Announcement

Collapse

Information om forumet

Här finner du information om hur forumet fungerar, hur man gör inlägg, startar upp sin blogg mm.
See more
See less

Sluta med venlafaxin 150 mg och mirtazapin 15 mg tvärt?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sluta med venlafaxin 150 mg och mirtazapin 15 mg tvärt?

Jag är så jäkla less på att stoppa i mig piller som inte hjälper mig. Läkaren vill inte höja mer och säger att jag får jobba med problemen med hjälp av antidepressiva. Jag känner att nu har jag ingen effekt alls mer än att jag somnar bra på mirta men gått upp i vikt. Jag har samma ångestnivå och samma konstanta tomhetskänsla och meningslöshetskänsla som innan medicinerna. Jag mådde bättre under kanske tre veckor vid insättning och höjning men nu är allt bara dåligt igen. Min läkare är ingen jag vill ha kontakt med egentligen men hen är en av de få psykiatrikerna i min stad och vc-läkaren ansåg att jag var för djupt deprimerad och för svår ångestnivå för dem att hantera. Så, kan jag sluta med en gång? Eller kanske ta ut en av de tre tabletterna som är i kapslarna? Jag vill inte äta piller som ändå inte hjälper mig.

Ps: Jag får för mig att jag ska sluta ibland men sen nästa dag ångrar jag mig men nu känner jag att läkaren verkligen inte vill ändra min medicinering och då känner jag att det är onödigt om jag tar det. Hur ska jag göra?

Det är alltid svårt att veta hur man mått om man inte ätit medicineringen. Så du får räkna med risken att du kommer att må mycket sämre än nu. Men förstår ditt motiv, önskar det fanns något som gav mindre ångest, mer energi, mer närvaro.

Själva utsättningen av Venlafaxin verkar vara väldigt individuell. Vissa kan sluta tvärt utan större problem. Andra får ta isär kapslarna och äta färre och färre korn för att sluta mjukt.

Minns inte riktigt hur tvärt jag slutade men minns att jag under någon vecka eller två blev gråtig. Räckte med lite filmmusik som lät sorglig så kom tårarna. Innan filmen ens hunnit börja.

Så jag tror det är högst individuellt. Och kanske Venlafaxin varierar mer än andra i både i insättning, effekt och utsättning.

Hur länge har du gått på 150 mg? Om jag minns rätt så krävs kanske 225 mg eller mer för att Venlafaxin ska ha någon effekt alls på Noradrenalinet.

Går du i terapi? Har du en bra terapeut? Medicinering utan behandling känns också lite som att trampa vatten. Man vill ju göra framsteg och ibland kan medicinering hjälpa till för att orka med behandlingen. Men om ingen behandling....

Comment

Originally posted by knet99 View Post
      Det är alltid svårt att veta hur man mått om man inte ätit medicineringen. Så du får räkna med risken att du kommer att må mycket sämre än nu. Men förstår ditt motiv, önskar det fanns något som gav mindre ångest, mer energi, mer närvaro.

Själva utsättningen av Venlafaxin verkar vara väldigt individuell. Vissa kan sluta tvärt utan större problem. Andra får ta isär kapslarna och äta färre och färre korn för att sluta mjukt.

Minns inte riktigt hur tvärt jag slutade men minns att jag under någon vecka eller två blev gråtig. Räckte med lite filmmusik som lät sorglig så kom tårarna. Innan filmen ens hunnit börja.

Så jag tror det är högst individuellt. Och kanske Venlafaxin varierar mer än andra i både i insättning, effekt och utsättning.

Hur länge har du gått på 150 mg? Om jag minns rätt så krävs kanske 225 mg eller mer för att Venlafaxin ska ha någon effekt alls på Noradrenalinet.

Går du i terapi? Har du en bra terapeut? Medicinering utan behandling känns också lite som att trampa vatten. Man vill ju göra framsteg och ibland kan medicinering hjälpa till för att orka med behandlingen. Men om ingen behandling....

Jag har en läkare som i princip tror att jag tror att läkemedel kommer "bota" mig så hen verkar inte vilja höja medicinen heller... Jag har ätit 150 mg venlafaxin i kanske två månader. Jag började först med sertralin i april men mådde bara sämre och fick mer vanföreställningar så vi bytte i augusti. Jag har kontakt med en sjuksköterska en gång i veckan som jobbar lite kbt-inriktat då det är ca 18 månaders väntetid till psykolog och jag har inte råd att gå privat.... Ssk hjälper mig och jag känner att den kontakten är värdefull men däremot så gör jag redan mycket som jag tycker är jobbigt vilket gör att jag trodde att medicin skulle kunna vara värdefullt för mig. Men som sagt så verkar inte läkaren vilja höja och då känner jag att det är onödigt att ta något som bara gör att jag mår som innan medicinering.

Det jag är rädd för är väl att depressionen ska slå till lika hårt som den gjorde när jag fick börja med medicin men jag har haft depressiva episoder förut utan att ha tagit medicin. Men eftersom jag alltid känner mig "låg" och har GAD så tänkte jag att jag ger det en chans. Jag ska snart förhoppningsvis få kontakt med arbetsförmedlingen och försäkringskassan så att jag får börja arbetsträna och då tänkte jag att det kan vara läge att sätta ut medicinen innan dess...

Comment

Working...
      X