Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bok om Schizofreni - och vägen tillbaka

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bok om Schizofreni - och vägen tillbaka

Boken heter Förskjuten identitet - Schizofreni eller nya perspektiv. Författare: Kristina Nilsdotter. Första utgåvan 2009.

Den är en "tegelsten" på 700 sidor, men en guldgruva för den som vill känna igen sig i någon som "varit där" och kommit tillbaka till livet igen då boken är både hjälpsam och hoppingivande. (Författaren arbetar numera som konstnär.) Även för den som vill förstå sin anhörig eller vän som insjuknat. Liksom för vårdpersonal som vill ha "inside information". Kolla om ditt bibliotek har den!

Författaren beskriver sina upplevelser i detalj och avslutar varje kapitel med kommentarer ur några av områdena ur psykiatrisk synvinkel; egna kommentarer till psykiatrisk synvinkel; och ur filosofi och religion. Dessa områden är på olikfärgade sidor, vilket gör att man lätt kan hoppa över eller dyka ner på just dem.

Bokens sidor innehåller inte så mycket kompakt text, utan är uppluckrade av många underavdelningar, rutor med "brevidläsning", korta utdrag ur dagböcker och journal, och även några få bilder finns i boken, även färgbilder. Flera kapitel inleds med en dikt. Varje kapitel avslutas också av många fotnoter. En hel del av dem med tips om var i boken man kan läsa vidare om ämnet. Kapitlen är de här:

1. (en sammanfattande översikt över händelseförloppet från barndom till nutid)

2. Förändrade sinnen och nya typer av förnimmelser

3. Kroppsmotorisk automatism

4. En kroppslig förvandling

5. Nya tankevägar: språk, namn och symbolik

6. Nya tankevägar: existentiell förståelse

7. Försämrad ork och sänkt tänkandeförmåga

8. Försvunna känslor och misstämmande känslouttryck

9. Jagidentitet och de Andra: Många som en

10. Dödslängtan och självmord

11. Vård, stöd och diagnostik

12. Samvaro: brytning och bekräftelse

13. Nästan som förr... att återkomma till vardagen

Jag är glad att jag läst boken, Den har hjälpt mig att förstå vad två av mina vänner varit med om. Som sagt, boken ger hopp, inte minst när man tänker på att författaren, trots hennes svåra upplevelser, kunnat åstadkomma en sådan här innehållsrik, genomtänkt och viktig bok.

Working...
X