Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fast i en depression och självmordstankar - Vart finns hjälpen?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

VC hänvisar mig vidare till den mottagningen jag tillhör om jag söker för psykiskt mående. Även på VC är det väldigt lång väntetid här, iaf minst en månad, oftast runt 7 veckor, om man inte har tur att få någon annans avbokade tid. Har fått en tid ang min mage där iaf, som är om en vecka. Tänkte koppla in min trötthet, stress och depression och nämna dom också när jag ändå är där.

Hälsoteket låter ju helt underbart! Har kollat här efter kostnadsfri yoga och mindefullness men inte hittat något. Allt är bara så himla dyrt. Den läkare jag träffade sist visste inte om det fanns något sånt när jag frågade. Men ska fråga nästa jag träffar också, kanske den vet bättre. Har väldigt svårt för att söka mig fram till saker på nätet, tycker det är väldigt svårt.

Jag har vart inne på att gå till praktiken och testa mig fram. Är bara rädd att jag ska bränna ut mig mer. Känner mig inte återhämtad från sist jag brände ut mig och det är 1 år sedan nu. Och då det skadat mig fysiskt är jag rädd att jag ska skada mig mer.

Öppna kort ang mående vore såklart det bästa. Har erfarenhet av att jag blivit dömd och missförstådd när jag väl kört med öppna kort, vilket gjort att jag är rädd att göra det. Så kör bara på och vill alltid göra mitt bästa. Jag sa till praktiken nu iaf att jag bara ville ha halvtid, och sa att det var för att jag skulle plugga en kurs vid sidan om. Dock så skulle jag behöva heltid för att få in lite pengar. Har jag heltid så tjänar jag 4500 i månaden. Jag vet inte heller hur jag ska på ett bra sätt vara öppen med mitt mående. Hur jag på ett bra sätt kan säga det. Nu har jag redan haft mitt möte med ena stället. Skulle behöva metoder/stöd i hur jag säger som det är. Bad om att få hjälp från AF med det, men fick ingen stöttning inför mina möten. Dom vill att man ska fixa det själv, och för min del är det övermäktigt.
    Last edited by Morotskaka; 2015-11-04, 14:30.

Comment

• Guest's Avatar
      Guest commented
      Editing a comment
      Nu fick jag tag i mottagningen. Fick en tid i slutet av december.
      Så kommer inte kunna komma igång med praktik/arbetsträning som det är tänkt förrän i januari tidigast.. Då det krävs ett intyg från läkare.
      Frågade om dom kunde fixa intyg ändå, men det är inte möjligt utan att jag ska träffa den personen. Fick en tid till en studerande, som inte är läkare ännu. Men kan säkert vara bättre än någon som är utbildad läkare..

Jösses vad långa tider för komma till vc jag klagar om jag typ får vänta några dagar Ja ta allt när du går dit, förklara att du försökt få hjälp via psyk men tar för lång tid. Jag hade något som hette brukarcoach ett projekt där man fick stöd i de delar af/f-kassan inte kan stödja än, det var jätte bra hon följde med på möten mm. De är till för att vara stöd åt folk som är på väg ut i arbetslivet som har mått eller fortfarande mår psykiskt dåligt. Man behöver egentligen inte säga så mycket kan räcka med att säga lider av depression tex man behöver inte gå in på varför eller hur det yttrar sig och det gör att jag orkar bara tex 4 timmar. När jag praktiserade fick jag ut ca 4500 kr i aktivitetsersättning oavsett om jag var 1 timma eller 8 timmar på praktik per dag, men du kanske får en anna form av ersättning. Du kan ju testa dig fram känner du att du tex bara orkar 4 timmar ja då är det 4 timmar som gäller och i din takt. Ingen kommer tacka dig om du kör på och sen bränner ut dig. Hade någon dömt mig på jag mått dåligt hade jag bara sagt tack, men denna praktikplats är inget för mig och sen gått.

Comment

Jo jag har också klagat om att det är så lång väntetid. Nu kunde hon iaf flytta på tiden idag någon vecka närmare. Men då fick jag gå från överläkare till studerande läkare.

Är nog hög belastning.. Sista omgången jag bråkade för all energi jag hade fick jag vänta 2 månader. Mer kunde dom inte göra. Ringde varje dag och tjatade. Dom hänvisade mig också såklart till akutpsyk. Men det gav mig inget. Det är ju mer för dom som vill läggas in eller ha ett par dagars piller. Vilket dom också sa när jag var där. Men det visar ju iaf att man försöker, och menar allvar. Men då tjatade jag, ringde runt överallt.. Ändå fick jag vänta så länge. Sen var det ju en enorm besvikelse i läkaren jag fick träffa. Han har iaf fått sluta nu, sa dom idag när jag ville försäkra mig om att inte behöva träffa honom igen.

Tänkte försöka be dom om att ge remiss för prover på hormoner. Aldrig fått något sånt innan. Samt vill att dom ska ta vitaminprover. Har ni fått ta prover för att kolla era hormoner? Ifall man har för lågt eller för mycket av något.

Ska på möte med af nästa vecka, ska höra igen vad dom har för stöd här.

Nej, du har rätt. Ingen tackar en ju för att man bränner ut sig. Låter bra att du fick full ersättning fast du hade färre timmar. Borde ju vara samma här? Ska försöka komma ihåg att kolla upp det där igen.

Comment

Japp, håller med Emblare, kolla sköldkörteln!! Jag hade en ordentlig obalans och efter medicin mår jag nu som en ny människa. Jag skaffade ett sånt hemmtest och när jag såg att det gav utslag så tog jag med det till min husläkare (som nekat mig ett sköldkörteltest bara 2 månader tidigare).. nu minns jag inte exakt vart jag köpte det men jag tror det var Det finns säkert på andra webblatser oxå som har dessa tester, stort lycka till!
        Last edited by admin; 2017-01-14, 23:15. Reason: otillåten reklam

Comment

Working...
        X