Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ingen politiker pratar om psykvården

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ingen politiker pratar om psykvården

Blir så arg när jag tittar på debatter inför valet för ingen tar upp psykvården. Den psykiska ohälsan ökar och ändå satsas ingenting på det. Min mamma jobbar på den slutna avdelningen och hennes berättelser om hur det är är hemska. De har sådan överbeläggning. De har platser för 15 men har 30 st intagna och får skicka hem folk för att det kommer någon som är sjukare. Jag har själv dåliga erfarenheter av psykvården för det tar lång tid innan man får hjälp och när man väl får hjälp finns det inga tider ändå så man får kanske tid en gång i månaden. Jag kan inte gå vilka tider som helst pga att jag jobbar och ska jag då behöva sjukskriva mig på heltid för att kunna gå i terapi. Jag hade önskat att det även fanns tider på kvällstid så man inte behöver vara borta från jobbet men ändå kunna gå i terapi. Jag har även kompisar som varit i kontakt men psykvården och jag har kämpat för att de ska få hjälp eftersom de själva ger upp tillslut. Det har jag gjort när jag haft lite bättre perioder själv.Sedan har vi alla som kommer från krig som borde få automatisk hjälp eftersom det garanterat sätter spår men något sådant existerar inte.

Psykvården ingår väl i den allmänna debatten om skola, vård och omsorg... Så när man preciserar inte psykvården som ord.. Men det gör man inte med hjälpmedel till funktionshindrade som preciserat ord.. Skola, vård och omsorg är ett brett begrepp och spänner övergripande.

Vårdtiderna är långa.. Men man skickar hem nyförlösta kvinnor och barn på direkten i vissa landsting.. De hänvisar även till ett annat sjukhus för att alla platser är upptagna. Så det är mycket som absolut inte är bra...

Låter som ett vettigt förslag du kommer med.. Att alla som kommer från krig ska få automatisk hjälp.. Men efter som kassan på pengar är tom... Så får du välja vilket som skall bort och finns nu.. Ska vi slopa BB kanske eller varför inte BUP (barn och ungdoms psykiatrin)

Så vad tycker du vi ska slopa istället som är onödigt i välfärden...

Många vill ha... men ingen vill betala.. o rätt många hurrade glatt för skattesänkningar.. Det var dock allt en majoritet av de röstande som valde detta..!

Än så länge har inte jag hört någon gnälla över att de har förmycket pengar över sen skatteomläggningen! (jobbskatteavdraget)

Engagera dig i en intresse förening... Kanske politiskt!!

PS

ja det är illa, så illa att man måste ta pengar i vissa kommuners skolbudget och överföra dessa till försörjningsstödet (socialbidrag) för att pengarna i budgeten för försörjningsstödet är slut

DS

Comment

Jag tror inte pengar kommer läggas på psyk och missbruksvården utan sjukhusen för jag tycker aldrig man pratar om den problematiken som ökar utan det är BB och väntetider på akuten. Jag tycker alltid man prioriterat bort den typen av sjukdom utan de som får mest hjälp är de med fysiska handikapp. Den hjälp de försöker ge en är ju mediciner hela tiden. Jag tror mycket pengar i statskassan försvinner till saker som inte bör prioriteras så jag tror inte på brist på pengar med den skatten vi betalar utan snarare på hur de förvaltar pengarna. Det enda jag hör av de som jobbar inom psykvården är att de skär ner och skär ner hela tiden. Jag kan inte engagera mig politiskt på grund av mitt jobb. Jag tror inte jag skulle få ha kvar det då.

Comment

Ingen tänker ju långsiktigt för vissa satsningar kommer löna sig i längden men de kommer kosta just nu.

Comment

Nu vet jag inte varför du skulle förlora arbetet för att du engagerar dig politiskt.. Du ska inte ta politiken till arbetet direkt.. Orkar inte dra den där om grundlagsskyddad organisations och föreningsrätt (inom de demokratiska ramarna)

Även om psykvården tillhör samma verksamhet som sjukhuset. Så kan du ha rätt i att det inte kommer att satsas på psykvården.. Det beror på hur de lägger verksamhetsbudgeten.. Fördelning av pengar inom de olika grenarna som går oftast under regionen..

Det som oftast har störst inverkan på vårt dagliga liv är de beslut som fattas inom kommunerna, även om riksdagen fattar beslut i mer riktlinjer.. Men vi glömmer oftast regionerna (landstingen) Men allt kommer från samma penning kista... Den ska fördelas..

Såklart det pratas mycket om kära ämnen.. Det är trots allt fler som drabbas av fysiska besvär och kontakt med sjukhuset eller drabbas av skola och BB.. Än vad psykvården påverkar de flesta.. Även om det ökar.. Så är inte antalet där att det får prioritet..

Sen finns det alltid populistiska ämnen som väcker känslor och får undantag.. Exempelvis kvinnor som dödas ( runt 14-20) om året i relationsvåld.. Där satsar man pengar.. Samtidigt som man bantar bort mammografin till ett mindre än minimum.. Samtidigt som det dör ca 6000 kvinnor om året av bröstcancer... Men det är det inget väsen om... Då menar jag inte att det är fel att satsa på relationsvåld.. Tvärt om...

Antingen får vi skära ner på ett område som ligger andra kärt om hjärtat eller så får vi börja låna pengar till stadsfinanserna och sitta i knäet på omvärdsbankerna vid kris.. Men politik är aldrig lätt och oftast är ämnen som mest kära, när de ligger som närmast om hjärtat... Tills något annat dyker upp...

Menar inte att du har fel eller rätt.. försökte bara ge mig in i att det är en större helhet... Att det sen fifflas o fufflas.. Men dock allt så är det blygsamma summor i jämförelse att bygga ut psykvården...

De so skulle arbeta med psykvården på kvällen när andra har slutat arbeta vill så klart ha OB och andra ersättningar för de tiderna.. Vad skulle den kostnaden bli extra i form av det.. mot att då driva det dagtid och få ner väntetiderna..

Rent tekniskt så brukar man säga... Att för varje 100kr som det betalas ut från transfersystemet så kostar det en 100 lapp till i administrationskostander..... Så varje 100 lapp blir 200kr.. En av anledningarna till att man inte vill inkomstpröva barnbidrag.. Det skulle bli dyrare än det är idag...

Men vad vet jag.. antagligen för lite om politik o samhälle.. o nationalekonom är man absolut inte..

När man söker till psykolog via vårdcentralen så subventionerar landstinget detta men psykologen vill ha sin timpeng ändå.. Men är det någon som har koll på vad detta kostar i sig? Asso det som landstinget lägger till i mellanskillnad???? För det är väl knappast så att en psykolog sitter och arbetar för 100-200 kronor i timmen.. innan skatt...

Comment

Här är en artikel i ämnet:

http://www.svt.se/opinion/article2305768.svt

Comment

Working...
            X