Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aptitlöshet, viktuppgång, stress, fixering, GAD..

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Aptitlöshet, viktuppgång, stress, fixering, GAD..

Jag har lätt för att fixera mig vid saker. Min senaste fixering är hunger. För ca. 1-2 år sedan fick jag en rädsla för hunger så jag började äta oftare o större portioner för att klara mig längre. Detta ledde till ökad vikt och att jag ofta blev hungrig.
    Nu sen i våras har det blivit ett stort problem att jag är så hungrig jämt och äter jag inte direkt så blir jag sjuk. Det leder till rädsla att vara hemifrån etc. Och mer viktökning.
    Jag är sjukskriven p.g.a generaliserad ångest och social fobi, började praktik i somras men blev sjuk av all stress och problemen med mat slog till jättehårt så jag fick sluta praktiken. Sen har jag mått sjukt dåligt månad efter månad med illamående, trötthet, yrsel, hunger (men absolut inget sug, hatar att äta), ingen aptit, metallsmak i munnen, viktuppgång som leder till ännu mer stress, osv. Ofta sängliggandes eller är hemma mycket pga jag mår så dåligt. Alla pengar går åt till mat, kan inte ens köpa kläder trots att jag ej har några p.g.a viktuppgången. Orkar inte göra något roligt längre. Gråter jättemycket.
    Har kontakt inom psykiatrin äntligen men vad ska man göra åt aptiten... jätteviktigt att gå ner i vikt igen men har så svårt att äta att det enda jag får i mig numer är snabba kolhydrater som bröd, chips, yoghurt, fil, sallad och frukt. Nu för att jag verkligen MÅSTE gå ner i vikt igen, av flera anledningar som har med hälsan att göra, så har jag börjat med lchf. Inte gått ner något än så länge och det är svårt att äta ordentligt när inget är gott. Och är man hungrig så är det smör, fett fett fett, kött...osv som man får försöka få i sig. Det går inte heller. Men går jag tillbaka till blandkost o proppar i mig mackor varje dag så går jag upp i vikt igen. Och äter jag inte ordentligt så mår jag dåligt o orkar inte göra något - blir illamående, och deprimerad av att må dåligt månad efter månad.
    Går på sjukgymnastik och ska försöka gå promenader men det går inte vid illamående och utan krafter pg.a. kroppen behöver så mycket mat som jag inte klarar av att ge den...

Jag orkar inte mer.. jag har mått dåligt så länge nu. Min kropp är bara hungrig hela tiden. Jag fungerar inte, och jag är så utmattad. Orkar inte hjälpa mig själv.. orkar inte gå mina promenader (dom dagar jag är pigg går jag dock ordentligt för att försöka kompensera), orkar inte träffa någon, rädd för att gå hemifrån, oroar mig för allt.
    Jag är så trött i kroppen att jag inte kan trampa när jag cyklar, eller gå särskilt långt. Förutom dom dagar jag är piggare och lyckats trycka i mig tillräckligt med mat för att hålla mig pigg.
    Vad ska jag göra?
    Läkaren har konstaterat att jag är stressjuk, och att jag gått upp mycket i vikt och måste gå ner igen. Men hur ska jag klara detta......
Working...
X