Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag styr inte mig själv

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Jag styr inte mig själv

Vaknade upp imorse med en väldigt konstig känsla. Jag försökte ruska av mig obehaget och gick mot köket för att hälla upp min frukostfil. Någonting känns inte bra. Jag har en otroligt stark och obehaglig känsla av att jag inte styr min kropp (mina handlingar) eller mina tankar. Det är vidrigt obehagligt. Det känns som jag är en åskådare som ser det min kropp gör och känner känslor komma och gå men jag kan inte göra någonting. Jag styr inte mig själv. Nu sitter jag här och känner mig förvirrad medan hjärtat klappar som galoperande hästar.

:-(

Jag har haft problem under en längre period och jag har kontakt med psykiatrin. Men vissa saker känns aldeles för konstiga för att ta upp med en psykolog. Jag är rädd för att hen inte ska lyssna. Jag tycker inte om att prata problem med någon som tar betalt för att hjälpa mig.

:-(

Nu ska jag sluta klaga.
    Kärlek till er

Hej. Jag vet ju inte riktigt hur du upplever att du inte styr dina tankar, men annars är det så för de flesta att man inte kan styra sina tankar. Tankar kommer och går. Hjärnan har olika delar som alstrar tankar som bara poppar upp då och då. Våran roll (jaget - det som man upplever som en själv) är att bedöma dessa tankar och avgöra om de tycks riktiga eller ej.
    Sedan styr man ju inte heller kroppen direkt, det går via delar av hjärnan som gör det mesta automatiskt. Våran roll i det är att ange mål för vad som ska göras, tex Ta en kopp kaffe, Gå till vardagsrummet och läsa en bok. Ingen säger väl direkt till kroppen: Ta fem steg mot bordet och för sedan koppen med kaffe där till munnen .

Man ska inte ta tankar för sanna, de är ofta felaktiga, hjärnan har inte hela bilden klar för sig. Jag har skrivit lite mer om detta på: http://terapiforum.se/19-om-tankar

Hoppas det ordnar sig med tänkeriet

Comment

• Guest's Avatar
      Guest commented
      Editing a comment
      Tack för ett intressant och väldigt klurigt svar. Flr att svara på "hur" jag känner att jag inte styr mina tankar så kan jag ta ditt exempel. Om jag ska ta en kopp kaffe så tänker jag först, mums kaffe! Jag tänker att - nu ska jag gå. Nu.. nu! NU! Men det händer inget. Det blir ingen kopp kaffe för kroppen gör inte som jag vill. Sen kan jag vända på det också och tänka att "nej jag ska inte köpa den tröjan på nätet för jag har inga pengar" samtidigt som jag skriver in min adress och klickar på KÖP. Kropoen göt helt tvärt om än vad jag bestämt mig för.

Ja jag är lite knäpp.

Det du skrev om tankar blrv väldigt logiskt för mig när jag läste det. Du har nog slagit huvudet på spiken. Men nu börjar jag fundera på vart tankarna kommer ifrån? 😬 Dom måste ju bildas någonstans och hur kommer det sig att tankarna vill så olika för olika personer? Nu blev jag förvirrad igen. Styr vi värkligeb oss själva eller upplever vi bara det kropoen gör och tankarna säger? Altså, är "jaget" ett verkligt ting eller upplever vi bara vad som händer och agerar utifrån vad samhället format oss till?

Var tankar kommer ifrån är det väl ingen som riktigt vet. Man tror väl på många håll idag att hjärnan är uppbyggt av ett antal neuralnät som tolkar olika delar av verkligheten så det blir lättare att förstå och använda. Dessa skapar tankar om det vi ser, hör etc. Det vi ser är inte det som ögonen ser utan är filtrerat och tolkat på en mängd sätt så att vi snabbt ser t.ex "en stol" i.st.f en kombination av trä/metall/plast/etc hopsatt på ett visst vis.

Att tankar är olika för olika personer tror jag beror på att alla bygger upp (i huvet) en mental karta över hur världen ser ut. Beroende på hur uppväxten varit skaffar vi oss olika övertygelser som ingår i den mentala kartan. Är de mycket negativa övertygelser som tex man duger inte, man är inget värd etc så får man en inre mental värld där man tycker sig se att folk tex ser ner på en eller ignorerar en och så får man mycket tankar som handlar om det.

Om vi inte köper våra tankar per automatik så styr vi oss själva. Om vi däremot ser alla tankar som sanna så styr tankarna oss. En tanke har inte förmåga att att påverka en (tex ge negativa känslor) om man inte tror på den.

Comment

• Guest's Avatar
      Guest commented
      Editing a comment
      Jag känner mig klokare. Tack ska du ha! Ha en fortsatt fin kväll. :-)
Working...
X