Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dissociativa anfall, någon som vet något om detta?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dissociativa anfall, någon som vet något om detta?

Jag lever med en man som i över 8år har haft epilepsiliknande krampanfall, han har utretts av neurolog och de har kommit fram till att det inte är epilepsi utan dissociativa anfall, det är något jag misstänkt länge eftersom anfallen inte riktigt ser ut och beter sig som epileptiska, han har dessutom "oförklarlig" smärta och funktionsnedsättning då och då som också kommer väldigt konstigt.

Framförallt vid stress så får han krampanfallen och han kan gå från att röra sig normalt till att börja halta och tom. trilla på någon minut om man tex. ställer krav på honom att han vi ska städa, träna osv.

Han har neuropsykiatriska funktionshinder också så det finns enhel del psykis ohälsa i bagaget.

Men nu har neurologen sagt att de inte kan göra något och säger att vi ska ta kontakt med öppenpsykiatrin, men kan de sånt här? Har varit jättesvårt att få hjälp där med hans neuropsykiatiska svårigheter.

Han är väldigt bekväm av sig och har skyller gärna på att han inte kan gå eller på att han haft kramper om det är saker som är jobbiga.

Vet inte om jag orkar leva ihop med honom om vi inte kan få hjälp, det tär så extremt mycket när han krampar så mycket och alltid har ont och inte kan hjälpa till. Är gnäll typ hela tiden.

Men jag älskar honom men det är inte lätt när han inte får hjälp.

Vart ska vi vända oss, finns det någon annan som upplevt samma sak och kan förklara hur det är att ha det?

Psyk kan både detta med psyket och neropsykitriska. Så de bör veta hur de bäst kan hjälpa din man. Tyvärr är det ofta kö, och kan ta lång tid inan man får hjälp tyvärr. Om ni har möjlighet kan ni vända er privat.

Förstår att det frestar på att leva med någon som inte mår bra och dessutom inte får hjälp. Sjukdom/dåligt mående drabbar ju inte bara den som har det utan alla runt omkring. Finns på många orter grupper som man kan vända sig till som anhörig. Där kan man prata få råd mm av andra som är i liknande situationer.

Finns ju bla riksförbunder för psykisk ohälsa (nåt sånt heter det) som man kan vända sig till. Goggla på självhjälpsgrupper.

Comment

Working...
    X