Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rädd för psykologer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Rädd för psykologer

På Onsdag har dom bokat tid till mig, mitt första möte. Och jag är skiträdd!

Litar inte på psykologer till nån procent, och det enda jag tänker är att dom sitter där, lyssnar på din tragiska historia och tittar på klockan när du inte ser.

Jag vet att jag inte kommer klara av att öppna mig till henne och det allra värsta är att jag inte vill öppna mig heller. Känner bara att dom inte har nånting med mina problem att göra, och att dom inte kan hjälpa mig. Den enda som kan hjälpa mig är jag själv. Så hur gör man? Hur beter man sig?

Nu är det så att min läkare har sagt att jag måste gå, så tyvärr har jag inget val. Men om någon av er kan ge mig ett bra tips eller nånting så vore jag tacksam..

Hej!

Om du tror att det skulle underlätta för dig så försök skriva ner dina tankar på ett papper och ta med det, då behöver du inte vara fullt lika aktiv till en början. Förutsatt att du ska fortsätta träffa psykologen så kommer ni nog gå långsamt fram med.

Under mitt första möte så var det mest bara hej och berätta lite om den nuvarande situationen - inte alls mycket om djupare känslor och tankar.

Lycka till!

Comment

Hej Unorimon!

Du har på sätt och vis rätt i att den enda som kan hjälpa dig, är du själv. Men det är bara delvis rätt. Psykologens roll är att mångt och mycket vara ett objektivt och professionellt bollplank, någon som kan ge dig råd och stöd i ditt arbete med att hjälpa dig själv. När man är deprimerad, hamnar man väldigt lätt i s.k cirkelresonemang, samtidigt som stora delar av ens självbild och omvärldsuppfattning färgas av ett negativt och mörkt filter.

Detta filter märker man dock inte själv. Man är så van vid det att man tror att det man upplever och känner är objektiva sanningar. Man överväger i regel inte heller några andra alternativ, eller lösningar, eftersom man ju "vet" hur allt är. Här har en psykolog en viktig roll att spela, genom att försöka få en att förstå att man fastnat och bör försöka se det hela ur andra vinklar.

Jag tycker du skall ta vara på den här chansen du får, att göra upp med det som är jobbigt inom dig. Jag vet att det känns läskigt. Jag har varit i den situationen själv. Men fråga dig vad det är du är så skiträdd för. Vad är det som skrämmer dig så? Är det rädslan att psykologen skall se igenom din fasad och se vad du döljer därbakom?

Oavsett vad det än är du döljer för dig själv och för andra, så måste detta fram i ljuset, om du skall kunna bli från från din ångest och depression. Det går åt en vansinnigt stor mängd energi att försöka hålla stora delar av våra jag bortträngda, och det ger oss ångest, samtidigt som det gör oss utmattade och får oss att känna oss halva och falska.

En psykolog har samma roll när det gäller själens smärtor, som en vanlig kroppsläkare har för kroppens plågor och problem. Psykologen kan hjälpa dig, men för att kunna göra det måste vederbörande få reda på vad som är fel och gör ont. Du måste helt enkelt lita på psykologen, på samma sätt som du litar på kroppläkaren om du har ont i magen.

Jag tycker du skall gå till psykologen, och gärna erkänna att du är är livrädd, skeptisk till psykologer osv. Den barriären du har måste bort, om du skall kunna få hjälp att hjälpa dig själv. Det är skämmigt och smärtar egot en hel del, men det gör det hos kroppsläkaren också, om man tvingas dra ned byxorna och visa underlivet. Ibland måste man göra sådant för att bli bra och bli av med det som är jobbigt och gör ont.

Försök mobilisera tillit, så kommer det gå bra!

Var rädd om dig och lycka till!

Vänliga hälsningar,

Stratocaster

Comment

det blir nog bra

Comment

Du behöver inte lita på dem du märker om det är en bra eller dålig psykolog för dig. Du går dit för din skull inte för psykologens. Förhoppningsvis tror du att du kommer må bättre av det och då är det en bra grej att göra

Comment

Working...
          X