Announcement

Collapse
No announcement yet.

Långvariga tecken på utmattningssyndrom

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Långvariga tecken på utmattningssyndrom

Hejsan, jag har långvariga tecken på utmattningssyndrom. Som bakgrund kan jag säga att jag pluggat en civilingenjörs-utbildning mellan 2010-2016 (och examinerat mig samt arbetar som det idag).
    Det hela började 2011/2012 då jag fick ”känslig mage” enligt min läkare- jag blev uppblåst i magen av att äta potatis, ris, pasta, fet mat i största allmänhet, kaffe, alkohol, kolsyrade drycker, m.m. Jag skulle nog kategorisera det som ibs av något slag - svullen mage och förstoppningar.
    Jag har passerat genom 3 olika läkare för att kolla magen från 2011/2012 till 2014/2015 utan några fel eller anmärkningar (dem kunde dock konstatera att det gurglade rätt rejält om min mage).
    Iallafall, det här berör väl inte ämnesområdet i sig jag skriver i, 2014 hände det något i mitt huvud. Jag fick världens spänningar i nacken och ansiktet en kväll och trodde jag tappat känseln- så sakteliga gick det över när jag lugnat ner mig. Under veckorna därefter kunde jag konstatera att jag fått sämre balanssinne, en stark social fobi (föreläsningarna och tentorna var en mardröm att stå ut med), sämre minne och kunde inte tala ordentligt (var som jag sluddrade istället).
    Jag sökte givetvis upp en läkare på vårdcentral för att utreda detta. Efter att ha hört om dem symtom jag nämnt här hittils sa han att det liknade väldigt mycket utmattningssyndrom. Jag fick recept på Atarax för att lugna ner mig, använde detta preparat inför nattningen. Gick inte att använda det dagtid kände jag, blev helt groggy och seg av det för att kunna plugga då.
    Hösten 2014 fick jag prata med en pedagog via studenthälsan mitt universitet om mina problem. Det var en kbt liknande metodik som tillämpades, dock utan bra resultat- pga brist på ork och engagemang från min sida.