Announcement

Collapse
No announcement yet.

Venlafaxin - SNRI.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Venlafaxin - SNRI.

Jag tar Venlafaxin mot ångest och social fobi.
    Tar dos om 225mg/dygn vilket är maxdos enligt bipacksedel.

Behovsmediciner jag kompletterar med är Lergigan (mot oro) och Propavan (insomning).

1. Varför tar du Venlafaxin?
    2. Hur länge har du tagit Venlafaxin?
    3. Har du försökt sluta med Venlafaxin? Hur gick det?
    4. Blir du trött av medicineringen?
    5. Hur hög dos tar du?
    6. Har medicineringen hjälpt?
    7. Vilka biverkningar upplever du?
    8. Har du upplevt avtagande effekt/hjälp av medicineringen?

Andra synpunkter/info?

Detta har diskuterats i flera trådar, du kan hitta några av dem genom att i Google-sökruta klistra in
    site:terapisnack.com ( "Venlafaxin" OR "Efexor" )
    Har själv använt det men mot livslång depression, inte ångest. Åt det i flera år men minns inte hur många. För mig gick det rätt lätt att sluta. Enda biverkan var att jag började grina så fort jag hörde intro-musiken på tex någon dramaserie på TV. Dvs känslomässigt nära till tårar en tid.

Tror dosen periodvis var 75 mg men också en period 150 mg. Jag upplevde inte direkt någon förbättring av min depression men omgivningen upplevde mig som "gladare". Det som gjorde att jag slutade var att jag insåg att på mig så var det avtrubbande känslomässigt. Säkert något bra om jag hade haft ångest men förödande om vill "komma framåt i livet". Lite tillspetsat så jobbade jag massor och såg på TV och var nöjd med det. Men det är inte ett liv jag ville ha.

Jag har vänner som äter Venlafaxin livslångt och de upplever som att Venlafaxin räddat dem till livet. Men om du läser några av trådarna här om så verkar just Venlafaxin skilja sig mot andra preparat i att det är mer individuellt både vad gäller biverkningar och insättning/utsättning. Jag vet en där Venlafaxin visade sig vara rena giftet, både psykiskt och fysiskt. Vissa kan sluta på dagen utan biverkan, andra tvingas att ta isär kapslarna och ta färre och färre korn dag för dag för att klara av att sluta, annars får kraftig fysisk och psykisk reaktion.

Jo, mitt liv stinker fortfarande vad gäller min livslånga depression. Men jag känner i alla fall lite lite mer sedan jag slutade med Venlafaxin, i mitt fall något positivt.

Jag är ingen expert och vet naturligtvis inte hur det påverkar och kommer att påverka dig.

Comment

Working...
    X