Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stadigvarande sjukersättning

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stadigvarande sjukersättning

Hej!
    Pågrund av mångårig ohälsa och en oförmåga att kunna arbeta har jag nyligen blivit beviljad stadigvarande sjukersättning. Japp enligt dessa nya hårda regler som kom 2008, eller vilket år det nu var.

Jag har verkligen kämpat i flera år med olika utredningar, försök till att arbeta och studera och en massa annat.

Idag har jag daglig sysselsättning och orkar med ca 5 timmar per vecka. Problemet som jag tycker är väldigt jobbigt är att handläggaren för daglig sysselsättning tycks tro att jag kan klara av och orka med arbetslivet och vara tillgänglig för arbetsmarknaden. Jag har sagt till handläggaren flera flera gånger hur läget ligger till. Innan jag fick sjukersättningen beviljad så sa jag till handläggaren vad jag kan tänkas jobba med och fick lite hjälp med det, men jag orkade inte med det heller. Då kunde jag inte ens för mitt liv tro att jag skulle bli beviljad stadigvarande sjukersättning. Var säker på att jag skulle behöva sjukskriva mig och leva på socialbidrag hela livet. Men allt jag säger till handläggaren går bara ut i öronen. Fick till och med frågan hur jag kan veta att jag inte orkar jobba, trots att jag förklarat flera gånger varför och om alla mina utredningar.

Det kanske inte låter som något märkvärdigt, men det är jättejobbigt. Jag är självklart väldigt glad att de på Försäkringskassan tror på mig, som deras egna handläggare, deras egna läkare och allt vad det heter. De på Arbetsförmedlingen tror på mig, likaså på Socialtjänsten. Läkare och terapeuter av olika slag tror på mig.

Vet inte hur jag ska få handläggaren för daglig sysselsättning att tro mig. Personen blev inte ens glad när jag berättade att nu fått stadigvarande sjukersättning. En terapeut jag berättat för jublade över beslutet och det kändes jättebra. Likaså Arbetsförmedlingen. För de vet hur mycket jag kämpat.

Har du förklarat för denna person hur du känner det när hon hela tiden är på att du kan jobba mer? Säg tex trevligt att du tror på mig och min förmåga men tyvärr har jag, af osv testat detta och kommit fram till att jag klarar inte mer än det jag gör i dag. Jag upplever det väldigt jobbigt när jag hela tiden måste upprepa detta till dig det får mig att känna ....... (Vad du nu känner). Jag vill att du accepterar att detta är min förmåga just nu punkt, om hon inte accepterar utan fortsätter vara på dig låt bli att svara henne el säg bara detta har vi diskuterat inan du vet mitt svar punkt. Hjälper inte det gå till hennes chef, fråga om de på FK el din läkare kan försöka förklara för henne så hon fattar. Myndigheterna har fattat ett beslut om dig och din förmåga och det får hon rätta sig efter

Comment

Tack för ett bra svar. Vill också tillägga att jag har 100% sjukersättning.

Får väl säga till handläggaren hur jag känner det. Handläggaren frågade till och med hur jag kunde veta att jag inte orkade jobba, trots att jag upprepade gånger förklarat varför men också vilka utredningar och försök jag gjort.

Tror tyvärr att handläggaren aldrig kommer förstå.

Comment

Nä sådan personer finns det tyvärr man måste sätta ned foten bestämt, så här är det PUNKT. Och som sagt gå till chefen och lyssnar inte den gå till nästa chef och ta hjälp av de på fk, läkare mfl som står på din sida. Är det bara dig hon är sådan emot eller alla på stället? Om det är någon mer som upplever henne som du så kan det ju vara lättare att vara flera som tillsammans pratar med henne.

Comment

Working...
        X