Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hur kan jag sluta hetsäta när jag är så olycklig?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hur kan jag sluta hetsäta när jag är så olycklig?

Jag vet inte vad jag ska göra längre.
    Jag är gift sedan 16 år och jag och min man har två barn ihop, 7 och 10 år gamla. Vi har bra jobb och ett fint hus. Utåt verkar allt bra och alla tycker nog vi är en väldigt välmående familj. För 5 år sedan var jag otrogen och familjen var på väg att splittras men vi bestämde tillsammans att vi skulle försöka kämpa för att hålla ihop och försöka hitta tillbaka till kärleken tillsammans. I samband med detta utvecklade jag en ätstörning och det blir bara värre och värre.
    Jag känner mig inte lycklig i mitt äktenskap, jag mår dåligt över det som hände och jag har svårt att känna kärlek och respekt för mitt äktenskap och för mig efter vad jag gjorde. Det känns dött mellan oss men jag vill på ett sätt försöka hålla ihop vår familj för barnen skull och även för att vi ju har ett ”bra” liv på alla sätt, det är ekonomiskt väldigt stabilt och vi har byggt ett fint hus och har ett bra socialt liv. Men mitt hem är mitt fängelse där jag bara mår bra när jag äter. Och överäter jag varje dag så orkar jag upprätthålla någon slags energi för att ta mig från en månad till nästa men det är liksom inte lycka och jag känner ingen livsglädje. Jag har aldrig roligt och skrattar sällan.
    Min man är övertygad om att jag kommer att må bättre om jag bara försöker att sluta hetsäta och det är säkert så, men jag kan i nuläget inte sluta. Och den växande övervikten får mig att må ännu sämre (jag kräker inte), så det blir en väldigt ond cirkel. Och min man vill gärna att vi hittar tillbaka till varandra, men han har inga idéer hur det ska gå till utan tiden går bara medan vi bara ”lever”, kör barnen till alla aktiviter, rutiner, eviga scheman och handling/matlagning. Jag leker ofta leker med tanken på att flytta. Men det innebär också mycket stress med flytt och nya rutiner, tomhet utan barnen varannan vecka mm och där är jag rädd att ändå inte kan sluta hetsäta för att jag mår dåligt av andra saker då. Jag har även fått diagnos depression (går på KBT men kommer ingenstans) för allt detta och vill ju inte ta fel beslut när jag inte är ”frisk”…
    Det känns som om jag sitter fast i en rävsax och jag vet inte hur jag ska komma loss.
    Kan jag kanske få lite input utifrån för att se nya perspektiv? Tacksam för hjälp!

Har du någonsin kontrollerat dina sköldkörtelvärden?
    Om cellerna inte får den energi de behöver kan man få symptom som trötthet, håglöshet, depression, sötsug (energisug!) och viktökning.

Comment

Barn är inte dumma och de är skuldmagneter. De märker att ni inte mår bra och tror gärna att det är deras fel. Så att försöka låtsas vara "lyckliga familjen" är ingen lösning i längden. Även om det så klart är viktigt att ge relationen en chans så är det nog ändå viktigare att du och han är lyckliga. Så ni kan visa barnen att ett vuxenliv kan vara något bra, att bli vuxen är inte slutet utan en början på något. Så din viktigaste uppgift är att se till att vara så lycklig du kan för att på så sätt kunna både kunna ge stöd och vägledning i livet.

Låter som du hatar dig själv mer än det dåliga äktenskapet, att det du sysslar med kanske är en slags "bestraffning" av dig själv. Eller ett sätt att fly. Jag vet inte, men kanske skulle du gå i egen terapi? Eller kanske skulle ni gå i parterapi?

Att bara ge det tid kommer troligen inte att hjälpa. Så "något" måste hända. Det kan ju vara att ni eller du går i terapi. Eller något annat, vad det nu skulle kunna vara.

Men jag är ingen expert, bara vad jag tror.

Comment

Working...
      X