Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att kunna ta tag i livet...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp att kunna ta tag i livet...

Hej! Detta blir min första post på detta forumet och förhoppningsvis inte min sista heller. Hoppas bara på att detta inlägget hamnat rätt.

Nu är det så att jag behöver en hel del hjälp med att försöka få ordning på livet, vet inte om detta är rätt forum men jag talade med en psykolog för 2-3 år sedan och blev då informerad om att man kunde få hjälp med sin livssituation från psykologin. Alltså inte genom psykolog men snarare någon som arbetar med socialen eller liknande? Jag är 24 år gammal och studerar för tillfället, men pga depression känner jag att jag inte orkar med det. Jag har aldrig haft ett jobb och har inte heller någon gymnasieutbildning, känner mig som en loser rent ut sagt. Bor hemma och det enda jag gör om dagarna är att kolla på film, dricka folköl och sova.

Men grejen är att min ekonomiska situation inte är hållbar för fem öre, tjänar 0 kronor som det är nu och har ingen som helst aning om hur jag ska kunna få mer pengar. Egentligen känns det som om jag inte har en aning om hur saker i samhället fungerar trots att jag varit i kontakt med socialen sen jag var barn och varit på BUP och hela faderullan. Därför skulle jag vilja träffa någon som kan hjälpa mig, någon som vet om det finns något liknande och hur man då ska kunna ta kontakt? Fick sluta gå till psykologen eftersom de höjde priserna och just nu har jag nog inte råd med massa besök hit och dit heller. Försäkringskassan känns otäcka och krångliga, men det kanske är enda utvägen? Soc likaså... Känns som om man hamnar där för att stanna. Jag vill inte bli något slags offer utan vill ha en spark i rumpan så jag kan ta tag i allting.

MVH prästost

Hej

Kolla om det finns något stödteam/råd och stöd eller liknande i din kommun. Se om du kan hitta något på din kommuns hemsida. Dessa personer brukar vara bra på att hjälpa till när det gäller myndighetskontakter och liknande. Andra alternativ är din lokala vårdcentral eller ringa 1177 och se om du kan få några råd där.

Comment

"Jag vill inte bli något slags offer utan vill ha en spark i rumpan så jag kan ta tag i allting"
      Jag tycker det här är verkligen bra skrivet, men tycker inte du ska bekymra dig för att bli ett offer.
      Ditt inlägg visar ju att du är mer än villig att ta tag i saker och att du tänker och ifrågasätter

Jag tycker att någon slags jourtelefon kanske kan hjälpa? De är inte så stela och myndighetsmässiga, men har ändå kunskap och kan ge tips. Jourhavande medmänniska? Eller kanske någon kyrkoverksamhet? (Man behöver inte vara kristen direkt..)

Eller en kurator på skolan? Även om du inte liksom sköter studierna har du rätt att få råd och hjälp av dem!

Comment

Finns något som jag tror det kallas för kontaktperson som är till för tex få ut en på aktiviteter el vad man nu behöver hjälp med men det är ganska lätta saker de gör. Vill du ha ett sådant stöd vänder du dig till den socialförvaltning du tillhör. Sen utreder dom om du har rätt till det och detta kostar inget den som blir din kontaktsperson blir avlönad av sociala. De kan även vara behjälpliga med tex vad du har för rättigheter mm

Comment

Working...
        X