Announcement

Collapse
No announcement yet.

Solresa - hur hantera kroppsfixering/kontrollbehov?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Solresa - hur hantera kroppsfixering/kontrollbehov?

Hej!

Jag har i grunden ganska dålig självkänsla och kontrollbehov. För ett år sedan gjorde jag en utlandsresa då jag ägnade väldigt mycket tid åt att oroa mig och ha ångest över mitt utssende. Detta fortsatte även när jag kom hem och tittade på bilder från resan. Nu ska jag åka på ytterligare en resa och tankarna har redan ploppat upp igen.

Jag skulle så gärna vilja slippa att tänka så himla mycket på hur jag ser ut. När jag tänker på resan och hur kul det ska bli så ser jag mig själv framför mig så som jag vill se ut. Alla bilder jag ser framför mig innehåller en bild av mig själv.

Väl ute på resa planerar jag mycket klädval för att bli brun. Men vilka kläder jag än har på mig så känner jag mig sunkig eller felklädd. Jag känner att min kropp är stor, klumpig, blek och oproportionerlig. Mitt hår har blivit en stor grej sedan sista resan, det kan verkligen ge mig ångest av att se tjejer med tjockt långt hår när jag själv har ganska tunt platt hår. Jag ägnar alldeles för mycket tid åt att hitta schampon, balsam, oljor, inpackningar osv. och jag klandrar mig själv för att jag inte lyckas hitta rätt produkter eller har tillräcklig kolla på vad jag bör göra för att få ett sånt slags hår jag vill ha.

Har ni tips på hur man bryter det här? Undvika spegel? Undvika att ta kort på sig själv? Kommer att gå i terapi för detta efter resan, nu vill jag bara ha något bra sätt att njuta av den här resan och inte låta tankarna och ångesten förstöra.

Tack på förhand. Maraminne

Oftast när man har dålig självkänsla har man alltid en inre negativ dialog med sig själv tankar som tex jag duger inte, jag är ful, fet, för smal osv. Så vad man måste göra är att sluta tänka negativt om sig själv. Varje gång en negativ tanke om dig själv dyker upp försök tänk på något annat. El gör något som kräver att du måste tänka på det du gör. Det går men man får öva och öva tillslut kommer man kunna avbryta sina negativa tankar.

Comment

Ångest över sin kropp har absolut ingenting med att göra över hur sin kropp faktiskt ser ut. Ångesten grundar sig i hur mycket (eller lite) man älskar och accepterar sig själv. Du ska älska din kropp, allt med den, alla ojämnheter och skavanker, just för att det är DIN kropp och den ger dig så mycket glädje (din syn, lukt, känsel mm) och fungerar så bra! En perfekt kropp är en frisk kropp. Du ska vara stolt över den! Glöm allt du sett med smala och retuscherade kroppar, det är inget som finns i verkligheten, det är en illusion som är skapat för folk att tjäna pengar.

Jag har ett stort, brett ärr från en operation som går rakt över magen och ryggen. Gömmer jag ärret på stranden på sommaren? Hell no! Varför skulle jag göra det? Den är ju en del av mig och skulle någon kommentera att den är ful och äcklig då skulle jag tycka "vilken elak människa, usch vad ful han är!" För fulhet kommer innifrån. En ful människa är människor som trycker ner andra, det har ingenting med utseendet att göra. En snäll och ärlig människa är alltid vacker!

Comment

Working...
      X