Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

social fobi?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• social fobi?

Har ett problem som jag haft väldigt länge och det är att livet blir begränsat för att jag inte kan prata med okända människor,dom enda jag kan prata med är föräldrar,och 2 vänner, jag har varit på mitt jobb i 5 år och jag kan inte prata normalt efter så lång tid heller,vet ej vad jag ska säga och som svar så säger jag bara Ja Nej eller verkligen,men ibland har jag pratat mer när dom frågat nåt men sen tar det stopp,det spelar ingen roll om det är vuxna eller barn,jag tappar talförmågan,vet ej vad jag ska fråga eller säga eller bete mig och jag sitter o tänker inombords om mej själv,va i helv..är det för fel, säg nåt, fast det går inte! har lindrigt begåvningshandikapp och i skolan blev jag mobbad hela mellanstadiet. Har det nåt samband för de går inte ha det så här! mår väldigt psykiskt dåligt! antideppressiva hjälper ej! har läst om selektiv mutism och jag känner igen mej väldigt mkt, men i vuxen ålder vet jag att det inte är vanligt,tack för svar!

Vi människor är både formbara som modellera och fasta i vårt förflutna, rädslor och våra förställningar som om vi vore ingjutna i cement. Och vi kan också ha olika egenskaper som gör det mer eller mindre svårt att formas.

Men om du med familj och nära kan prata, kan dela, kan lyssna, så handlar det ju inte om att du inte har något att säga. Handlar inte om oförmåga att kommunicera. Utan om oförmåga att kommunicera med människor du inte är så nära som du behöver.

Så frågan är nog hur mycket du vill utvecklas, om du har tålamodet, och hur du gör det. Och det där med "lagom" takt och "rimliga mål".

Har du gått i terapi för detta? En KBT-terapeut med erfarenhet av sociala fobier borde kunna hjälpa. Annars kanske du kan ta sociala steg på annat sätt, genom dina intressen möta fler människor Träna.

Det sociala spelet är komplicerat. Jag tillhör nog dem som på ett sätt har lätt för det. För har lärt mig. Men det kommer inte naturligt som hos de flesta. Och när varit utsatt för en social situation förutom de nära så mår jag ofta skit efteråt. Inget som de jag träffade märker eller ens anar.

Men det betyder att du i alla fall till en viss nivå kan lära dig det. Hur man relaterar och reflekterar utan att sätta sig själv i en situation där får för mycket fokus. Hur använda insikten att andra älskar att prata om sig själva så att du kan hålla det avstånd du behöver utan att de ens märker det. Fråga ofarliga saker och de pratar och pratar. Hur ibland det är ok att inte säga något alls om bara följer med blicken samtalet och ser mest på den som för samtalet just då. De upplever att du "är med" och du får då tillträde till gemenskapen.

Sök hjälp. Träna. Det finns kanske böcker också, någon kanske har någon att rekommendera.

Jag är ingen expert, bara några tankar.

Comment

prata kan jag men med okända blir jag blockerad,har varit så här i många år, jag är 35+ ,hjälper inte att träna för ja kan inte prata ändå, har varit så här för länge,2 ggr har det även inträffat med dom närmaste,alltså föräldrarna att jag blir helt tyst,det blir helt totalt blockerat i hela skallen, Även brorsbarn är det så med och man märker på dom andra att det blir tyst. KBT har jag inte prövat,har ett besök inbokat hos en psykolog. Jag trivs inte i sällskap med andra när det blir så här så därför hittar jag på anledningar att inte ses eftersom jag tappar lusten och inte får ut nåt av mötet med andra, är för deprimerad för det också,sitta tyst en hel dag och kanske bara säga ja nej eller kanske med nån som vill träffa en e inte 100 % kul
      Last edited by travelgirl; 2017-11-01, 20:37.

Comment

Working...
      X