Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Djup återkommande depression pga arbetslös/ekonomi

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Djup återkommande depression pga arbetslös/ekonomi

Hej,
    här är min historia:
    Levt med depression i 20 år minst (men visste inte på den tiden att det faktiskt var depression så den behandlades aldrig).
    Har dessutom social fobi, gad, ptsd, borderline.

Pluggat på uni fram till 2011 då jag startade min enskilda firma. Dock lönade den sig inte så jag sökte "vanliga" jobb med.
    Fick ett i sep 2012 men fick gå samma år i nov pga arbetsbrist.
    Sen fick jag aldrig tag i nåt och upptäckte att man kan få en sius-konsulent på AF som skulle hjälpa mig.
    Hoppat från praktik till praktik. 2014 fick jag jobb med lönebidrag på en restaurang. Där stod jag ut i ett år innan jag gick in i väggen. Blev sjukskriven ett halvår pga utbrändhet och depression.
    Började våren 2016 på halvtid, ett annat jobb med lönebidrag, där jag inte alls trivdes i början pga ensam och inte vågade ta kontakt och ingen pratade med mig. Men fick byta grupp ett halvår senare och fick vänner, jag var så tacksam.

Men sista juni i år fick jag sluta där med pga arbetsbrist. Har jobbat sporadiskt i min firma men det kommer inte alls in mycket. Så jag har gått ner mig i depression igen eftersom jag mår dåligt pga bland annat ekonomin. Blev sjukskriven på halvtid. Får ingen a-kassa fast jag varit med i fem år, och f-kassan har efter en månad inte återkommit i mitt ärende om sjukpenning. Har fet ångest om hur ekonomin ska gå runt.
    Sambon har också eget företag som också är ganska osäkert, dock överlever vi ett tag till men jag vill inte snylta på hans pengar för att jag är så värdelös med min depression och arbetslöshet

Nån som känner igen sig? Eller kan hjälpa med tips på hur man inte känner sig så värdelös? :/

mvh

Har du inte fått terapi för dinadiagnoser? Oftast när man känner sig värdelös är det för man oftast tänker om sig själv negativt så man måste lärasig tänka om. När en tanke dyker upp tex jag ärvärdelös så har man två val göda tanken dvs man fortsätter med att vara tänka negativt el så säger man till tanken att nej jag är inte värdelös jag duger som jag är. Ochså tillåter man inte hjärnan fortsätta tänka negativt. Sen är det ochsåbra att göra sköna saker dör sig själv en skön spa kvällhemma, en skön skogspromenad el vad man nu gillar.

Comment

Jo det har jag. Men antingen funkar inte sånt på mig eller så måste jag gå i mer terapi.
      Jag försöker nu när jag är arbetslös att göra saker jag gillar för att hålla tankarna i styr. Men det ligger ändå i bakgrunden.

Comment

Trepi funkar på alla men ibland får man tyvärr byta terapeuft/metod inan man hittar rätt och sen måste man själv jobba mycket själv mellan gångerna och har man tex ptsd är det inte ovanligt med terapi i flera år. Sen är det ochså väldigt viktigt att den man går osss är kunnig inom de problem man har och att man säger till direkt om man märker att terapim inte funkar tex.

Comment

Sant. Jag har haft perioder då jag mått bättre, och därmed tyckt att jag inte behövt terapi.
          Men nu är det en dipp igen och jag väntar på kallelse till psykologen. Ska ta upp allt med denne också.
          Hoppas på att kunna få sjukpenning så att jag inte behöver oroa mig sjuk över ekonomin :/

Comment

Working...
          X