Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för fel på mig:(

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är det för fel på mig:(

Lång historia kort; anorexi 14 år.
    Har under denna period gått upp o ner i vikt en hel del. Aldrig överviktig.. några gånger normalviktig vilket jag även är nu.
    Men kroppen känns trasig.

Jag har fortfarande det som folk kallar "svälthjärna". Har kommit ur den två gånger under denna period så vet hur det känns när hjärnan är klar.
    Grejen är att jag under dessa två gånger mer eller mindre hetsåt. Bland annat på natten. Ska man verkligen behöva det för att få hjärnan tillbaka? Är det inte lite konstigt att jag fortfarande känner såhär som normalviktig?
    Är helt efterbliven.. kan inte läsa en bok oxh är hungrigare än de flesta..

Vet inte hur jag ska äta längre

Är det någon som kan relatera till detta? Kan man fastna i svältillståndet i hjärnan?

Sen har jag typ inte en muskel kvar på kroppen. Känner mig som en vattenballong..
    Vill bara att det ska funka igen.. och vill inte bli överviktig.
    Hur kommer man ur svälthjärnan?

Har du gått i nån form av behandling? Jag har varit sjuk i över 30 år, sen jag var 14, men det var först för lite drygt tre år sen som jag hamnade i behandling för det. Innan dess levde jag på totalt viktminimum, men det var först då, för några år sen, som detta uppmärksammades, pga att jag sökte hjälp för min depression. Då låg jag på 12 i bmi, och blev lpt:ad (eftersom jag inte själv ansåg att jag behövde hjälp). Sen dess har jag spenderat sammanlagt nästan 1,5 år i slutenvården, och resten i dagvård. Ganska massiv behandling m.a.o. Ändå är det först nu som jag känner att jag BÖRJAR bli frisk, och få igen min hjärna. Om du har pendlat upp och ned under alla dessa år är det inte konstigt alls om din hjärna inte hänger med. Jag tror helt ärligt inte att du kommer att klara att ta dig ur den här skiten på egen hand, utan att få professionell vård. Inte ens då är det lätt. Så mitt råd är helt enkelt SÖK HJÄLP!!! Och, även om de inte är lika snabba att ge hjälp om man är normalviktig så kan du ändå få hjälp; det är bara att du ska stå på dig Jag hoppas verkligen att du kan få nån rätsida på det här, för anorexia är ett helvete som jag inte önskar min värsta fiende. Kram, och berätta gärna hur det går!

Comment

För ett år sen åt jag ingenting. De klassade min diagnos "anorektiska tendenser med bulimisk beteende". De var väldigt nära att lägga in mig då jag gick ner för mycket och för fort. BMI och vikt är helt ointressant, iallafall för att jag ska orkar leva.

Du är absolut inte efterbliven. Men jag råder dig verkligen till att söka vård, för ju längre tid du väntar, ju värre kommer det bli.

Vi är rätt lika där, jag vill också bara funka och med destruktivt beteende har jag i konsekvens opererat bort gallan och min tunntarm skriker av smärta när jag äter. Du vill inte komma dit men jag vet, det är inte enkelt. Och jag vill inte gå upp i vikt, inte du. Men du går sannolikt mer upp i vikt om du inte slutar att svälta dig själv nu (annars kommer du att dö om du väljer att svälta dig själv för den tid du har kvar att leva).

Jag hoppas verkligen att du får den hjälp du behöver och nej, jag är inte helt frisk men på bättringsvägen.

Comment

Working...
      X