Announcement

Collapse
No announcement yet.

Subpersonalities?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Subpersonalities?

Hej vem som nu läser detta!

Blev precis medlem på sidan för att förhoppningsvis få lite hjälp. Jag kommer bara skriva som det kommer så hoppas det blir klart nog!

Jag har länge känt att det är något "konstigt" med mig. Har varit med om en del trauman och kan säga att de senaste 10 åren har jag känt något "konstigt" (jag är 20 nu).
    Har länge försökt göra researchs för att försöka hitta mina svar men har tidigare inte hittat något alls, inget har riktigt stämt in på mig. Det är så svårt att förklara.
    Jag har gått i terapi ungefär 3-4 år men har inte pratat med någon de senaste 3-4 åren.

I alla fall, jag har tidigare kollat om det skulle vara något åt DID hållet men det kändes inte helt rätt och så fick jag höra om subpersonalities (subpersonligheter på svenska kanske) och det klickade. Jag såg en tjej på YouTube förklara hur allt det fungerar då hon själv har DID och det kändes så rätt.

För att förklara lite närmare vad som försegår inne i mitt huvud så får jag skriva lite. Note: när jag har pratat med en psykolog/kurator tidigare så har jag kunnat lossa de ytligaste av mina problem med all trauma men när jag håller på att gå djupare så är det som att allt försvinner.
    I alla fall, om jag skulle kunna förklara så finns det ett antal sidor av mig, kan inte säga hur många. Det är mig själv, den stödjande som hjälper (den som mer eller mindre skrek om att jag har hittat rätt), den osäkra, den som säger att allt jag tror och gör är fel och att jag inbillar mig allting (den som också gör så att jag kanske inte ens kommer posta detta). Sedan vet jag inte om det är en till men en som jag skulle kalla den som vill ha uppmärksamhet.

Jag vet ju absolut inte om detta är något eller om det är sant. Vet inte vad jag ska göra men mitt huvud är i kaos, det har det alltid varit.

Vill bara gå ut och se om någon kan leda mig rätt, ge mig lite svar.

Tack för att du läste!

TILLÄGG:
    Vad jag känner sker flera gånger om dagen. Jag kan ibland känna mig som olika personer under dagen och glömmer oftast saker från tidigare dagar eller vad jag har gjort tidigare på dagen.

TILLÄGG 2:
    Det kanske är närmare DID, jag vet inte. Kanske bara inte förstår mig på det tillräckligt. Men jag känner inte som att de har olika namn, utan bara olika personligheter om det makes any sense.
    Last edited by tinymaboroshi; 2015-10-18, 01:13.

Förr i tiden så kunde jag höra röster uppe i min hjärna. Jag utvecklade en psykisk ohälsa på grund av för mycket press och stress, jag insåg att jag inte kunde leva mitt liv på det sättet och ordnade så att jag fick hjälp genom psykiatrin mot dessa röster, tankar eller vad man vill kalla de.

Jag mår mycket bättre idag och de rösterna är borta nu för tiden. Jag tar medicin regelbundet mot psykoser. Rösterna har inte kommit tillbaka och så vill jag ha det.
    What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Hej!

Jag själv har nyligen genomgått en utredning för diverse åkommor, bland annat DID, borderline och bipolär.
      Upplever själv att jag ändrar personlighet väldigt ofta, många gånger under samma dag och det är så lite saker som triggar det.
      Minnesstörningar och otroligt intensiva känslor, attitydsförändringar, skiftningar i värderingar, tankar, intressen.. Ja, you name it.

Detta förmodligen utvecklat efter trauman genom livet också.
      Men har slutligen fått en diagnos, där bipolär typ2 står i centrum med inslag av borderline och DID.
      Har mina mediciner som fungerar väldigt bra, men själva "personlighetsskiftningarna" står kvar, men har möjlighet att se mer rationellt på dessa med medicinerna då dom är stämningsstabiliserande och antipsykotiska =)

Jag tror att du är inne på rätt spår och bör ta upp detta med din psykolog =)

Comment

Jeg beklager at jeg nå "drar frem" en gammel tråd, men det var ikke så mye nytt her

Jeg håper du har snakket med din terapeut om hvordan du opplever hverdagen. Det er den som er viktig å få frem hvordan fungerer for at terapeuten skal få et bilde av hvordan du fungerer i livet.

I DID har man "tilsynelatende normal personlighet" (ANP) som fungerer utad. De mestrer hverdagen, som middagslaging, ansvar for barn, husrengjøring osv. Og en har emosjonelle personligheter (EP) som er fastnet i sitt traume. Ofte, før man har begynt i terapi, er man ikke klar over sine EP-er. En kan oppleve å miste tid, dvs. at minutter, timer eller dager har gått, uten at man husker det. Da har en EP vært aktiv og trolig har man da endret oppførsel, språk, humør, kanskje klesstil osv. I riktig terapi kan man lære å kommunisere med sine EP-er slik at de blir din støttespiller istedenfor å ødelegge med å ta over livet ditt.

Dette, og mye mer, kan du lese om i boken "Dissosiasjon og relasjonstraumer" av Trine Anstorp og Kirsten Benum. Jeg vet ikke om boken er oversatt til svensk eller andre språk.

Comment

Working...
        X