Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vi är våra relationer

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vi är våra relationer

Denna bok, skriven av Tor Wennerberg, har gjort mig så mycket gott så jag har lånat om den flera gånger.

Författaren är journalist, och skrev bl.a. psykologiskt inträngande porträtt av maktpersoner innan han utbildade sig till psykolog och skrev boken Vi är våra relationer för några år sen. I boken samlar han ihop den senaste anknytningsforskningen och presenterar den på ett sammanhängande sätt (så att det nästan blir spännande att läsa!).

Boken är skriven i två delar där den första delen mynnar ut i mentaliseringsteorin (om vår uppfattning att andra människor har känslor, behov och föreställningar som liknar våra egna). Den delen är lättare att läsa än andra delen som helt och hållet är en djupdykning i desorganiserad anknytning.

Känns så skönt och hoppfullt att se att forskningen går framåt på det här området. Som om hjärta och hjärna förenas! Jag är så väldigt glad att min förra terapeut tipsade mig om den här boken. Det är den första delen jag brukar läsa om ibland, som en feel-goodbok för att stärka mig själv. Funkar alltid! Jag känner mig förstådd. Brukar låna böcker, men den här vill jag köpa och ha själv hemma alltid.

Nej, jag minns fel. Ursäkta! Det jag hade i tankarna här

Författaren är journalist, och skrev bl.a. psykologiskt inträngande porträtt av maktpersoner

var sånt han översatt, inte författat själv.

Comment

Man skulle kunna säga att bokens första del förhåller sig till den andra delen på motsvarande sätt som boken Hemligheten av Linge/Josefsson förhåller sig till deras andra bok, Den mörka hemligheten.

Comment

Working...
      X