Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vården är korrupt av investering

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vården är korrupt av investering

Lite tankar jag vill dela med mig av bara! Om man vill ha riktig hjälp och inte har bara brutit ett ben eller en arm, då ska man vända sig till alternativ medicin, vilket läkarna inte kan rekomendera för att de inte är vetenskapligt bevisade. Anledningen till varför black salve mot all typ av cancer och mycket andra naturpreparat inte är vetenskapligt bevisat effektivt är för att det inte finns någon som betalar vetenskapsmännen för att bevisa att de funkar- för det finns ingen vinst i det. Saken är den också att det vården kallar läkemedel är allt annat än läke-medel, de är kemiska obioloigska kemikalier artificiellt gjorda och verkar ofta i samband med bieffekter eller övergår till ett beroende av att dölja ett symptom på ett djupare problem/ en djupare obalans. Gå till en akupunktör, naturmedicinare vad som helst och få ett helhets perspektiv. Gör research och våga gå utan för ramarna, men så klart följ den vägen ni tror på och om artificiella frätande piller är vad ni tror på- gå den vägen. Tro och förbättring hör ihop alltid. Men Bli inte en piller knaprande hjärntvättad robot som styrs av läkemedelsindustrins begränsningar. För läkemedelsindustrin är korrupt.

Visst finns vinstintressen och visst finns det en övertro på läkemedel som gör att vi inte säkert kan veta om vi får den hjälp vi egentligen behöver. Men det du skriver låter lite som Don Quijote som slåss mot väderkvarnarna.

Även om patent, marknadsföring, press och annat styrs av komerciella intressen så finns en enorm marknad för alternativa läkemedel och alternativ medicin. Om nu tex homeopati verkligen fungerade så skulle det naturligtvis finnas både en och flera dubbelt-blinda undersökningar som visade en betydande effekt. Det finns det inte.

Och tyvärr så gör den övertro på "naturmedel" som du har att det öppnats en oändlig marknad för svindlare som gör pengar på människors tro på att de ska bli friska "naturligt". Jag betvivlar inte att det finns otroligt skickliga naturmedicinera, men hur ska en klient veta vem den ska vända sig till när finns så många som bara vill ha ens pengar? Och vems sanning ska vi tro på, hur ska vi kunna göra "research" när så många vägrar att göra dubbelt-blinda studier av effekten av sina naturläkemedel? Köra på "tro" och den som vi "gillar"? Eller "sunt förnuft" som bygger på falsk logik eller förenklingar av vad som är "naturligt" eller inte?

Men jag håller med dig i att vi inte blint ska lita på läkare och att vi ibland råkar ut för att den vanliga vården inte hittar vad som är fel på oss. Eller att ibland bieffekter är värre än det vi försökte bota. Och att det då är bra att vara öppen för andra lösningar, prova på saker som vi annars kanske inte hade gjort. Om någon vill tro att vatten "minns" medicin och att koncentrationer av läkemedel som är som en droppe i oceanen fungerar, så får den väl tro det.

Men tro inte att alternativmedicinen inte är lika korrupt som traditionell medicin. Överallt där det går att tjäna pengar på andras förtvivlan så finns det de som är villiga att göra det.

Och du kan vara övertygad om att om någon hade hittat botmedlet mot cancer så skulle det på ett eller annat sätt läcka ut och bli bevisat. Vi lever inte på 70-talet, vi har hela internet som kunskapsbank och granskare. Om tex ett 10-tal personer bevisligen hade svår cancer och sedan botades av en naturmedicin så hade vi fått reda på det. Sådan kraft är det i internet idag.

Jag säger inte att det inte finns en stor konspiration. Menar bara att du ovetandes är en del av en annan lika stor konspiration

Jo... tycker bra skrivet att är bra att gå till någon som förstår helheten. Kanske inte "istället" för traditionell medicin, men som ett viktigt komplement. För även om jag tror tex att homeopati är kvacksalveri så är jag fullt övertygad om att flera av utövarna vet långt mer om "människan som helhet" än många läkare. Och kan därför ge nya tankesätt till klienten, bryta mönster, hjälpa till att jobba mot ett bättre liv. Och läkekonsten är ännu så länge rätt usel på vissa åkommor, där vissa akupunktörer och naprapater vet mycket mer och kan hjälpa där läkare inte kan.

Förlåt, du får naturligtvis tycka som du tycker, menar inte att nedvärdera eller så. Din åsikt är lika mycket värd som min. Jag är väl lite "beskyddande" av naturen och ville därför balansera bilden lite utifrån mitt eget perspektiv. Jag kommer säkerligen i mitt liv att behöva "alternativ" hjälp, även om jag just nu inte använder mig av den. Utom då ETT naturläkemedel.... som jag svär vid.... men väl inte säga namnet på och då göra reklam för, speciellt som jag inte kan vara helt säker att effekten inte är placebo

Comment

Working...
    X