Announcement

Collapse
No announcement yet.

Äldre syster med Borderline.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Äldre syster med Borderline.

Hej, jag behöver tips och strategier då min äldre syster troligtvis har borderline/emotionellt instabil personlighetsstörning.

Med så lite information så kan jag bara ge några generella tips som kanske passar in eller inte

Du måste alltid tänka att du är huvudpersonen i ditt liv. Du är viktigast (om nu inte har barn, då är de naturligtvis viktigast).

Blodsband ger ingen automatiskt alibi för att få bete sig hur som helst mot dig. Även nära och kära måste förtjäna din tid, din kärlek osv. Så släpp det där med "skuld" eller "är ju ändå familj.

Du måste inse att hon tar näring ur dina reaktioner. Om du blir ledsen, arg, förtvivlad, apatiskt... alla reaktioner. Den enda makt du har är att inte reagera alls. Sätta dina gränser, bara gå om du upplever dig påhoppad, låta bli svara om du inte har lust att höra oförskämdheter osv. För så fort du reagerar så är du en sparringpartner för henne, någon som ska stå kvar när hon behöver få ut sina känslor utan hänsyn till dig.

Om hon har en störning så kommer du aldrig att via dialog nå till samförstånd. Ge upp den tanken.

Du får räkna med att om du tar avstånd från henne så kan andra i släkten reagera illa och ge sig på dig. Egentligen inte för att de tycker du gör fel, för innerst inne så vet de att du gör rätt och de skulle vilja göra samma sak. Utan för att du genom det orsaker dem besvär och obehag. Hon kanske kontaktar dem och vräker ur sig galla om dig. Tyvärr är människor så, är sig själva närmast. Och det behöver inte vara medvetet, de kan tro "du gjort fel" för de vill inte tänka efter. De bara tycker du "ställt till det" när det egentligen är din syster som ställt till det.

Om hon har en störning så är det naturligtvis "synd om henne" och någonstans "inte hennes fel". Men det betyder inte att just du ska ta emot skit eller orsakas besvär av det. Du måste värna om dig, om du inte gör det vem ska göra det då?

Tja.. bara lite snabbt ihopslängda tankar, och jag är ingen expert

Comment

• User name
      User name commented
      Editing a comment
      Tack för svar och din insiktsfulla input.

Bra att medvetandegöra att hon helt enkelt är som hon är och att jag inte kan förändra henne utan bara kan förändra mitt beteende gentemot henne. Dock svårt då vi delar bostad. Min andra syster har i stort sett upphört med sin kontakt med henne. Självbevarelsedrift?

Kan ge ytterligare information;

Hon har inte diagnosticerats med IPS. Hon svarade på ett långt inledande frågeformulär. Psykiatern menar att utifrån resultatet att döma, lider hon av IPS. Dock krävs ytterligare utredning. Tror att hon är för "frisk" att undergå behandling men alltför sjuk för att fungera normalt. Har hört att borderliners är svårbehandlade och kräver mkt av vården vilken gör dem oönskade som patienter. Nu är hon sjukskriven. Hon har haft allvarligt samtal med parter inom arbetet (företagshälsovården, avd-chef, HR) eftersom att hon uteblivit från jobbet flertalet ggr och kanske får sparken.

Hon menar att hon själv har ätstörningar. När hon var ca 18-19 väckte hon stor uppmärksamhet hos omgivningen då hon var så pass smal och hade minskat i vikt påtagligt. Hon pendlar i vikt mkt.

Hon har stått på anti-depp i många år. Testat olika fabrikat. Varit inlagd på psyk-avdelningar flertalet ggr. För några år sen gjorde en lista över alla sina tabletter och tog dessa. Vi hittade en massa tomma tablett-kartonger + listan i hennes papperskorg. Med största sannolikhet ett sm-försök. Jag hittade henne på morgonen sovandes djupt på köksgolvet. Gick inte att väcka. Ringde 112, hon lades in och vaknade dagen efter.

Senare tillfälle var hon inlagd på avd. På permission hemma smugglade hon med sig vasst föremål. Öppnade båda handlederna inne på sitt rum på avd. men räddades som tur var.
Working...
X