Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dissociation, finns det med mig hela livet???

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dissociation, finns det med mig hela livet???

Hej! Det är så att jag har mått dåligt i ungefär ett år nu och det var ca ett år sedan allt började med mina overklighetskänslor, panikångest och agorafobi, I början av det jag gått igenom spekulerades det mycket om att jag hade varit igenom en krisreaktion, och sedan en mildare form av depression. Jag tar både antidepressiv medicin samt lugnande när jag känner att jag behöver det. Nyligen fick jag veta att mina diagnoser är panikångest, dissociativa symtom ospec. och dissociativa kramper, vad innebär detta? Betyder det att jag lider av en störning eller är det en mildare "form" om man kan säga så? Vill även tillägga att jag nästan dagligen har overklighetskänslor och brukar ofta tänka "tänk om tankar" bla tänk om allt detta är en dröm och jag egentligen inte finns.. det senaste året har jag varit inlagd 2 gånger och jag har har lagt märke till att dessa overklighetskänslor kommer i samband med något, när jag stressar eller om det händer för mycket runt omkring mig, kan det vara så eller inbillar jag mig? det är ungefär ett halvår sedan jag var inlagd och nu börjar jag känna att jag är i obalans igen eftersom jag har mycket saker som sker runt omkring mig, jag brukar ofta också spekulera mycket kring livet, allt för mycket känns det som.. har dessutom en mamma med schizofreni och mormor med en personlighetskluvning samt schizofreni, oroar mig mycket kring det och att jag själv ska få det, detta finns i tankarna jätteofta och det är svårt att hålla sig borta från dessa tankar.. tänkte också höra om dessa diagnoser jag har, har något samband med schizofreni och personlighetskluvning?

Jag är absolut ingen expert men det kan vara så att din ångest framkallar overklighetskänslor men den kan också vara tecken på ev schizofreni. Men i regel så är det så att dom som lider av overklighetskänslor ofta oroar sig att det är något allvarligt fel på dem i onödan.

Tala med läkaren om dina funderingar och grubbla inte såmycket. Det är mitt råd till dig.

Ta hand om dig

Comment

Tack för ditt svar och jag har faktiskt också hört det, min psykiatriker och psykolog som jag träffat i ett års tid nu säger att jag inte alls har några tecken på schizofreni eller bla psykos, de brukar ofta säga att jag har en sårbarhet och det är det som kan ha gjort att jag mår som jag gör, men ibland när jag brukar prata med de som gått igenom psykoser och schizofreni så brukar de ofta säga att det hela började med overklighetskänslor, så har ingen aning på vad jag ska tro på. I regel har jag inte symtomen som uppfyller en psykos eller schizofreni men ibland har jag en tendens till att tro att det är så, vilket är fel men ibland kan jag vara helt övertygad, utgår ifrån min egen mamma, usch, detta är något jag grubblar över dagligen, kan inte riktigt släppa det..

Tack och detsamma.

Comment

Working...
      X