Announcement

Collapse
No announcement yet.

känner knappt nåting

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• känner knappt nåting

Hej! jag har väldigt svårt att känna känslor efter att ha blivit frisk från derealisation efter 8 långa år. Ja trodde att ja skulle kunna känna känslor men jag kan väl bara känna i 2-3 sekunder. Läst att man måste träna sig jag har aldrig känt mig deprimerad hur de nu känns. Hör så många som säger att dom är deprimerade tycker att de är konstigt att jag inte har känt det. När jag var liten kunde jag väl känna som mest men ju äldre ja blev desto mindre kände jag. Är 24 nu

Hej tröttkille!

Det är lite svårt att förstå vad du menar. Vilka känslor förväntar du dig?

Känslor är ju ofta situationsbundna så om det inte finns nån orsak att känna sig ledsen, arg, glad, orolig, besviken, trött, hungrig, irriterad, whatever så känner man ju inget speciellt. Man bara är.

Du har hört att många är deprimerade men det betyder väl inte att du också borde vara det? Det är ju jättebra att du inte har känt dig deprimerad.

Folk är olika, somliga är "känslomänniskor" och kan skutta runt och tjoa när de är glada, gråta högljutt när det hänt nåt sorgligt eller slå sönder saker när de är arga medans andra inte visar utåt så mycket av varken sorg, glädje eller ilska fast de känner det inombords.

Förklara gärna närmare hur du tänker, jag har kanske missförstått dig.

Comment

Problemet är väl att jag inte känner nån glädje eller känslor överhuvudtaget när ja gör saker. Känner mig ärligt som en maskin. Innan jag blev sjuk kunde jag ju känna glädje när jag gjorde saker. Jag har väldigt svårt att beskriva hur jag känner. Trodde att jag skulle känna känslor igen när jag blev frisk men så blev de ju inte

Comment

Äter du ssri medicin, är jättevanligt att man känner sig känslolös påde nna typ av medicin'? Tyvärr säger många de är deppiga fast de egentlgien mer känner sig lite låga man använder ordet deppig/deprimerad lite slarvigt. Sen är det så att man kan faktiskt vara deppig och känna som du gör att vara deppig innebär inte alltid att man går runt och känner sig ledse, har ångest mm utan amn bara är och känner ingenting. Men om du känner att du inte vill gå runt och må så här så sök hjälp.

Comment

Okej. Du förväntar dig att känna glädje när du gör nånting.

Det finns ju många saker man kan göra, en del saker är tråkiga, en del jobbiga, svåra, roliga, enformiga, spännande eller lönsamma.

Du skriver inte vad det är du gör som du tycker att du borde känna glädje över så det är lite svårt att veta vad du syftar på. I allmänhet tror jag att de flesta känner sig nöjda eller tillfreds när de gjort eller åstadkommit något. Det är inte säkert att man känner en stor glädje alla gånger.

Istället för att beskriva hur du känner, som kan vara svårt, kan det vara lättare att beskriva vad du tänker. (Känslor kommer oftast från det man tänker.)

Är det några andra känslor än glädje som du saknar? Ditt nickname tyder på att du iaf kan känna trötthet, hur är det med oro (som jag tycker mig se i din fråga), kan du bli arg, ledsen osv.?

Comment

Working...
          X