Announcement

Collapse
No announcement yet.

behöver tips

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• behöver tips

För din egen hälsas skull.

Försök att återuppta kontakten med dietisten.

Ta den möjligheten att komma framåt.

Hej jag är nu här och behöver lite hjälp, jag har under de senaste åren varit otroligt restriktiv med vad jag äter pga en viktnedgång som blev som en drog. väger nu ca 45 kg och har varit i behandling för min ätstörning fram tills två veckor sedan då de började "hota" med inläggning om jag inte uppvisade en snabb stabil viktuppgång... jag har två olika kostscheman från dietist 2000 och 2500 per dag men de känns båda som jättemycket mat :/ men jag ska kämpa med dem iaf! min fråga är dock måste man verkligen man äta massa mackor? båda två innehåller alltid mackor till frukost och gärna en till något mellanmål, detta är det största bekymret för mig med dessa då jag inte ens innan åt särskilt mycket och undrar om någon har tips på frukostar primärt som inte innehåller mackor

Comment

Prata med din dietist om det.

Mackor är ett effektivt sätt att få i sig kalorier och är en "vanlig" frukost/mellanmål i Sverige, antagligen därför det är valet i de kostscheman du fått. Självklart kan du inte byta mackorna tex mot lite sallad eftersom kalorieinnehållet inte är detsamma. Men jag kan inte tänka mig att din dietsist har något emot att du byter mackorna mot till exempel gröt eller fil (med rikligt med müsli, inte bara lite för syns skull).

Men som sagt... prata med din dietist. Poängen med hotet är väl antagligen att du inte ska hinna förstöra din kropp innan din hjärna blivit frisk nog att du med vilja ska äta så mycket kalorier att din kropp mår bra. Du får terapi hoppas jag?

Håller tummarna för att du snart blir frisk och hittar till en sund balans där du mår bra i både kropp och själ.

Comment

problemet är ju att jag har grötalternativ och yoghurt alternativ men båda innehåller mackor, och har ingen kontakt med dietisten längre..

Comment

nej de började hota med inläggning om jag inte påvisade en snabb viktuppgång så bröt den kontakten då jag inte klarade av det

Comment

men jag kan inte återuppta den kontakten då jag inte klarar av deras my way or the highway tänk...

jag äter mer och mer men de satte orimliga krav enl mig

Comment

Får du vikten att öka då?

Comment

nej just nu står det stilla iaf vilket alltid är något och jag äter mer och mer. även om det går mycket långsammare än om jag skulle gjort som de ville är jag nöjd då om det går för fort garanterat bara kommer leda till jojo bantning

Comment

Men Herrejösses, du skulle väl inte banta utan öka din vikt och behålla en lite mer hälsosam kroppsvikt.

Inte öka i vikt och bli överviktig.

Men du förstår ju själv att undervikt inte heller är direkt hälsosamt.

Testade att pga sjukdom gå ned alltför mycket i vikt alltför snabbt.

Det var inte heller någon positiv upplevelse.

Men den gången var det nog tur att jag hade lite att ta ifrån.

Annars hade det nog inte gått vägen.

Comment

Jag kan förstå att du är rädd för att gå upp i vikt "för snabbt" eftersom hjärnan kanske inte hänger med kroppen. Det är ju det som är grejen med ätstörningar, att de sitter i huvudet och inte i vikten. En snabb viktökning kanske leder till att du får panik och börjar banta, medan om du går upp långsamt kanske ditt huvud hänger med och du tillfrisknar på djupet.

Det är ju dock viktigt att du ser till att du faktiskt går upp! Dessutom viktigt att du försöker få i dig ordentligt med alla näringsämnen då du troligen har en massa brister. Försök få mat att bli i första hand något som din kropp behöver för att fungera optimalt och som dessutom något som skänker njutning i vardagen, måltider är en stund av paus från arbetet där man får sitta ner med familj/vänner/kollegor.

Men du måste också se till att du faktiskt ökar i vikt. Se det som en tjänst du gör din kropp!

Comment

Working...
                    X