Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mycket bättre med Venlafaxin (Effexor)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mycket bättre med Venlafaxin (Effexor)

Hej alla där.

Jag har ätit Venlafaxin i ca 2,5 månader. Är uppe i 150 mg nu. Och se...jag  blir bättre! Otroligt! Jag är piggare och orkar mer. Visst ångest har jag ju kvar, men min panikångest är helt borta sen en vecka tillbaka. {#emotions_dlg.biggrin} Jag äter medicinen för GAD, (generaliserad ångestsyndrom) och social fobi samt även depressionen.  Den gör verkligen nytta. Får se kanske jag blir helt frisk så småningon...Det finns förhoppningsvis hopp om att man kan bli botad. Min enda biverkan har varit att jag känner mig febrig, annars har jag klarat mig bra utan fler biverkningar.

Finns det fler som äter Effexor?

Hej mintax2!

Jag har tagit Venlafaxin 75mg i 2 veckor känner lite förbättringar när det gäller ångest och depression men inte så mycket när det gäller min sociala fobi som jag lider kraftigt av Skall träffa min psykiatiker i morgon, kanske hon höjer dosen till 150 mg det är visst då som Venlafaxin även börjar verka på norandrelinnivåerna. Har klarat mig utan biverkningar förutom trög mage. Lycka till

Comment

Jag har ätit venlafaxin i 3 veckor 150 mg och känner mig mycket bättre vad gäller min ångest, jag känner oxå att jag börjar orka mer och tycker att jag börjar se fram emot saker igen! Orkar vara med min dotter och busa och leka! Men sover ganska orliogt om nätterna, tydligen kan det vara en biverkning, hoppas det stabiliserar sig snart... Trevligt att höra hur det går för andra! Lycka till!

Comment

ja jusste, nattsömnen blir ju lite jobbig med Venlafaxin...men det är det absolut värt, om man kan ta det någorlunda lugnt på dagen efter sen.. Tänk om jag hade fått veta om den här för 15 år sedan. Men det är inte förstahandsalternativet för psykiatriläkaren, jag var tvungen att själv fråga om jag kunde få prova den.

Comment

Jag har ätit Efexor i säkert 3-4 år nu. Har haft Anafranil (hemskt), cipramil mfl mfl. Jag började med Antidepressiva 1990, då jag fick en psykos. Den har funkat kanon på mig. Inser att jag behöver medicinera, kanske hela livet, jämför med att en diabetiker behöver insulin för att funka.

Funderar faktiskt på att byta igen eftersom jag nu har fått social fobi. Men kanske dumt. Vet någon här hur det är att byta från Efexor till exempelvis, Cipralex?

*

Comment

Pjiuh...känner mig alldeles febrig och varm, misstänker att det är Venlafaxinen(Effexorn)...Men tycker fortfarande att det är värt det...* Har gått upp till 225mg i tisdags förra veckan, men det kommer nog lägga sig om några dar, hoppas jag, hettan alltså. Den kommer som inifrån, som en inre bastu, och händerna och fötterna är iskalla. Men det priset betalar jag gärna bara jag slipper ca 10% av ångesten...

Vet inte hur det är att byta till Cipralex, har aldrig provat den...

Jag misstänker att jag också får medicinera hela livet,har ju gått så länge nu med det här.

Hur går det för er andra som intar denna medicin?

Comment

hej! jag ska också börja med efexor. har haft recepten framför mig en tid men inte riktigt våga hämta ut det..efter mycket om och men så har jag iaf bestämt mig för att ge det här en chans.

jag läste att man inte får dricka alkohol undertiden. är det så himla farligt? jag klarar inte av att vara nykter på högtider/födelsedagar etc.. hur går era tankar kring alkohol och antidepp?(erfarenheter?)

Comment

Jag slutade med alkohol för ett år sedan...alkoholen ökade bara ångesten. Tror inte det är så bra att blanda mediciner med alkolhol, kan ju resultera i minnesluckor... och dåligt omdöme... Det förstärker bara den grundstämning man var i när man började dricka, så mår man dåligt mår man ju ännu sämre om man dricker.

Comment

okej. jag får tänka mig för lite extra då.. inte dricka när jag är ensam t.ex.. men annars är det nog lugnt. jag mår bättre när jag dricker alkohol med vänner än att inte dricka alls. då glömmer jag bort mina bekymmer för en stund vilket är skönt.

Comment

ååh vad skönt att läsa denna tråd Jag ska höja min dos av venlafaxin imorgon och jag tycker att jag redan fått lite bukt med ångestattackerna iaf, så man hoppas ju att man känner att man har mer kontroll över dom när man ökar dosen

Comment

Pjiuh...Har haft några jobbiga nätter och dagar. Den inre värmen har stigit...det är* som ett stort klot av inre eld i* bröstkorgen, ben och armar svettiga och iskalla. Nu tar det ganska mycket på orken. Verkar som att biverkningarna av Venlafaxin satt in, tror iaf att det är det. Det är hemskt att ha så svettiga och kalla ben och armar. Jag måste klä* på mig fast jag är blöt av svett för att inte frysa, kan inte gå ut då jag blir iskall av att vara blöt. Det här var en skum känsla, men det är rent fysisk, ångesten är lite bättre med medicinen. Jag har själv bestämt idag att jag sänker dosen från 225 till 150, utan att prata med läkaren. Hoppas att jag går tillbaka till att må som jag gjorde innan jag ökade dosen. Ska nog inte höja den mer nu, kommit fram till att 150 är nog maxdos jag kan gå upp till. Men fortfarande absolut värt att inta denna medicin. Hur går det för er andra?

Comment

Har sänkt ner till 150 mg sen någon vecka...det är bättre nu. Mer tillbaks som innan jag höjde. Jag tror* nog att min gräns går vid 150, men det var värt att prova 225 iaf, för då vet jag ju att det är för mycket, och räcker med* 150. Men har inte pratat med min läkare ännu, träffar inte honom förrän den 20:e. Men huvudsaken är ju att jag själv vet var min gräns går...

Comment

Började med Venlafaxin för drygt 3 månader sen, höjde till 150mg för 3 veckor sen och resultatet vart precis tvärtom så nu har jag varit utan i 3 dagar och det känns betydligt bättre, finns det någon annan det inte har hjälpt?

Comment

Själva effekten kan det ju ta flera veckor, jag har hört ca 6 veckor eller till och med ännu längre innan venlafaxin börjar* fungera utan biverkningar. Jag har inte några stora* biverkningar nu, sen jag sänkte doseringen på eget bevåg, jag är nöjd med min medicin.

Comment

Ang frågan att byta effexor mot cipralex..... Jag har ätit effexor i 9 år och hade inga problem med det..men tänkte att jag vill testa att vara utan... Efter 3 månader stod jag inte ut längre..ångesten var olidlig. Jag fick testa Mianserin...som gjorde att ångesten ÖKADE varje dag jag tog den...bytte då till...Cipralex! Efter att ha tagit den (20mg) i över 2 månader, med biverkningar som illamående, yrsel, svettningar och en ENORM trötthet som inte försvann så trappade jag ut den och har nu återgått till efexorn. Men, det var ju MIN erfarenhet. Vi är alla olika och det går ju att byta tillbaka om det inte funkar! Lycka till!

Comment

Working...
                              X