som läkaren sa att jag kunde ta under biverkningarna av Sertralin. Någon som kombinerat de 2? Usch vilken beslutsångest! Att ta eller inte ta Cry. Vill må bra men inte sämre under så lång tid som flera veckor.* Vad skulle ni gjort?

hej, jag mår jätte bra av sertralin men jag förstår din oro, hade också lite så. men börja försiktigt å långsamt=)

Comment

Jag fick lite sömnstörningar i början, varade en vecka och lätt illamående, nån gång restlegs syndrom.

Comment

Jag fick enorma problem med muntorrhet och fick många hål under tiden med Sertralin. Dock mådde jag bra annars med medicinen men märkte efter ca 2 år att det inte hade nån effekt längre så jag slutade.

Comment

Jag måste reagera jättekonstigt på ssri... Har provat 2 sorter tidigare som gav mig självmordstankar och ständiga kaskadkräkningar och sedan dess har jag vägrat hårdnackat.

Klarade dock inte mer för någon vecka sedan, fick träffa en sympatisk läkare på psyk som gav mig Sertralin med lååååångsam upptrappning. Har konstant bröstsmärta och konstanta panikattacker!!! Detta står jag inte ut med! Jag började för en vecka sedan med 1/4 tablett, from idag tar jag 1/2*tablett. Har bara panik! Tror jag har runt 25-30 attacker per dygn, och det tar på en... sedan kommer ju värken i kroppen och huvudet/nacken som ett brev på posten.

Hur länge har man det så här???? Vet ärligt talat inte hur länge jag orkar... Det räcker nu...

Christine_83; hur gick det för dig?

*

Comment

Försöker här igen...

Har idag gjort ännu en dosökning till 3/4 tablett Sertralin. Detta är hemskt! Pratade med läkaren igår och hon sade att jag kunde få ngt lugnande men då får jag inte köra bil. Bor på landet, har två barn som ska skjutsas till skola, träning osv...

HUR LÄNGE HÅLLER DETTA I??????? Har panik precis hela tiden!!! Därutöver får jag ju otroligt ont i käkar, nacke, huvud, rygg, bröstkorg etc.

Är det jag som reagerar konstigt? Någon annan som fått ständig panik när ni börjat med Sertralin? När går det över?

*

Comment

Hej

Jag började med en halv dos Sertralin för två veckor sedan, för en vecka sedan gick jag upp till hel dos. De första dagarna jag åt så kände jag mig konstant "bakfull": huvudvärk, lätt yrsel och illamående. Det gick över efter fyra-fem dagar. Trodde de*biverkningarna skulle dyka upp igen efter höjningen men det gjorde de inte. De biverkningar jag fortfarande känner av är oro/rastlöshet i kroppen, varmare händer och fötter, är*hungrigare, känner mig lite trött men kan ändå inte sova bättre, märker också att jag spänner käkarna.*Oron och rastlösheten*i kroppen fick jag efter höjningen av dosen, det*känns som om jag spänner käkarna när jag blir rastlös och orolig i kroppen.

Jag fick samtidigt Atarax utskrivet och nu när kroppen vant sig vid Sertralinet så har jag provat det tre kvällar: har faktiskt äntligen kunnat sova! Är så skönt att äntligen sova efter alla år av dålig sömn. Känner också att oron och rastlösheten i kroppen minskar av Ataraxen, spänningen i käkarna minskade också.

Du tror inte att du får*extra ont i kroppen för att du omedvetet går och*spänner dig? Alltså att du spänner dig av rädsla att du ska få en panikattack? Du har ingen som kan avlasta dig en period med skjutsandet av barn? Så att du får en period utan de kraven och dessutom då*kan ta lugnande en period medan kroppen vänjer sig vid Sertralinet?

*

*

Comment

Jovisst är det så att jag spänner mig av all ångest, absolut!!!

Jag fick också Atarax utskrivet men jag vågar inte ta dem. Min ångest ökar med tröttheten och jag är redan nu så trött att jag stapplar fram...

Ska till läkaren på måndag, och tänkte höra om man måste ta de lugnande varje dag eller vid behov. Kanske jag hade kunnat ta de dagar jag inte behöver köra så att jag får någon lindrig iaf... Fast jag är jätterädd för nya mediciner, reagerar jättestarkt på allting!

Jag har ju ätit nu i två veckor (ökar med 1/4 varje vecka) och det blir bara värre och värre Har inte en lugn stund, bara panik! Skitjobbigt rent ut sagt, jag trodde inte det skulle hålla i så här länge...

Vad skönt att du äntligen får sova, det är guld värt!!!

*

Comment

Skönt att du ska till läkaren på måndag! Jag tror nog att du kommer kunna ta de lugnande när det "passar" dig, t.ex. såna dagar du inte behöver köra bil, men synd att du inte kan få avlastning med sådant en tid. Men om det nu blir så att du tar lugnande bara vissa dagar så kanske kroppen ändå får lite vila under dessa dagar så att ångesten minskar lite även de andra dagarna.

Du tror inte att du vågar prova med bara en halv Atarax? Den dosen kanske är så svag att du kanske knappt känner någon effekt.

Går du i samtal också? Det gör jag, en dag i veckan, tror att det också haft en positiv effekt och minskat lite på biverkningarna av medicinen. Tror att jag hade varit ännu mer orolig och rastlös i kroppen om jag inte gått i samtal parallellt. Provade inatt att sova utan Atarax det gick inte så bra, har vaknat hur många gånger som helst. Känner också nu hur jag omedvetet spänner käkarna igen så jag får ont.

*

Comment

Ja, jag går på samtal. Har gjort det nu i ett halvår men det har bara blivit värre och värre. Jag orkade helt enkelt inte mer och bad om sjukskrivning. Läkaren föreslog Sertralin med låg upptrappning, och jag kände bara att jag har inget val. Lite svårt bara att hitta orken att härda ut när orken tagit slut för två år sedan...

Vet inte riktigt om jag kommer någon vart i samtalen... allt är så himla teoretiskt och jag känner att jag kan inte känna mig trygg där. Inget fel på psykologen i sig, hon är trevlig och väldigt påläst, men har nog lite svårt att omsätta teori i praktik.

Jag försöker slappna av, verkligen! Men, som du antagligen vet, när ångesten är i högvarv är det näst intill omöjligt!

Vad får du för effekt av Atarax? Blir du bara trött, eller dämpar den ångesten också???? Atarax känns ju rätt så ok, eftersom det är en allergimedicin och inte något som är beroendeframkallande...

Comment

Har egentligen mått dåligt i väldigt många år, fast med skiftande grader i ”helvetet”. Nu kände jag att jag inte orkade ”hålla näsan ovanför vattenytan” själv längre utan tog mig äntligen för att söka hjälp. Hade tur och kände att terapeuten jag pratar med fungerar för mig så jag slapp byta. Du kanske skulle behöva byta? Även om hon du pratar med nu är duktig och bra så kanske hon inte är rätt person för dig?

För att lättare komma fram till vad jag behöver hjälp med så bad hon mig börja skriva en ”timeline”. Jag skriver ner allt möjligt, både positivt och negativt, som hänt vid olika tider i livet. Fortsätter och fyller på min timeline allt eftersom jag kommer på saker, har dessutom markerat lite i kanten om hur jag mått vid de olika tillfällena. Det har gjort att jag själv kan se saker lite tydligare och det hjälper även henne att se vad jag kan behöva hjälp med! Dessutom har det hjälp att sortera tankarna lite, de hoppar och far inte längre fram och tillbaka hela tiden. En timeline kan man ju skriva enbart för sig själv också, som en hjälp till sig själv. Har inte suttit och skrivit på den hela tiden utan har jag kommit på något så har jag bara fyllt på, allt eftersom.

Själv är jag inte sjukskriven just nu men skulle nog behöva det. Är arbetslös, blev nyss utstämplad så sen i januari är jag inskriven i en ”åtgärd”. Väntar på en tid hos platsförmedlaren, ska höra hur stor press de kommer lägga på mig just nu eller om det är bättre att jag är sjukskriven en period.

Ja, det är jättejobbigt när ångesten och oron far omkring i kroppen. Det blir hopplöst att försöka slappna av men samtidigt är det svårt att komma sig för med att göra något, städa eller annat. Ska försöka ta mig för och använda min rastlöshet till att städa idag, åtminstone börja städa något rum.

Jag har inte provat ta Atarax dagtid än men ska göra det nu någon dag, ville se hur de funkade på natten först. Har läst att en del blir lite trött av den men andra blir det inte. Tror inte man blir alltför trött om man provar med en låg dos först. Och precis som du skriver, det är en allergimedicin som inte är beroendeframkallande, dessutom dämpar den oro och ångest. Den kan sitta kvar i kroppen i 12 timmar så en sak har jag märkt, trots att jag bara provat den för natten: under förmiddagen så har jag varit mindre rastlös och orolig i kroppen.

Prova med att ta en halv först och se om det har nån effekt. Om du ska köra bil idag och är rädd att känna dig trött av medicinen kan du ju prova ta en halv senare idag. Tror inte du får så starka effekter av en halv tablett, möjligen att du blir lite lugnare i kroppen. Men provar du med en låg dos först och får positiv effekt så kanske du sen*vågar öka dosen lite och äntligen ge kroppen lite välbehövlig*vila från ångest och oro. Det kanske visar sig att du klarar dig med Atarax och inte behöver få något annat lugnande!

Oj, det var inte meningen att jag skulle skriva så långt! Smile*Berätta hur det går!

*

Comment

Det är väl mest att jag giter inte byta psykolog en gång till... Fick först en på vc som blev sjukskriven efter att jag varit där en gång... Sedan fick jag en jag trivdes med, men han skulle förflyttas (var där ca 4 ggr). Sökte ny, som var en komplett idiot och jag vägrade träffa honom mer, så nu den jag har... Känns hattigt!

Jag har också stämplat hela hösten, men jag kände att detta går inte längre. Pressen var olidlig och jag hoppade högt varje gång telefonen ringde. Hade inte klarat att ta mig till en arbetsplats, än mindre utföra något arbete.

Får se ikväll hur jag mår, kanske är det läge att prova en Atarax...

*

Comment

Usch, då förstår jag att du helst inte vill byta igen! Jag fick vänta i två månader innan jag äntligen fick en samtalstid, det var jobbigt men samtidigt hjälpte det lite att jag visste att det ändå var på gång. Eftersom det tog så lång tid innan jag fick börja så är jag extra glad att jag det funkar med "personkemin", annars hade det nog varit svårt att öppna sig.

Du kanske kan fråga henne om det finns olika*metoder ni kan prova eller andra sätt ni kan*"styra" samtalstiden så att du kan känna att*du "kommer framåt"? Eller fråga henne om idéen med att skriva en timeline kan vara något för dig? Om inte annat så kanske hon då*ger idéer som kan vara till hjälp för dig i samtalen om hon märker att du*kan vara öppen för det. Nu är det ju så*olika vad olika personer behöver*men om du frågar henne så kanske hon kommer med lite förslag som kan passa dig.

Jag tror att du lugnt kan prova Atarax. Prova med en liten dos först, så märker du att det inte har så stark effekt. Då känner du dig nog lugnare och vågar prova en hel tablett nästa gång.*Om du tittar i bipacksedeln så ser du att även barn kan*äta Atarax. Men bara för att du ska känna dig lugn i dig själv när du provar så kan det ju vara skönt att "mjukstarta" med en halv.*

Comment

Det svåra är ju att trots att psykolog,läkare m.fl.*finns där för vår skull, för att vi ska må bättre,*så*känns det så svårt att komma med förslag eller kritik! Man orkar inte riktigt kämpa*med det också när*man redan mår dåligt. Men om du frågar henne om förslag på saker du kan prova*så kanske du inte behöver*känna det som att du kritiserar henne?*

*

Comment

Hej MLJ!

Hur går det för dig? Hur mår du idag?

*

Comment

Working...
                              X