Announcement

Collapse
No announcement yet.

Långvariga tecken på utmattningssyndrom

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Långvariga tecken på utmattningssyndrom

Hejsan, jag har långvariga tecken på utmattningssyndrom. Som bakgrund kan jag säga att jag pluggat en civilingenjörs-utbildning mellan 2010-2016 (och examinerat mig samt arbetar som det idag).
    Det hela började 2011/2012 då jag fick ”känslig mage” enligt min läkare- jag blev uppblåst i magen av att äta potatis, ris, pasta, fet mat i största allmänhet, kaffe, alkohol, kolsyrade drycker, m.m. Jag skulle nog kategorisera det som ibs av något slag - svullen mage och förstoppningar.
    Jag har passerat genom 3 olika läkare för att kolla magen från 2011/2012 till 2014/2015 utan några fel eller anmärkningar (dem kunde dock konstatera att det gurglade rätt rejält om min mage).
    Iallafall, det här berör väl inte ämnesområdet i sig jag skriver i, 2014 hände det något i mitt huvud. Jag fick världens spänningar i nacken och ansiktet en kväll och trodde jag tappat känseln- så sakteliga gick det över när jag lugnat ner mig. Under veckorna därefter kunde jag konstatera att jag fått sämre balanssinne, en stark social fobi (föreläsningarna och tentorna var en mardröm att stå ut med), sämre minne och kunde inte tala ordentligt (var som jag sluddrade istället).
    Jag sökte givetvis upp en läkare på vårdcentral för att utreda detta. Efter att ha hört om dem symtom jag nämnt här hittils sa han att det liknade väldigt mycket utmattningssyndrom. Jag fick recept på Atarax för att lugna ner mig, använde detta preparat inför nattningen. Gick inte att använda det dagtid kände jag, blev helt groggy och seg av det för att kunna plugga då.
    Hösten 2014 fick jag prata med en pedagog via studenthälsan mitt universitet om mina problem. Det var en kbt liknande metodik som tillämpades, dock utan bra resultat- pga brist på ork och engagemang från min sida.
    Tiden gick och våren 2015 tar jag kontakt med läkaren på vårdcentralen igen. Nu blir jag ordinerad antidepressiva, Sertralin 50 mg. Efter ca 2-3 månader med denna behandling känner jag att det är lättare att hantera intryck i min omgivning och grubblar inte lika mycket över saker. Har fortfarande social fobi och sämre minne, talsvårigheter och balanssinne.
    Lite längre en ett år efter dvs sommaren 2016 beslutar jag att vilja trappa ned pga jag har pluggat klart och har fått ett stadigt jobb.
    Nu har det gått ett bra tag sen dess (strax över år 2016 sommaren till 2017 hösten), balanssinnet känns inte lika illa med längre men minnessvårigheterna, talproblemen och sociala fobin sitter i.

Jag vet inte vart jag ska göra för att lösa denna cirkus, be om att få en magnetröntgen utförd eller vad? Ta kontakt med vårdcentral och inleda ny behandling med antidepressiva? Känns som mage och hjärna problemen utgör ett väldigt komplext problem för mig...

Hej! Har kanske inga svar på vad du bör göra ang utmattningens symptom som håller i sig är i samma sitts själv. Har även ibs, vet en vän som tagit kontakt med en dietist och fått hjälp med ibsen, skriver matdagbok och hur hon reagerar på på vad hon stoppar i sig så att de tillsammans kan utvärdera vad hon kan och inte kan äta. Har själv märlkt en stor skillnad när jag blev sjukskriven hur mkt bättre det blev, stress är en stor bidragande faktor. Men det är viktigt att läkare får utesluta andra tarmsjukdomar så jag skulle ge rådet att gå till läkare med magen, det är förmodligen bara ibs men bra att utesluta farliga sjukdomar med samma symptom.

Är själv rädd att min hjärna skadats permanent av all stress, är sjukskriven för bl.a. utmattningsdepression så är livrädd att börja jobba igen känner mig inte så mycket bättre trots långtidssjukskrivning så hoppas att någon har något tipps där. Känner så igen mig i det där att sluddra det är som att kroppen är så utmattad att den inte har energi att forma ord..stod och sluddrade inför mina kunder på jobbet och har fått frågan om jag är onykter. Och det här med balansen, såg suddigt / fick tunnelseende, blev väldigt yr och tappade balans och kroppsuppfattning ibland var det svårt att gå rakt. Lider med mig verkligen, hoppas det blir bättre för dig!

Comment

• BlackPony
      BlackPony commented
      Editing a comment
      Lider med dig* skulle det ju stå! Haha lider med mig själv också förvisso 😅

Tackar för medlidandet :s, har dock kollat upp med magen att det tex inte är chroms sjukdom. Jag är rätt säker på att det är stress relaterat men utvecklat till att bli en fysisk åkomma i magen. Vette fasen hur man löser problemet med sluddrandet vid uttal, det är som att jag som sagt glömmer bort ord - försöker improvisera det med andra ord som bubblar upp och så blir det en osammanhängande mening istället. Betydligt lättare att skriva vad jag verkligen vill säga istället för att prata.

Comment

Ok vad bra! Antar att du fått göra samma undersökning som mig då..den där man förtränger livet ut hehe. Ja fy det blir ett sånt handikapp i vardagen, jag tappade också ord och kunde stå i kassan på jobbet och råka säga samma sak tre gånger eller helt blanda ihop orden så det blir en osammanhängande mening.. Är du sjukskriven för utmattning/utmattningsdepression eller är du åter i arbete?
      Last edited by BlackPony; 2017-10-28, 09:05.

Comment

• glumpus
        glumpus commented
        Editing a comment
        Jag har aldrig blivit sjukskriven för det - sen jag fick ”ibs mage” hade jag jobbat hela sommrarna 2012 o 2013 och utfört universitetsstudierna non stop till o med 2016. Sen började jag arbeta parallellt med att göra klart mitt examensarbete pga slut brist på pengar att ta från csn.

Jag har fundrat på sjukskrivning men vet inte vilken form av det som skulle fungera för mig. Ver inte ens tex om det är möjligt att kunna arbeta 50%, är det försäkringskassan som täcker upp då eller min fackförening jag är med i?

Jag vill slå ett extra slag för bloggen www.konstenattvaramanniska ... en blogg om psykisk ohälsa, där man kan ta del av tips, berättelser och allmänna fakta om psykisk ohälsa. Men också följa min egna psykiska resa.

Comment

Ja om du jobbar och har råd tycker jag det låter rimligt att prata med din läkare om sjukskrivning. Och det går säkert bra att jobba 50 %, vara sjukskriven 50 % om du känner att du orkar med det. Sen får man ju tyvärr vara medveten om att försäkringskassan inte täcker upp i alla de fall där personer ansöker om sjukpenning men om du skriver alla problem du har och hur det påverkar ditt arbete så borde de godkänna det verkar ju gett svåra problem så det är iallafall värt att chansa du kan alltid dra tillbaks din sjukskrivning om de skulle neka dig ersättning. Fortsätter du jobba med de här besvären kan det ju bli ännu värre tänker jag. Det är viktigt att ta hand om sig och vara snäll mot sig själv, inbland kör man på för hårt och då säger kroppen ifrån så det är viktigt med återhämtning och att låta sig läkas. För mig har det gått bra med försäkringskassan så det är jag glad för. Lycka till

Comment

Working...
        X