Announcement

Collapse
No announcement yet.

Känns hopplöst

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Känns hopplöst

Hej, jag är en kille på 22år som hela mitt liv mått dåligt från och till, har haft perioder där jag mått bra också men dagarna jag mått bra har ändå fyllts av massa negativt. Jag har diagnosen Bipolär och äter medecin för det (Lithionit) förutom min diagnos, har jag OCD Tvångstankar om att skada folk i min närhet. Lider även av en social fobi som vände upp och ner på hela mitt liv, den har jag haft i ca 1år, har jobbat stenhårt med den sociala fobin varje dag och idag bemästrar jag situationer som var omöjliga förut, jag har även fått diagnosen generaliserad ångessyndrom som gör livet till ett helvete, jag ser faror i allt som jag ska göra och får väldigt mycket ångest i situationer som är helt ”normala” har lidit mycket utav overklighets tankar, självmordstankar, flygrädsla. Depression, vanföreställningar. Varför jag skriver allt detta är för att jag inte ofta sett någon annan lida av så många saker samtidigt. Finns det någon som känner igen sig eller som kan relatera till detta?? Jag går i regelbunden terapi hos psykolog och äter även antideppresiva samt olanzapine mot vanföreställningar. Fick problem med min sköldkörtel också vilket jag nu också fått en medecin mot. Jag skriver inte detta för att tycka synd om mig själv jag behöver bara all hjälp jag kan få. I övrigt har jag varit sjukskriven i 1år pga min sociala fobi och har precis kommit tillbaka på 25% jag Hr en sambo och familj som är väldigt förstående och stöttande, utan dom hade jag nog inte funnits idag, jag har precis fått reda på att jag ska bli pappa och ser inget annat alternativ än att kämpa! Känns verkligen som jag drabbats av allt.

Förstår att du har det jobbigt och kämpigt och att det kan kännas hopplöst när man drabbas av flera olika diagnoser: BAra en diagnos kan va nog så jobbigt. Men vet att med rätt hjälp går ocd, gad, social fobi, flygrädsla går att komma till rätta med med rätt hjälp. Även depression om man inte lider av kronisk depression men det är inte så vanligt. Tycker du terapin fungerar? Har du gjort framsteg? Anl till jag frågar är för att märker man ingen förbättring i sitt mående på 2-3 månader så måste man ta upp det med sin psykolog och kolla på vad det är som inte funkar. Man kanske inte är helt ärlig med tankar/känslor, fel typ av terapi, funkar inte med terapeuten, terapeuten kanske inte har tillräcklig erfarenhet av en problem, man gör inte sina hemläxor mm mm. Sköter du allt runt omkroing dig som sömn, matrutiner, motion? Har man regelbundna rutiner runt sånt är det i sig en bra hjälp mot bla depression. Sen kan man aldrig bota flygrädsla, ocd och social fobi helt med bara pratterapi utan man behöver även utsätta sig för det man är rädd för sk exponeringsträning. Jag botade min flygrädsla helt genom att börja flyga regelbundet och kolla på dokumentärer om flygkatastrofer kan anses korkat titta på sådana program när man är rädd för flyga men jag lärde mig hur plan funkar mm och ju mer kunskap jag fick om plan, hur de flygs mm så minskade min rädsla.

Comment

Hej, Tack för ditt svar, det betyder mycket. Ja det känns tungt att ha flera diagnoser. som du sa, en diagnos kan vara nog så tungt. Jag blir bara så ledsen att jag fått allt det här, vet att jag inte gör saken bättre genom att tycka synd om mig själv. Varje dag är en tuff kamp, saker som för andra är helt normala upplever jag som ett hot, och de nya farorna kommer hela tiden, ex det är trångt att sitta i en bil, jag kan inte åka hiss, jag kan inte ha på min klocka för då kommer något hända, jag kommer få en panikattack när jag träffar min kompis, jag tycker inte om färgen röd för den ger otur, allt det där har bara kommit från ingenstans och av någon anledning när jag får dessa tankar så fastnar dom direkt och jag tänker att nej nu kommer detta bli jobbigt.. jag har gjort stora framsteg hos min psykolog, tagit mig tillbaka till jobb och mitt sociala privatliv, har exponerat mig extrem mycket och stått o skakat när jag pratat med folk jag känner, fått panikattacker i sociala sammanhang osv, har gjort det min hjärna upplevt som fara gång på gång och ändå hittar min hjärna på nya saker hela tiden. Vill bara hitta en teknik för att hantera alla nya påträngande tankar. Tack ännu en gång för ditt svar.

Comment

Working...
      X