Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur stänger man av/kopplar bort sig från verkligheten?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur stänger man av/kopplar bort sig från verkligheten?

Har hört att man kan stänga av sina känslor och distansera sig helt från det som pågår runt omkring en. Hur gör man det?

Har hänt liknande för mig då jag känt mig bortkopplad och en annan delpersonlighet "tar över" en aning så jag inte känner så mycket och känner mig lite bortkopplad. Är fortfarande medveten om vad som händer osv, men undrar hur man gör för att försvinna helt?

Tacksam för svar,

Strumpor

Alkohol i stora mängder eller knark.

Det slutliga... du dör... totalt avdistanserad från allt !

Comment

Finns metod..Vad vill du uppnå med det??

Comment

Vill kunna distansera mig från världen utifrån när det blir för jobbigt, om det händer något triggande som påminner om händelser från förr osv. Vill inte behöva vara där och uppleva det, vill "försvinna".

Comment

Hej Strumpor!

Har du tagit hand om de jobbiga händelserna från förr genom att bearbeta dem tillsammans med en terapeut, eller har du försökt förtränga dessa händelser och lägga locket på om dem, och nu söker efter tips på hur du skall kunna göra detta mer framgångsrikt?

Om vi har varit med om jobbiga, traumatiska händelser i vårt förflutna, så måste vi bearbeta dessa. Det är i längden ohållbart att försöka lägga locket på och stänga av. Upplevelserna finns där ändå, likaså de känslor dessa orsakar. Lägger vi då locket på och låter bli att ta tag i det vi varit med om, drabbas vi av ångest, blir deprimerade osv.

Att bearbeta trauman är därför väldigt viktigt. Och oavsett vad man än råkat ut för, finns det vägar framåt och bort från det som hänt. Dessa vägar går via terapi, aldrig via flykt och förnekelse. Droger och alkohol är alltid synnerligen dåliga att använda överhuvudtaget.

Om och när man bearbetat det man varit med om, och blivit fri från de smärtor o.d som dessa händelser vållat, finns det ett flertal sätt och tekniker för att för en stund göra det jag brukar kalla för "att gå i inre exil". Det kan vara alltifrån regelrätt yoga och meditation, till mindfullness och olika andra varianter som leder till ett uppgående i stunden, och ett visst avskärmande av omvärlden. Jag har utvecklat egna tekniker för detta.

Jag behöver det för att vila ifrån mitt ständiga tankebrus, vilket jag brukar likna vid en massa påslagna TV skärmar, vilka alla visar olika program inuti min hjärna. Sådant är tröttande att leva med i längden, och jag insåg att jag behövde lära mig att stänga ned åtminstone några dylika "skärmar". Ett av de bästa sätten för mig att göra detta, är genom att spela gitarr, och då främst koncentrera mig på monoton och repetetiv träning av skalor, figurer och hastighet. Det blir en sorts "mantra". På samma sätt kan jag t.ex koncentrera mig på modellbygge.

En liknande variant inträder då jag arbetar med mitt romanprojekt. Då kan jag gå in i den världen och "höra" och "se" vad som händer och sägs där, samtidigt som mitt fokus på den yttre världen avtar något. Jag är dock fullt medveten om allt som händer och sker ändå, och jag svarar t.ex i telefonen om någon ringer. Men ändå kan jag alltså i viss mån stänga av och avskärma mig från omvärlden när jag skriver.

Jag kan även göra det om jag t.ex åker pendeltåg, eller buss. Jag tillhör den krympande skara som aldrig sitter och fipplar med en telefon, läsplatta e.d, och inte heller har jag några hörlurar i öronen. Jag distraherar mig helt på egen hand. Jag fäster blicken på något obestämt eller bestämt, och låter hjärnan antingen fundera på något specifikt, eller också tar jag ned mitt medvetande till en sorts "stand byläge". Det kan låta flummigt det här, men det är så jag gör..!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

En klassiker är ju "din egen plats" som du kan gå till när det är för jobbigt.

Comment

Ja hur stänger man av dessa vill glömma känslorna?Det är ju ingen tv med on-off knapp.

Har inge riktigt bra råd tyvärr!El försök att focusera framåt planera framåt.El kanske meditera.Inget jag provat men dessa är mina råd.

Comment

Strumpor:

Fick du nu "grepp" på hur man gör?

Comment

Stratocaster:

Jag skulle nog säga att jag inte har bearbetat det... eller, jag vet inte riktigt... nej, det har jag väl inte. Jag har pratat med en kurator på skolan jag gick på förut, vi pratade lite om det som hänt, det närmaste jag har kommit "det där" faktiskt. Tror jag. Grejen är att "det där" är ett virrvarr, jag vet inte riktigt vad som är vad... det är ett stort hål, vet att det gjorde ont, men minns inte vad som hände direkt. Känns inte ens som om det är jag som har varit med om det eftersom att jag knappt minns något. Det enda jag vet är att det gjorde ont och att jag har svårt att fungera normalt idag pga. det som hänt.

MLJ:

Vad menar du nu?

Strangeway:

Tack för tipsen.

encephalon:

För att "försvinna" menar du? Såvitt jag förstår så är det något som inte går att göra självmant, utan det är något som händer när man utsätts för för mycket stress, och hjärnan "stänger av" allting, eftersom att den inte kan hantera allt på en gång.

Comment

högst uppe: skrev du.."Har hört man kan stänga av sin känslor" Sen frågade du.

"Hur gör man det"

Jag svarade.."Finns metod"

Comment

Ja, det tänkte jag inte på. Vet du om resultatet blir annorlunda?

Comment

Ja..högst.

Comment

Working...
                        X