Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Hypomani och depression eller bara humörsvängningar?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hypomani och depression eller bara humörsvängningar?

    Hej!

    Jag har en depression just nu och går på SSRI. Jag har en del psykotiska symptom också och har lite svårt att skilja på verklighet och inte men är ändå medveten om detta. Nu är det såhär att jag äter 100mg sertralin och mitt humör är riktigt konstigt (jag brukar ha snabba vändningar men nu är det extremt). Jag sover mycket mindre men besväras inte nämnvärt av det, jag känner större behov av att spendera pengar (är riktigt sparsam annars), ibland så flyger en massor av positiva idéer i huvudet såsom att jag ska starta eget, flytta, resa (sånt som jag i normala fall inte tänker). Jag blir väldigt lätt irriterad och har en del tankestörninngar (glömmer snabbt det jag tänkte på/hoppar mellan tankarna).

    Det växlar snabbt mellan totalt mörker och dessa uppåtvändningar. Från att vilja ta mitt liv till att vilja erövra världen typ. Det påverkar inte min omgivning (utom depressionen då såklart).

    Jag har också fått mer "tinitussus" i öronen. Mina värden är bra så inga brister.

    Jag vet inte om det blev något bra sammansättning då jag har lite svårt att formulera det. Men är detta hypomaniska symtom blandat med delression eller är är det bara att jag svänger väldigt mycket just nu?

    Jag ska träffa en ny läkare i veckan och min ssk sa att vi nog kommer byta medicinen mot någon annan antidepp då jag blivit mer paranoid av den (eller att jag blivit sämre kanske?).

    PS: det finns bipolär sjukdom i min släkt dock ej hos mina föräldrar.

  • #2
    Jag tror ingen här kan svara på detta. Jag tror inte heller en vanlig läkare på en vårdcentral kan svara på det heller. Är det en psykiatriker du ska träffa i veckan? Om inte, så kanske dina symptom tyder på att din problematik är så komplex (eftersom inte "bara depression") att du behöver kontakt med en psykiatriker?

    Comment


    • #3
      Det är en psykiatriker jag ska träffa inom psykiatrin! Jag trodde knappt någon skulle kunna svara på detta men tänkte att jag gör ett försök då jag inte har träffat dennna läkaren innan och det är bra och ha lite "kött på benen" så att säga. Men tack för ditt svar ändå!

      Comment


      • #4
        När du träffar läkaren så tänk på att "jag vet inte" är ett godtagbart svar på vissa av frågorna. Beskriv det du upplever men försök undvika slutsatser. Vissa av oss gör så av ren reflex, försöker analysera och komma med svaret. Vi vill vara "duktiga".

        Men du vet ju inte vad detta handlar om. Vad som är biverkan av din nuvarande medicinering, vad som möjligen kan vara nedärvda problem, vad som handlar din uppväxt och livssituation osv. Eller hur alla de sakerna kombineras.

        Det blir förhoppningsvis ett givande möte där ni på lite sikt kan sortera ut vad som är vad och förhoppningsvis få rätt hjälp.

        Comment


        • #5
          Känner igen mig väldigt mkt. Har dock aldrig fått någon diagnos så kan inte säga vad det beror på. Men det var som att läsa om sig själv
          Har du andra "besvär" än svängningarna? Typ självförtroende osv?
          Blev nyfiken...

          Comment


          • #6
            Finns de som utvecklat bipolär pga ssri men detta är något många läkare förnekar till. Finns många amerikanska stuier som bekräftat detta. Då det finns bipolär i släkten så kan det vara bipolär men låt inte läkaren låsa sig vid det utan riktig utredning.

            Comment


            • #7
              Jag har själv bipolär sjukdom och har erfarenhet av SSRI. Det luriga är att SSRI kan man stå på ett bra tag utan att man blir instabil, därefter kan det smyga sig på symtom såna du beskriver. I ditt fall handlar det säkert om snabba svängningar eller så är du i en blandepisod då även har psykotiska inslag. Viktigt att veta att man inte får bipolär sjukdom av ssri, den kan bara avmaskera en sjukdom som man redan har känslighet för.
              Vad har du fått Sertralin mot? Är det mot tvångssyndrom?
              Du bör ha en läkare i psykiatrin om du misstänker att du växlar mellan hypomani och depression. Din behandling behöver vara mycket mer långsiktig än vad VC kan erbjuda samt det är viktigt med en monitorering över tid.
              OM du ska äta Sertralin kan det vara så att du även behöver en stämningsstabilisere, förutsatt att man kommer fram till att det är förstämningssyndrom du lider av.
              Jag är väldigt påläst och fråga mig gärna och berätta hur det går.
              Last edited by AnetteA; 2017-08-16, 09:59.

              Comment


              • #8
                Originally posted by AnetteA View Post
                Jag har själv bipolär sjukdom och har erfarenhet av SSRI. Det luriga är att SSRI kan man stå på ett bra tag utan att man blir instabil, därefter kan det smyga sig på symtom såna du beskriver. I ditt fall handlar det säkert om snabba svängningar eller så är du i en blandepisod då även har psykotiska inslag. Viktigt att veta att man inte får bipolär sjukdom av ssri, den kan bara avmaskera en sjukdom som man redan har känslighet för.
                Vad har du fått Sertralin mot? Är det mot tvångssyndrom?
                Du bör ha en läkare i psykiatrin om du misstänker att du växlar mellan hypomani och depression. Din behandling behöver vara mycket mer långsiktig än vad VC kan erbjuda samt det är viktigt med en monitorering över tid.
                OM du ska äta Sertralin kan det vara så att du även behöver en stämningsstabilisere, förutsatt att man kommer fram till att det är förstämningssyndrom du lider av.
                Jag är väldigt påläst och fråga mig gärna och berätta hur det går.

                Hej!
                Jag har inte varit inloggad här på ett tag då det har varit mycket i livet. Jag har bytt medicinering till venlafaxin och mirtazapin. äter nu 150mg v och 15 mg m. Jag blev "speedad" ungefär under två veckor i insättningen och sen två-tre veckor under höjningen, i varierande grad då jag handlade upp en massa pengar på onödiga saker och var mer social osv. Men jag tänkte att det kanske var placebo. Nu funderar jag på att sätta ut medicinen då jag känner mig lika tom och ångestfylld som innan all medicinering drog igång. Mina vanföreställningar förstärktes förmodligen av sertralin då de inte är lika starka och kommer inte lika ofta längre.

                Så som sagt, funderar jag nu på att försöka leva medicinfritt då min läkare inte vill höja medicinen och då känns det onödigt att ta något som inte hjälper.

                Tack för alla svar!

                Comment

                Working...
                X