Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utmattning +stark morgonångest??

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Utmattning +stark morgonångest??

Hej!

Jag blev utbränd för 10 år sedan. Fram till för ungefär 2-3 år sedan har jag, efter utmattningen, vaknat med ångest varje dag.
    Den första tiden (kanske 1 år) varade ångesten fram till kvällen innan den till slut gick ner så pass mycket att jag ens kunde äta.
    Med åren har den "krupit bakåt" och lagt sig tidigare och tidigare på dagen. Nu vaknar jag äntligen inte längre med ångest, bara en liten olustkänsla, vilket är helt okej med mig. Men den starka ångest jag hade tidigare var fruktansvärd.
    Det jag vill komma till och som jag undrar om någon har en förklaring på är Varför det fysiskt kan ha blivit så??
    Jag blev kraftigt utbränd, hade haft långvarig stress men sedan sa det pang. Det var inget som smög sig på, jag vaknade verkligen med skitstark ångest och ett minne och en koordination som knappt fungerade från en dag till en annan. För mig kom det som en blixt från en klar himmel.

Den enda förklaringen jag fått från terapeuter är att jag måste drömt en mardröm eller likande och därför vaknat med ångest. Men jag VET att det inte är så, jag är 100% säker på att någonting hände i min kropp fysiskt när jag blev utbränd som gjorde att jag vaknade med ångest på morgonen som höll i sig för att sedan försvinna på eftermiddagen eller kvällen. Det var inte psykiskt, inte förväntansångest eller något sådant.

Det var som om min kropp hade vääldigt mycket eller väldigt lite av något ämne, någon kraftig obalans som uppstod i sömnen. Funderar på om det kan ha med kortisol eller något sånt att göra?

Någon som har liknande erfarenheter eller en aning om vad detta kan bero på?
    /en som undrat länge

Ångest är något psykiskt med fysiska besvär. Ångest är "bara" känslor som kommer när man inte bearbetat saker man varit med om el man inte varit sann mot sig själv. Med sann mot sig själv menar jag man tex inte vågar/kunnat säga nej till folk, man är inte den man vill vara för rädsla för vad andra ska tycka mm. Då kommer ångesten som ett brev på posten. Mår man bra psykiskt och man är sann mot en själv så upplever man inte ångest. Utbrända personer brukar oftast vara de som av någon anl inte kunnat säga nej till andra.

Comment

• Tjejen111222
      Tjejen111222 commented
      Editing a comment
      Tack för svar men det är inte så i mitt fall, visst kan jag få ångest av omständigheter men varför får jag ångest av en sak på morgonen men på kvällen samma dag ger samma sak inte mig längre ångest. Exakt samma tanke/situation - jättestark ångest på morgonen - ingen ångest på kvällen - ångesten tillbaka morgonen efter.
      Alltså något fysiskt som påverkar.
      Det finns ju de som har väldigt dåligt morgonhumör till exempel. Att säga att det beror på att man har obearbetade känslor stämmer inte.
      Så man kan säga att min ångest är en extrem form av dåligt morgonhumör..
      Last edited by Tjejen111222; 2017-11-08, 10:00.

Jag vill slå ett extra slag för bloggen www.konstenattvaramanniska ... en blogg om psykisk ohälsa, där man kan ta del av tips, berättelser och allmänna fakta om psykisk ohälsa. Men också följa min egna psykiska resa.

Comment

• Tjejen111222
      Tjejen111222 commented
      Editing a comment
      Tack, ska kolla in det!

Hej tjejen
    Mitt tips är att läsa om utmattning, stress mm. Tex ”varför zebror inte får magsår”...

Comment

Working...
    X