Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad gör man när man inte får hjälp??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad gör man när man inte får hjälp??

Hej
    Jag har en pojkvän som har haft depressionsproblem i alla fall i 7 år. De är återkommande och innebär att han har svårt att klara av vardagen. Han har berättat om perioder på flera veckor då han inte orkat lämna huset och haft tankar om självmord. Det har gett honom problem med universitetsstudierna då han blir så himla trött att han inte orkar ta tag i någonting. Jag har fått honom att söka hjälp på vårdcentralen två gånger men han får bara rådet att tänka på livsstilen och sen skickar de hem honom utan någon mer hjälp vilket bara blir mer nerslående då han tyckt det var väldigt tufft att ens söka.

Jag fattar inte varför han inte får hjälp? Överallt på 1177 osv står det att det är viktigt att söka hjälp och att det är vad man ska göra? Han är just nu inte så nergången att han är självmordsbenägen utan har bra och dåliga dagar och är mest bara väldigt orkeslös, men ska han verkligen behöva ha det såhär hela livet? Vi är båda studenter så att söka hjälp privat är för dyrt. Han har försökt fixa det själv men det kommer som sagt tillbaka ett par tre ggr per år varje år.

Vad ska jag ta mig till?

Han kan kontakta psyk direkt. De har ofta någon telefon man kan ringa. "Överdriv" problemen utan att ljuga, dvs tala om hur illa det är och glid inte in i "jo, kanske om börjar träna och äta bättre". Och att han håller tillbaka reflexen att försöka analysera och förklara. Beskriv problemet, att han inte kan fungera, att han har tankar om att inte leva, att detta är ett gigantiskt hinder i hans liv.

Om svårt med telefon så idag så kan man ofta skriva en egenremiss. Sidhuvud med personnummer, namn, adress osv. Ingress kort vad som är problemet och att behöver hjälp för klarar inte själv. Sedan beskriv problemen noga. Och skicka in till psyk.

Det är lite lotteri tyvärr. Vissa landsting klarar det rätt bra, andra är så överbelastade att de skickar hem de som försökt begå självmord dagen efter med "Du lovar väl mig nu att inte göra om det?".

Ge inte upp. Men du måste också höja blicken och se om dig själv också. Hur du mår, vad du orkar. Säger inte att är så i ert fall, men du måste också vara vaksam för att "hjälp" kan skapa beroenden. Att skapar band mellan er som omedvetet då underhålls genom att stanna kvar i tillståndet. Eller att inte behöver bryta sig ur det för du alltid finns där. Att ditt stöd blivit något annat.

Exempel på rimliga krav från din sida. Det finns de som hårdnackat vägrar medicinering. Det är individens val. Men du har levt i hans depression i år nu. Så om han inte vill ens testa medicinering, är det rimligt från din sida sett? Att du ska leva i hand depression när han inte ens försöker hitta lösningar? För "vill inte"?

Det att han inte velat söka hjälp alls, är det rimligt när är i en relation och du påverkas också? Är det rimligt för dig?

Hoppas han kan hitta hjälp. Om ni har pengarna så kan han naturligtvis försöka hitta privat hjälp, men kostar en hel del.

Jag är ingen expert, bara lite tankar.

Comment

Working...
    X