Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fantasi problem!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Fantasi problem!

Hej!

Skriver här om mitt "problem", ligger tråden fel kan väl mod flytta den =)

Det är nämligen så att jag dagdrömmer otroligt mycket! jag glider bort från den verkliga världen och fantiserar om att jag är någon annan stans. Detta är jag faktiskt lite orolig över ibland.

Ett exempel är när jag är hemma med familjen, större delen av tiden är jag i en annan värld. jag kanske funderar över situationer i livet som jag vill ska uppstå, ibland har ja super-krafter och liknande.. Ibland när jag befinner mig i min fantasivärld och någon förälder eller syskon pratar med mig blir jag korthuggen, det känns som jag vet exakt va dom ska säga. Och jag vill bara fortsätta vara i min "dröm värld".

I skolan fantiserar jag inte lika mycket, där händer det lite olika saker, det känns som att det inte gör det hemma. Allt följer samma rutin.

Jag har fantiserat sen jag var mycket ung. Kunde sitta i sängen och glida iväg helt. (precis som nu) och sedan upptäcka att fantasin inte är på riktigt.

Min bakrund har varit bra, jag blev inte mobbad, har ett mycket bra hem, har många kompisar etc. (inga problem på den fronten).

Jag känner själv att jag inte vill ha det såhär längre, och undrar därför om det någon kan ge mig tips eller liknande på metoder eller tankeställare som gör så att jag kan träna mig i att sluta fantisera! Det kanske är så att jag lider utav någon "sjukdom" eller liknande också?

mycket tacksam för svar! mvh Octopus!

Hej Octopus!

Personligen tycker absolut inte att du skall sluta fantisera. Däremot kan det förstås vara bra att ha någon sorts disciplin kring det hela, så att man bara gör det om och när det är lämpligt.

Fantasi är en gåva och en stor tillgång. Utan människor med fantasi, skulle det inte bli särskilt mycket nya saker uppfunna, böcker skrivna, musik gjord osv osv osv. Jag har själv alltid haft en otroligt rik fantasi, och den har jag haft mycket nyttta och glädje av. Tack vare den har jag aldrig tråkigt, t.ex, och jag menar det till 100% och helt ärligt. Om jag hamnar i en formellt sett tråkig situation, som t.ex en bilkö e.d, så går jag istället i inre exil en stund med hjälp av min fantasi.

Jag använder även min fantasi i mitt ena jobb, nämligen det som författare. Jag har dock nytta av fantasin även inom andra områden. Tricket är att lära sig att hantera fantasin. Att använda den vid rätt tillfällen och att utnyttja den till max.

Så satsa på det, och var rädd om både dig själv och din fantasi!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

Inget alls att oroa sig för, men jag tror jag vet hur du känner för jag gör precis likadant! Det stör mig jättemycket ibland och det händer att jag har koncentrationssvårigheter p.g.a. detta. Som ovanstående sa, fantasi är något man ska ta vara på, det är tur att det finns vissa människor som har gåvan att fantisera precis som de vill... Jag är otroligt lycklig att jag har en sådan vild fantasi, men jag håller med, det kan bli jobbigt ibland.. Tror bara det är något man får vänja sig vid och lära sig hantera

Comment

Working...
      X