Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min terapeut försökte kyssa mig, bland annat. (Anmäla?)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min terapeut försökte kyssa mig, bland annat. (Anmäla?)

Det var ett par år sedan nu för jag har inte orkat tänka på att hantera det tidigare.

Jag gick en kortare tid hos en privat terapeut när den kommunala psykiatrin inte hjälpte mig. Detta var självklart dyrt och jag fick behandlingen som gåva från min mamma.

Det tog inte lång tid innan denna terapeut började antyda sexuella saker, ge mig massor av komplimanger, insisterade på att ta med mig ut på lunch efter möten och så. Jag kände mig obekväm men hittade på ursäkter i mitt eget huvud till varför jag kanske läste in saker som inte fanns där. Men senare sa han, när vi var ensamma i samtalsrummet, att han tyckte att vi "borde kyssa varandra". Jag blev förstås otroligt obekväm men lyckades ändå säga att jag inte ville det. Han fortsatte pressa en del, men ingenting hände (tack och lov) för jag tog mig hem och gick sedan inte dit mer. Han sa även att han trodde att vi skulle passa bra ihop (som par), osv.

Efteråt har han skickat flera sms till mig, även månader/år efteråt och då "erbjudit" mig att komma tillbaka och gå en kurs gratis hos honom. Han skriver att jag "självklart får gå kursen gratis eftersom [jag] redan gått den". Jag har bara ignorerat sms:en eller svarat att han ska sluta höra av sig till mig, och senaste gången skrev jag att "annars gör jag en polisanmälan". Det var i höstas han hörde av sig sist.

Jag minns inte exakt när jag var där på terapin, men det var nog någon gång under 2011, så det är alltså länge sedan och jag tycker att det är högst märkligt av honom att fortsätta försöka få dit mig efter så lång tid, särskilt när jag uttryckt flera gånger att jag inte vill ha någonting med honom att göra och att han ska sluta höra av sig till mig. Nu har han dock inte hört av sig sedan sist, men jag utesluter inte att det händer igen (det har gått månader emellan förr). Varje gång han sms:ar blir jag påmind om vad han gjorde och det gör mig arg och äcklad om och om igen.

Nu undrar jag en del saker.

Dels känns det fruktansvärt oprofessionellt att bete sig så mot en klient - och finns det inte regler som säger att terapeuten inte får göra så?

Sedan undrar jag om jag borde/kan anmäla detta någonstans? Och vart i så fall? (Personen är sannolikt fortfarande aktiv på samma ställe som tidigare.) Jag har inga direkta bevis, jag har raderat alla gamla sms från honom (fast jag vet också att det går att ta fram dem igen, minns dock inte hur detaljerade de varit och hur mycket de alltså skulle hjälpa).

En till sak som kanske var min minsta prioritet då när det just hände och tiden efteråt men som känns väldigt fel nu, är att jag ju betalade den här människan (tusentals kronor) för att gå ett antal tillfällen där som jag sedan, pga detta, inte ens gick klart. Jag känner att min mamma borde få tillbaka de pengar hon betalade för att jag skulle få en behandling, eftersom jag för det första inte fick det, och för det andra för att hon inte betalade för att hennes dotter skulle bli pressad till sexuella handlingar av sin terapeut! Nu är det ju liksom som om han fick betalt för att göra så här mot mig. (Jag har inte berättat för henne vad som hände, det kändes dumt att hennes present blivit någonting så hemskt så jag ville inte säga det, plus att jag skämdes.)

Jag har tidigare bara tänkt på hur det blev för mig i det här, men nu inser jag ju att även andra är vid risk. Jag är förmodligen varken den första eller sista av sina klienter han försökt inleda något sexuellt med. Och tänk de som inte orkar/vågar säga nej när han pressar. Jag vill inte att andra ska behöva gå igenom samma sak. En terapeut ska man ju kunna känna sig trygg med! Inte tvärtom: hotad, utsatt, obekväm.

Vad kan jag göra nu?

Finns det något jag kan göra?

"Finns det något jag kan göra?" Vad vill du göra..åstadkomma med honom??

Om han fortvarande kontaktar dig...ska du "leda" samtalet så att han skriver

så..att du har att dokumentera/spara "tillräckligt" material

Men inte på sådant sätt, att du "provocerat fram det!!

Såna Svin ska åka fast, alla gånger...

Dessa typer är just dom som förstör mycket för den yrkeskåren!!

Comment

Men så hemskt! Ledsen för din skull för att du råkat ut för en oseriös "terapeut". Var han en legitimerad psykoterapeut, så kan du anmäla honom till Socialstyrelsen. Vet dock inte hur långt efter man kan göra det. Tål att kollas upp. Här är anmälningsblanketten annars:

http://www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/socialstyrelsen_anmalan-om-fel-i-varden.pdf

Comment

Tack turandot, det var något sådant jag funderade över. Men tyvärr tror jag inte att han är legitimerad. Han sysslar främst med NLP, och lite olika kurser, och jag såg på någon lista nu att NLP inte är något man legitimeras inom?

Han skulle ju kunna vara legitimerad inom något annat. Kan man kolla upp det någonstans med hjälp av hans namn/kontaktuppgifter? Eller måste jag fråga honom?

Vi var ju båda vuxna också. Jag var 25+, men han var kanske 55+. Det var ett sådant solklart utnyttjningsförsök i det att han var min "terapeut" och äldre (och att jag ju inte exakt mådde bra då - utöver terapin gick jag till och med en kurs i självkänsla hos honom), men vad kan man göra om han inte är legitimerad?

Jag hade tyckt att det var oacceptabelt beteende om han bara var någon bekant eller så också (bara det här att pressa), men eftersom ingenting hände så vet jag inte. Min första tanke var liksom att ringa Polisen och anmäla, tills jag insåg att det kanske inte ens är ett brott... Frustrerande.

Comment

encephalon

Om han messar igen ska jag definitivt försöka göra så, kanske trampar han i den fällan. Förut har jag ju bara blivit irriterad över att han fortsätter höra av sig, men det var ett bra tips det där.

Comment

Du vill att andra inte skall behöva gå igenom samma sak, så det behövs att någon anmäler honom. Socialstyrelsen har koll på vilka som är legitimerade. Så kolla upp om han finns med där! Och om händelserna i så fall är preskriberade eller inte. Är han legitimerad och det inte är preskriberat, så kan han ligga risigt till. För då har han en hel del skyldigheter att leva upp till.

Är han däremot inte legitimerad har han rätt fria händer. Men inte helt! Om han arbetar helt privat skulle han kunna åka dit för att använda en titel som han inte har legitimation för, för det är straffbart. Använder han t.ex. titeln psykolog eller psykoterapeut så kan du anmäla honom för det. De är skyddade yrkestitlar som man måste ha legitimation för att använda. Men jag vet inte vad som täcks in i uttrycket "använda sig av en titel".

Angående det där med pengarna du lagt ut och inte fått den "vara" du förväntat dig, så vet jag inte hur man gör. Kallar man det bedrägeri??? Om det inte funkar med polisen, så kontakta i alla fall Konsumentombudsmannen, så kanske han kan hamna på en svart lista(?)

Comment

Nej, där blev det fel. Ursäkta! Jag skrev

De är skyddade yrkestitlar som man måste ha legitimation för att använda

om man jobbar inom hälso-och sjukvårdens område, skall tilläggas. Men är man klar med utbildningen, men ännu inte blivit legitimerad, så får man inom hälso- och sjukvårdens område kalla sig t. ex. psykolog medan man gör sin praktiska tjänstgöring. Annars verkar det vara ok att kalla sig t.ex. psykolog, så länge man inte jobbar inom hälso- och sjukvårdens område. Men var gränsen för det området går vet jag inte.

Så att om "terapeuten" inte jobbade inom det som räknas till hälso- och sjukvårdens område så blir det svårare att komma åt honom. Då blir det väl polis eller KO/ARN. Men har han inte lämnat några garantier så blir det svårt där också. Kanske är tänkbara fackförbund intresserade av att veta om vad du råkat ut för(?). Han kanske är med i något av dem om han är utbildad fast inte legitimerad.

Om han inte är legitimerad, så kan det tänkas att han ändå är diplomerad/certifierad terapeut av något slag, så försök kolla upp vad han säger sig ha för titel. Då kan du anmäla honom till den organisationen, och kanske gör de någon åtgärd. Googling av hans namn kanske ger någon ledtråd?

Hoppas du hittar någon åtgärd mot honom, och att du fått/kommer få bättre hjälp någon annanstans.

Comment

Du nämnde att han främst sysslar med NLP. NLP-föreningen i Sverige har etiska regler som man ansluter sig till om man är medlem där.

Comment

Oavsett så är väl händelsen ganska längesedan.. Så klart att det kan göra skillnad om det finns många klagomål mot honom...

Men om han slutat skicka sms sen i höstas, ja då är det nog inte årets smartaste taktik att etablera kontakt med honom igen, o med historiskt sätt också hotat med att polisanmäla om han inte slutade...

Ibland är det bara att svälja och gå vidare..

Sen får man ta i beaktande att det alltid finns en risk i att anmäla, har man inte torrt om skorna, så finns risken om en motanmälan i form av förtal eller liknande..

Med detta menar jag inte att försvara det inträffade... Tvärt om...

Comment

Hej Citronsaft

Verkligen tråkigt och bedrövande det du varit med om. När det gäller någon form av "behandlare" och "klient"(oavsett om det är läkare-patient, lärare-elev, terapeut-klient o.s.v.) så är individen som är hos t.ex. i detta fallet, en terapeut, för att få stöd och hjälp med bearbetning med mera - i en beroendeställning(vilket är ett utsatt läge i sig själv). Det är/blir alltså fel på flera olika plan.

Det är socialstyrelsen som utfärdar legitimationer så som psykoterapeut och psykolog och de individerna är ansvariga inför socialstyrelsen på så vis. Anställningsform(eller frånaron av en sådan) saknar relevans lag/regelmässigt.

Här kan du läsa mer om skyddade titlar:

http://www.socialstyrelsen.se/register/verksamhetpersonal/legitimeradpersonal(hosp)

Terapeuten i fråga kan inte NLP. Eller jo han kanske kan flera eller många mekanismer m.m. inom NLP'n - men en viktig del av NLP är den etiska biten. Och utan den etiska biten = ingen faktisk NLP. Men visst, det går ju att använda sig av teorier, tekniker/mekaniker o.s.v. som står att finna i NLP'n(NLP'n är bl.a. ett systematiskt sätt att använda sig av, att skala upp/ner saker - som fungerar - d.v.s. NLP kan t.ex. vara användandet av psykologi, pedagogik o.s.v.).

Men även kanske de mest grundläggande viktiga teknikerna, mekanikerna och teorierna inom NLP'n verkar vara något han inte kan hantera. Varför? Jo för att "ska" veta när denne kan manipulera klienten. Nu kanske det låter hemskt med "manipulera"/manipulation - men kan vara bra att minnas att t.ex. bra pedagogik handlar om manipulation. T.ex. en mattelärare som får en elev som ogillar matte, att så sakta börja se intressanta, roliga och förhoppningsvis användbara delar/saker med matematiken - manipulerarar(man skulle kunna säga att ordet i sig själv är neutralt laddat, ett verktyg där användaren och hur det används, "avgör" om det är något sunt, stärkande, pedagogiskt och t.ex. gagnar klienten - eller om det är destruktivt och negativt på olika vis för klienten).

D.v.s. han hade aldrig gjort "framstötar" i de lägen du berättat om, om han verkligen kunde tekniker, toerier o.s.v. inom NLP'n. För i så fall skulle han kunnat läsa av dig och "känna av" dig, enbart genom att "synkat" sig med dig - och då snabbt insett att du inte skulle reagera positivt på hans tarvliga förslag, att det skulle vara obehagligt för dig.

Så ter sig vara en "skojare", som även råkar vara dålig på att "skoja" som du råkat ut för - och det innebär att han troligen sårar, skadar och förvärrar läget/måendet, identitet, självkänsla(samt ekonomin, tilltron till vården/terapeuter och tilltron till män, m.m.) hos de klienter han haft och har.

Som andra varit inne på här, var försiktig och se till att du har rejält på fötterna innan du eventuellt försöker dig på något(som t.ex. en anmälan). Kontakta en bra och lämplig terapeut(ett sätt som kan vara bra, för att hitta en lämplig terapeut, är att få förstahandsinformation av människor du känner sedan tidigare och har förtroende för, som själva redan blivit hjälpta av någon specifik terapeut och där den bekanta nu mera mår bra), för detta kan du behöva bearbeta. Avstå från kontakt med honom(om det på något vis skulle bli relevant med kontakt, så är det ju efter du har Mycket på fötterna och har stöd och råd hos individer/instanser så som jurist, terapeut, polis m.m.).

Mvh

/Lenny

Comment

Hej! Jag har skickat ett meddelande till dig på "private messages" som jag skulle vilja att du läste. Jag undrar om det är samma person vi båda har stött på. Mvh T.

Comment

Anmäl direkt!

Comment

Working...
                        X