Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan jag lida av dissociativ störning?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kan jag lida av dissociativ störning?

Jag har redan tre huvuddiagnoser, adhd, bipolär uns och borderline. Jag är 20 år.

För några år sedan hände något väldigt konstigt, jag kunde inte röra mig, hyperventilerade och kunde inte kommunicera med de som var runt omkring mig. Ambulans kallades och jag började skrika rakt ut och slå och såg "skuggor" och trodde att ambulanspersonalen var monster. Jag var så våldsam att polisen fick komma, och sedan när jag kommit till sjukhuset så gick det över, jag låg och skakade i chock i ca en kvart. Trodde det var en väldigt mysko panikångestattack, men ingen läkare eller psykolog kunde förklara varför det blev så kraftigt. Både innan och efter har jag haft mycket overklighetskänslor och ofta känt att jag "tittar" på mig själv utifrån. Jag har fått höra att jag dissocierar när jag har stark ångest, men de senaste åren har jag märkt något som egentligen alltid varit med mig.

Jag har hittat anteckningar på min dator som jag inte har något minne av att ha skrivit, vilket är väldigt skrämmande med tanke på det som stod där.

Ett annat exempel är att jag känner att jag har en annan personlighet inom mig som tar över ibland, som är förbjuden att prata om (såvida jag inte är anonym), och om jag pratar om den här andra personen är ångesten inte av denna världen.

När jag trots allt pratade om det med min terapeut fick jag höra att jag dissocierade. Sen vägrade jag prata mer om det. Men det skrämmer mig, det finns många fler exempel och jag förstår bara mindre och mindre.

har också väldigt dåligt minne.

Tänker att det kanske kan vara symptom på de andra diagnoser jag har?

Någon som har någon tanke kring det?

(långt inlägg)

för mig låter det väldigt märkligt att du fåt alla diagnoser som brukar förknippas med varandra?? Har man långa perioder av nedstämdhet/ hyperaktivitet så är det ju bipolär och har man flera byten pär dag är det ju borderline..låter riktigt skumt att du fått allihopa!

Har du fått dessa utav samma terapeut? Tycker du ska prata med dem och göra en ORDENTLIG utredning, jag vill inte vara en klagande och skeptisk människa, men det är ofta man inte får en ordentlig diagnos när man har dessa symtomen som vi har. Jag har blivit utesluten ADHD efter många gånger, och ligger på skalan borderline/ bipolär, men eftersom mina humörsvängningar sker flera gånger om dagen och att jag är väldigt destruktiv i mitt tänk så är fick jag diagnosen borderline

tycker du har all rätt att få göra en ny utredning, det är det du som bestämmer.

Min moster har lidit av både psykiska och fysiska störningar sedan hon var 4 år. HOn är idag 50 och hon har sökt hjälp hos så otroligt många psykologer, hon har fåt olika diagnoser av alla. Jag har alltid sagt jag tror hon är manodepressiv..för allt stämmer in. Jag känner ju min moster mer än vad psykologerna gör. Jag ser henne ibland varje dag, dem ser henne några gånger i månaden. Hon har fåt alla möjliga diagnoser. Men nu har hon fåt manodepressiv som diagnos och det har visat sig att hon fåt fel medecin i HELA LIVET vilket har resulterat i att hon inte mått bättre.

Så om du märker att du mår lika dant, men att du kanske blir lite lugnare av ångest medecin, vilket alla blir..så kanske du ska be om en utredning!

Comment

Jag vet, jag tycker också det är väldigt underligt.

Men alla diagnoser är satta av olika läkare och psykologer. Bipolär-utredningen gjordes på BUP hos affektiva teamet, ADHD-utredningen gjordes på vuxenpsyk med IQ-test och allt det där som krävs för en ordentlig utredning, och borderline utredningen gjorde jag hos en annan psykolog efter att många inom slutenvården hävdade att jag hade det också... för mig är det som en och samma diagnos med olika namn, vet inte vart det ena börjar och det andra slutar.

Men jag har faktiskt funderat på att begära en ny bipolär-utredning.

Men vill bara tillägga att båda mina föräldrar var väldigt delaktiga med sina åsikter och upplevelser i bipolär- och adhd utredningarna.

Comment

ja det förklarar ju en hel del, suck! ibland känns det som det är SÅÅÅ brottom att sätta en diagnos! Så kände iaf jag. Men nu tycker jag att min diagnos stämmer in på mig, jag tycker dock att jag är lite "lättare" än många andra med borderline, jag har kommit en bra bit på vägen.

ja det tycker jag du gör rätt i! Jo jag förstår att dina föräldrar är medverkande och det är ju jätte bra! Men sedan är det ju så lite som skiljer diagnoserna åt, fast endå viktiga saker.

Fråga dig själv hur ofta du ändrar känslolägen? Mår du bra i flera veckor och känner dig HÖG på livet, och sedan känner dig låg och deprimerad i veckor? Eller skiftar det oftare?

Borderline och adhd brukar ju gå hand i hand, har också trott jag har adhd, gjorde en utredning när jag var 12 år, men tror inte jag uppfylde kriterierna!kanske ska be om en ny utredning nu när jag är äldre, men sist jag frågade min terapeut sa hon att det bara ingår i min diagnos att vara som jag är

haha

eg skiter jag i diagnoser, vill endå inte ha medecin! jag är en liten envis åsna

Comment

När jag var yngre var det mycket upp och ner i veckor eller kortare perioder som jag kunde vara glad eller ledsen (de tror att sjukdomen bröt ut när jag var runt tio), men jag har alltid haft lätt för att brusa upp, och har alltid, så länge jag kan minnas, växlat mycket i humöret. Det var mina föräldrar som sa till BUP att de trodde jag var bipolär och innan dess hade de inte förstått vad som var "fel" på mig, och när mina föräldrar sa det var det som en lampa tändes ovanför deras huvuden, ungefär. Har även haft mycket mixed states (enligt de inom vården), som innebär just att man växlar mycket även under dagen. Troligtvis har jag även obehandlad bipolär sjukdom i släkten.

Men på senare år har jag varit i stort sett konstant deprimerad, varit inlagd väldigt mycket och bor nu på ett behandlingshem.

Men har aldrig haft renodlade manier, bara hypomanier som inte alltid varat jättelänge, därför sattes det ett Utan Närmare Specifikation.

Men jag håller med, de vill gärna placera in i fack och medicinera bort problemen osv. Inte alltid bästa lösningen. Men hur menar du med "lättare", om man får fråga?

Comment

Hej!

Borderline karaktäriseras inte av att ha flera humörsvängningar dagligen.Det krävs fler och mycket mer specifika symptom för att få diagnosen, men däremot så är det ibland lätt att de inom vården till en början förväxlar bipolaritet (som finns specificerat i ytterligare 5 underkategorier, varav växlande humörsvängningar - mani-depp-per dag ingår som en av dem) för det Borderline.

Har man haft en 1 mani ngn gång har man bipolär sjukdom, så är kriterierna.

Jag håller däremot med Ojsansa om att för en själv spelar diagnoserna inte ngn roll, att det är som en o samma o svåra att skilja åt.

Jag tror att TS har fått rätt diagnoser, det verkar väl utrett, tycker jag iaf.

För att återgå till det du skrev om dissociativ störning.

JAg vet att det i Borderline-diagnosen (som jag själv har mfl)finns med ett kriterium som handlar om just det dissociativa. Man kan, vid stress, påfrestmning, ångest hamna i tillstånd där man kopplar bort den verkliga världen och går in i sig själv, i ngn slags tomhet för mig.

Jag blev extra intresserad av ditt inlägg eftersom jag själv nyligen upplevt att jag har flera jag, som jag kan konversera med o som jag också stundtals kan växla mellan.

Men mest handlar det om att olika röster pratar med mig, viskar oftast också.

Om detta tillstånd, likaså din andra person, kan kopplas samman med det dissociativa i <Borderline> vet jag inte. Det undrar jag också.

Jag får heller inte prata om dessa andra personer, så det känns väldigt obehagligt att göra det nu, men vet att jag nog behöver prata om dem, vilket jag ej gör med min behandlare (ft en kurator-kan ej ngt om detta).

Är det ngn som vet? ]

Comment

Working...
            X