Announcement

Collapse
No announcement yet.

medicinjusteringar (bipolär)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• medicinjusteringar (bipolär)

hej,

jag är så orolig. Ska till läkaren i maj. Jag har fått kassa värden (levern) och de ser ingen annan orsak än att det beror på medicineringen. När vi pratade i telefonen (jag och läkaren) nämnde han ett exempel på stämningsstabiliserande att ta istället. Jag har läst om den, och den påverkar tänkandet bland annat. Jag vill ju inte bli en jäkla zombie(!) Jag vill inte få personlighetsändringar eller nåt. Det är sån frustrerande situation, för läkare har ju ett maktövertag. Vet inte hur jag ska orka hävda mig. Jag tycker att Litium verkar vara ett bättre alternativ utifall att mina värden inte har förbättras nu efter att jag slutade med min snri.

Men....han kan väl inte tvinga mig att ta en medicin jag absolut inte vill ta? Tänk om han skulle säga att jag måste bli inlagd om jag vägrar ta medicinen han föreslår Jag behöver sätta mig och läsa ordentligt om olika mediciner så jag är förberedd och har argument. Men jag får sån ångest för jag tänker att läkaren har störst makt och kan få det till att den medicinen jag inte vill ta är det bästa valet.

Så länge du inte är under tvångsvård så kan ingen tvinga dig ta medicin dock kan de tex säga nä men då blir det tvångsvård men då måste du bli bedöm vara en fara för dig själv el andra. Krävs rätt mycket om de följer lagen som de bör göra för bli tvångsinlagd. Plus de är platsbrist på psyket så man måste vara väldigt sjuk för ens bli inlagd överhuvudtaget finns de som nyss begått självmors som blir utsläppta redan efter ett dygn fast de sagt de kommer försöka igen. Många av dessa mediciner man tar mot psykiska problem har biverkningar som tex man får problem med lever el som litium som kan ge njurproblem. Stämningsstabiliserande mediciner kan och påverkar oftast ens personlighet ibland ytterst lite ibland väldigt mycket beror helt på vilken medicin man får och hur den interagerar med din kropps kemiska sammansättning. Så tyvärr inget man kan förutse hur man kommer reagera el om de ens kommer hjälpa utan oftast får man testa sig fram, ytterligare nackdel med dessa mediciner. Om du känner dig orolig inför samtalet så ta med dig någon som du känner dig trygg med och som kan stötta dig under samtalet. Vet inte om du har en läkare på psyk el vanliga vården men är det vanliga vården har du rätt byta läkare och vårdcentral tills du hittar en vc och läkare du trivs med är viktigt man har en bra läkare som man har förtroende för. Det är även din rätt inom psykiatrin ochså men oftast är det krångligt att byta speciellt om man tillhör en mottagning där det kanske bara finns en läkare kopplad till mottagningen Och byta mottagning kan innebära man är utan både läkare och vård i månader upp till ett år vilket inte heller är optimalt.

Comment

tack för ditt svar! Jag är så trött nu så ger bättre respons senare, ville bara tacka iaf.

Comment

Jobbigt läge, har själv inte någon erfarenhet när det gäller just sådan medicinering. De kan ju inte sätta LPT hursomhelst heller, ett antal kriterier måste vara uppfyllda - bland annat att du är en fara för dig själv eller någon annan. Ett exempel kan vara att man är akut självmordsbenägen eller självskadande, men ett medicinbyte kräver oftast ingen inläggning. Jag har varit inlagd för byte av medicin, men det var pga jobbiga insättningssymptom som gjorde att jag var en fara för mig själv.

Vet inte om det här svaret gav något, men vill bara att du ska veta att du inte är ensam. Ta hand om dig! Skickar ett gäng styrkekramar!

Comment

• Crash77
          Crash77 commented
          Editing a comment
          tack snälla för svar.
      Working...
      X