Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mycket bättre med Venlafaxin (Effexor)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag har fått Mianserin som tillägg till Effexorn, som tas till kvällen för bättre sömn. Jag har även Theralen till natten. Tycker att det funkar ganska bra. Men jag skulle inte våga sluta med Effexor för jag känner att den verkligen gör nytta.

Comment

Jag har under många år gått på Stesolid och Stilnoct, sedan provade jag SSRI, vilken inte hade någon effekt på mig. Nu har jag använt Venlafaxin 150 mg/dag under en månad, och den funkar för mig. Jag orkar ta tag i vardagliga småsaker som att diska, städa, skoj att plantera om en blomma, kan lyssna på musik mm. Inte samma motstånd mot detta som tidigare. Stesolid i mitt fall var helt fel, och Stilnoct klarar jag mig bra utan också. Många som inte svarar på SSRI kan känna en förbättring med SNRI, både noradrenalin och serotonin är involverade, SSRI endast serotonin. Men för att noradrenalin-effekten ska märkas säger många att man måste upp i 150 mg/dag. Jag är supernöjd med denna medicin, och har inga allvarliga biverkningar alls av den.

Comment

Har ätit i 4,5 månad uppe på 225mg,men blir inte bättre.

Tvärtom helt känslokall,bryr mig inte om något.

Visst panikattackrna slipper jag.

Så har inte varit på medicinakuten på 1 månad nu.

Men ska byta snarast möjligt.

Comment

Jag har lidit av panikångest, ångest, oro, depression vilket började för cirka 12 år sedan (är 27 nu).

Har ätit Venlafaxin (först 75mg och nu 150mg) i ett år nu och den hjälper mig väldigt mycket. Mår nästan helt perfekt faktiskt. Innan dess har jag testat citalopram, cipramil, zoloft med flera.

Jag tog paroxetin under 4 års tid och den hjälpte väldigt bra. Blev dock tillsagd att sluta med denna av läkaren (förmodligen för att den kunde ge farliga biverkningar och vara svår att sluta med). Så jag trappade ner den och slutade och mådde sämre än jag någonsin gjort tidigare. Testade då några sorters SSRI men ingen hjälpte. Till slut fick jag Venlafaxin och den gav effekt, trappade dock upp dosen från 75 till 150mg efter 6 månader då jag drabbades av några få panikattacker.

Man läser oftast bara massa nackdelar och hemska historier om alla dessa tabletter vilket kan vara skrämmande, så nu skrev jag detta inlägg för att tala om hur oerhört mycket venlafaxin hjälper mig. Kommer förmodligen hålla på med den lång tid framöver.

Kan nämna att den enda biverkning (förmodligen) av venlafaxin jag har är att jag svettas mkt om nätterna, men det kan man ju leva med Får väl byta till ett tunnare täcke istället för mitt feta duntäcke.

När ni mår dåligt (ångest, depression mm), försök tänka på hur många olika approacher det finns till problemet i form av olika sorters terapi/samtal, fysisk träning, avslappning/yoga mm samt massa olika sorters mediciner som kan vara värda att pröva. Jag har väl prövat 10 olika men bara stött på 2 som gett någon effekt på mina problem, så det kan vara värt att testa många.

Kämpa på alla ni som mår dåligt därute! Det kommer bli bättre!

Comment

Jag har ätit venlafaxin i ca 1,5 år. Före det åt jag citalopram men den hjälpte inte så läkaren bytte till venlafaxin. Jag har börjat trappa ner då jag mår jättebra och verkligen känner att livet är på gång igen efter deppresion m.m. Planerna är att jag ska vara helt utan i slutet av augusti men vi får väl se hur det går, försöker vara lite realistisk. Kämpa på där ute!

Comment

Hej!

Har ätit Paroxetin 20 mg i 17 år. Hamnade i en depression med ångest i höstas. Höjde till 60 mg för 8 veckor sen men känner mig som en zoombie. Läkaren har föreslagit byte till Venlafaxin. Är det någon här som ska börja äta, eller nyss börjat, så att vi kan följas åt i så fall?

Comment

Jag äter maxdosen, 375 mg, o det funkar jättebra.

Comment

Venlafaxin (Effexor) - http://24tabs.org/buy-effexor-xr-se.html Jag har mottagit beställningen och den kom i tid och pillerna fungerar jättebra.

Comment

Hej! Finns det någon med erfarenhet av Mianserin till natten när man äter Venlafaxin? Har sömnen blivit bättre? Biverkningar osv? Bollen365.

Comment

Hej

Hoppas någon som fortfarande är här på forumet har eller ännu tar venlafaxin.

Ni som tar minst 150 mg, tar ni allt på morgon eller delar ni upp det morgon/kväll? Jag får en del jobbiga drömmar på natten och tar 150+75 just nu, men ska antagligen minska till 150 mg. Kan jag ta det på morgonen eller bör det delas 75/75?

Har läkartid bokad, men väntetiderna är enorma så har ingen tid förrän om 2,5 vecka.

Comment

Hej! Jag har ätit venlafaxin i flera år. Det går bra att ta allt på en gång. Följ dock alltid läkares ordination. När jag åt som mest var det 300 mg och jag tog allt på en gång. Numera äter jag bara 75 mg... Härligt!

Comment

Tack för svar!

Hur fungerar det för dig på 75mg efter att ha varit uppe i 300 en tid? För mig har jag testar mellan 225-300, mått bättre på 225 än 300. Depressionen har släppt så där har jag venlafaxin att tacka, men ångesten och sociala fobin består. Känns som jag står stilla nu på 225 där jag fortfarande har de nämnda problemen och i ett sista prov med venlafaxinen så vill jag gärna prova att hellre gå ner än bara vara kvar i den här fasen man varit i över ett år nu.

Comment

Har hamnat i en depression efter en separation. Känner att jag nu, efter 3 månader, skulle behöva hjälp med min ångest och min djupa nedstämdhet. Har då fått 37,5mg Venflaxin utskrivet av min läkare. KÄnner mig dock jätteorolig och rädd för att börja äta denna medicin. Rädd för hur jag skall reagera, biverkningar osv. Finns det någon som kan ge ett gott råd runt detta. Är oron och rädslan befogad? har aldrig ätit antidepressiva mediciner förut.

Comment

Skulle du klara dig utan??

Comment

Hej. Förstår din rädsla, men prova! Vi är såå många som tvingas ta dessa mediciner.

De harhjälpt mig att kunna leva ett normalt liv. Det tar sin tid. Våga! Kram.

Comment

Working...
                                X