Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sambo m. Flera obehagliga personligheter

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sambo m. Flera obehagliga personligheter

Jag är sedan några månader sambo med en man som sedan tidigare har en oidentifierad personlighetsstörning åt det psykotiska hållet. Vet inte mycket mer än så gällande det och att det är kriminalvården som satt det på honom för många år sedan, vet dock att han aldrig gjort några ordentliga tester vilket han själv inte vill heller. Han är och har varit kriminell i stort sett hela sitt liv men använder och har aldrig provat droger och dricker sällan alkohol.

Nu är det så att han senaste månaderna börjar bli så att säga, psykotisk. Han växlar personlighet flera gånger om dagen, på två röda och man vet aldrig vem man möter. När han blir väldigt upprörd och arg, som han gärna triggar igång själv så kan han gång på gång uttala saker för sig själv som för mig är ohörbara, han försvinner liksom i några sekunder till några minuter. Någon gång gjorde han detta med en helt annan röst och pratade klart men lågt och snabbt när jag satt brevid honom. Som en konversation med sig själv. Jag skrattade och frågade honom, han skrattade lite och skämdes att jag hade hört (han trodde väl att han tänkte det tyst?).

Hans aggressioner har ökat markant senaste månaden och han kan få utbrott för det minsta tänkbara och blir väldigt aggressiv och våldsam. Från att vara världens trevligaste och gulligaste så kan han bli ens värsta fiende för att man t ex. Glömt en liten fläck vid diskhon. Dagarna är mer eller mindre fyllda av att han växlar mellan världens varmaste till världens kallaste. Sista tiden kanske mer åt det kalla hållet givetvis.. Sista tiden så springer jag runt på tårna och bara väntar på vad han ska hitta för fel eller försöker provocera mig så att han ''kan bli arg''. I risk för att bli igenkänd så kan jag inte ta några exempel.

Hans personlighet skiftar mellan den 1. våldsamma personen med en ganska glasklar psykopat-personlighet, 2. den normala mannen med vettiga åsikter och den jag blev kär i, 3. ett barn- som bara egentligen skriker (inte ordagrannt) efter kärlek och ompysslande som blir lätt psykotiskt barnslig i vissa minuter t ex. När vi ligger och myser.

Visst har det trappats upp hela tiden under våra senaste månader tillsammans och han har alltid varit en ''hetsig'' person men som han är nu, har det aldrig tidigare varit och han verkar inte må bra helt enkelt.

Det här med hans aggressioner/våldsamhet är en sak men det jag framförallt undrar är dessa små psykotiska tillstånd han hamnar i. Jag förstår att man inte kan sätta en diagnos såhär men vad skulle det kunna vara? Någon med liknande erfarenheter?

Har ni sett filmen Sleeping with the enemy så är en av hans personligheter nästintill identisk med mannen i filmen och det är den delen han inte haft innan som kommit sista tiden, väldigt snabbt och som trappas upp hela tiden.

Hej Laduree!

Personligen tycker jag det i nuläget är mindre intressant exakt vad din sambo har för störningar, och vad dessa kan ha för formella etiketter. Det viktigaste just nu tycker jag verkar vara du, din säkerhet och din livsglädje.

Att leva under sådana förhållanden som du beskriver, är oerhört slitsamt och psykiskt stressande. Det är ett lågintensivt, utdraget trauma, fyllt av osäkerhet, kärlek, hopp, förtvivlan, rädsla och naken skräck i en salig röra. Sådant tar man absolut skada av. Det påminner om gisslansituationer i t.ex banker, och personer som tvingas vara med om sådana hemskheter brukar utan undantag må dåligt, eller hemskt dåligt, efteråt. Förutsatt att de kommer undan med livet i behåll, förstås.

Din sambos aggressioner och det som eventuellt skulle kunna vara tecken på mycket allvarlig sjukdom hos honom, oroar mig i högsta grad. Oavsett om han är allvarligt sjuk ( psykotisk ), eller inte, verkar han inte vara överdrivet stabil, försiktigt uttryckt. Sådana människor som hamnar i akut affekt, kan begå hemska handlingar, och om det sedan tillstöter t.ex psykos, kan det förstås bli ännu värre. Långt ifrån alla personer som drabbas av psykoser är våldsamma, det är viktigt att komma ihåg, men det finns de som är det.

Jag har inte sett den där filmen, men din beskrivning av din sambos beteende och skiftande sinnestämning, plus hans historik i kombination med detta, är skrämmande nog. Även om din sambo aldrig någonsin skulle slå dig, eller ens hota dig, mår du inte bra av att vara i den där relationen. Du skall inte behöva gå på tå och vara orolig för att du eventuellt skall väcka någons vrede. Du skall kunna vara avspänd och trygg och helt och hållet dig själv i en relation. Kan du inte det, är det fel på relationen, anser jag, och då är det dags att lämna den.

Din sambo skulle behöva bli grundligt läkarundersökt och utredd, tycker jag det låter som. Kanske skulle han även behöva både mediciner och terapi. Måhända har han en del i sitt bagage som han skulle behöva ta hand om och bearbeta.

Jag tycker absolut att du skall lämna honom så snabbt som möjligt. I hans nuvarande tillstånd är han för farlig och för skadlig för att vara tillsammans med, anser jag. Möjligen att han skulle kunna bli stabilare efter medicinering och samtalsterapi, men det är förstås bara spekulationer.

Var rädd om dig!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Jag måste säga att detta framförallt inte låter bra för dig. Hur vågar du stanna kvar i detta? Jag skulle personligen frukta för mitt liv i denna situation. Detta handlar inte om honom detta handlar om att du borde ta dig ur detta illa kvickt!

Tänk noga igenom om detta verkligen är situationen du vill leva i, han må ha en sida som du "fallit" för men var inte blind för dessa andra sidor, som du egentligen inte alls känner till.

Ta hand om dig,

/D

Comment

Tack för era fina svar!

Jag förstår och vet vad ni säger, men pga. Vissa omständigheter som jag inte vill gå in närmre på så kommer jag stanna kvar i relationen tills vidare,- har inte ork att ta mig ifrån just nu, jag har försökt och jag tror inte jag behöver specificera mer om det, men ni hajar nog grejen. Jag planerar och hittar min styrka för var dag och jag blir på något sätt starkare ändå för varje dag som går, även om det borde vara tvärtom.

Jag vet att själva diagnosen inte är det viktiga egentligen men just nu i karusellen så är det något jag undrar och skulle vilja ha hjälp med. Jag vet att ni bara tycker att jag ska gå men det är tyvärr inte så lätt,- inte för att jag inte vill utan mer för allt vad det kommer innebära.. Självklart blir det inte lättare med tiden men hursom, så är det just nu och det är inte för att jag är korkad, blind eller tror att det kommer bli bättre.. Jag måste göra det smidigt och vid rätt tillfälle helt enkelt.

Däremot kan det vara till en tröst, någon slags förståelse att veta vad han skulle kunna ha eller vad ni tror. Givetvis bara spekulationer men, ja, era tankar kring det mer än ''spring!''

Comment

Finns många diagnoser som skulle kunna passa på honom allt från schizofreni, anti socialpersonlighetstörning, psykopati, sociaopat mfl. Inte säkert han bara har en. omöjligt att svara på finns många diagnoser som är snarlika mm. Han måste komma under vård både för sin skull och för andras risken finns att det kan gå illa en dag antingen för honom eller någon annan.

Vänd till en kvinnojour omg, det kommer aldrig komma ett rätt tillfälle, tyvärr.

Comment

Kan du förklara på vilket sätt han blir psykotisk? Nu känner ju jag inte personen eller till bilden av hans beteende, men får också lite känslan över att han antingen är borderline eller psykopat? Fast psykopater blir ju inte psykotiska men borderline-personligheter kan bli det. Det här med att han har flera olika roller kan ju också ha med borderline att göra, dem vet ju inte vilka dem är och skiftar groft i deras sätt att vara i deras emotionella bergodalbanan och det här med att han är världens charmigaste kille och sedan växlar helt om kan ju vara att han Idealiserar (hjälteförklarar eller tvärtom nervärderar grovt).

Comment

Sleeping with enemy är borderline-personlighet by the way med antisociala inslag. Alltså inte en riktigt psykopat men inte långt ifrån. Det jag menar med att inte vet vem man är att borderlinepersonligheter oftast in har någon fast identitet. Brukar han självskada sig eller så?

Comment

Working...
              X