Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur skapar jag en permanent förbättring i mitt mående?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur skapar jag en permanent förbättring i mitt mående?

Jag har lidit av ångest, oro och nedstämdhet i flera år och har gått mycket i terapi. Varje morgon vaknar jag tidigt med stark ångest och dagarna känns tunga att ta sig igenom. Det tar mycket kraft av mig att göra småsaker och jag känner mig ofta trött, håglös och har svårt att glädjas åt saker. Jag har många kompisar och har en aktiv fritid, samt ett jobb som är helt okej. Inte världens bästa men det duger.

Har ofta huvudvärk, en del social fobi och svårt med motivation till saker och ting. Ändå brukar jag ta mig igenom saker och göra det jag måste för att få vardagen att fungera, vilket är en positiv aspekt i min tillvaro-även om det känns som en kamp. Det jag tycker är jobbigast och som jag tror är en bidragande orsak till mitt mående är att jag är beroende av mat och då speciellt socker. Jag tröstäter ofta socker och har varit beroende och överviktig länge. Jag hatar mig själv när jag ser foton och hur stor jag har blivit IGEN. Det går i perioder men ett återkommande mönster är att jag går upp i vikt och tröstäter när jag upplever mig ha en ”svacka” och allt känns dystert, negativt och framtiden verkar hopplös. Så känns det nu.

År 2015 åkte jag till Asien i tre månader och var full av liv och motivation när jag kom hem, jag anlitade en PT, lade om min kost, tränade och gick ner massa kilon på några månader. Nu när jag är 30 och har gått upp alla kilona igen, har jag svårt att finna mening i vardagen. Mina tankar kretsar ofta kring att jag slösar bort mitt liv, att jag tynar bort i Sverige när jag hade kunnat resa och att jag konstant måste vara produktiv för att vara värd något. Är medveten om att jag är perfektionist till viss del och har ofta höga ambitioner, och det förvandlas ofta till destruktiva tankar och beteenden.

Jag känner mig ofta ensam och övergiven, som att vardagen bara består av en massa måsten. Har svårt att slappna av och mitt sömnmönster har förändrats det senaste året. Jag märker att mina tankar alltid lutar åt det pessimistiska hållet och jag förstår att de har en enorm påverkan för hur jag känner mig i en specifik situation. Har gått i KBT i ett år och det har lindrat mina besvär tillfälligt, men jag vill inte behöva göra det hela livet. Dock verkar jag hamna i dessa ”svackor” gång på gång på gång. Hur bryter jag denna onda cirkel och hanterar min sårbarhet på bästa sätt? Det är så svårt att komma igång med nya vanor och beteenden när energin och motivationen verkligen ligger på noll.

Om du gått i kbt i ett år och det bara bivit lite bättre bör du byta terapi/terapeut man bör ganska snabbt se en lite förbättring när man börjar i terapi. Tex socialfobi är något som är ganska lätt att komma till rätta med, med rätt hjälp. Socialfobi går inte prata bort utan det krävs att man utsätter sig för det som är jobbigt under terapin med stöd av terapeuten plus mycket egna övningar mellan terapierna.

Comment

Working...
    X