Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dissociation när jag går utanför dörren

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dissociation när jag går utanför dörren

Hej forumet,

det har legat och gnagt i mig i flera månaders tid men jag har inte riktigt vågat uppmärksamma eller berätta om det inför andra, dessutom sker det bara periodvis. Men efter ett tag börjar jag märka ett visst mönster, vanligtvis börjar det när jag ska ut någonstans eller mitt i ett samtal med någon annan. Om jag aktivt tänker på det eller ens kommer ihåg att jag lever med det så kommer det. Det är lite som att säga "tänk inte på en rosa elefant", vilket man automatiskt kommer att göra. Det märkliga är att det inte kommer när jag är hemma, speciellt när jag är ensam eller när jag lyckas tänka på något annat.

Symptomen är att saker och ting börjar kännas overkligt, att jag inte riktigt uppfattar världen omkring mig och att jag får ångest utav det, även om det i sig troligtvis är ett resultat av tidigare ångest vilket skapar en ond cirkel mer eller mindre. Jag tappar trygghetskänslan jag annars brukar bära med mig och känner mig rädd eller nästan stum för att hjärnan inte kan tänka. Om jag är mitt i ett samtal går hjärnan på autopilot och bara fortsätter "utan mig". Det enda sättet jag drar mig ut ur dissociationen är genom att jag koncentrerar på antingen en uppgift eller något annat som kräver min tankeverksamhet, men så fort jag släpper det och börjar granska omvärlden så kommer det tillbaka. Som tur är får jag som sagt inga panikanfall hemma, morgnarna på vägen till skolan känns jobbigast men det brukar sänka sig över dagens gång.

Tar även sertralin emot depression och ångest om det säger något, men det var mycket värre innan jag började och i höstas kunde jag knappt gå till mataffären utan att jag började känna rejäl ångest och trötthet.

Ville bara skriva av mig lite, om det är någon som känner igen sig så får ni gärna skriva en rad.
Working...
X