Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmi 15

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Bmi 15

Försöker ändra på det men sitter djupt efter alla år, med historia som janämt ovan. Är också så oerhört hyperkänslig och känns då som att ja gblir jobbig för andra. Vill einte vara en besviklese utan känna tt jag duger för den jag är.

Efter år av skuld och besttraffning av auktoriteter är det dock inte helt enkelt efersom känslominnet slår till så fort.

Hjälpen jag får är bra men mötena med tp och sjukgymnastik för sällan. Eftersom jag levt i sektsammanhang vågar jag heller inte bli instängd på behandlingshem, eftersom det väcker för stark ångest.

Men ska fixa detta,

angående bmi 15. Håller mig just nu till hundpromenader basla kroppskännedom för att stärka det goda.

Vet du, ni mer, rent medeciskt hur bmi 15 sliter på kropp. Behöver veta. Sökt, söker info och får av läkare endast otydliga svar.

Tack för svar, kram carina

Hej,

Carina här. Har en rätt tuff bakgrund med en Anorexi Neurosa i botte,. Sökte hjälp i många år och blev därefter tyvärr indragen i en 15 års lång sekterisktisk verksamhet i en förening i Södertälje. Nu anmäld. I samband med detta mag och tarmproblem...

kämpar på och har nu flyttat till Göteborg, -efter ileostomioperation ligger nu bmi på runt 15. Får olika info av alla. Är detta farligt för kroppen. Hur påverkar det+ Behöver seriösa, bra svar för i nuläget säger som sagt alla olika.

Försöker med Februsin för att täcka brister.

NU HAR ÄTSTÖRNINGAR ÖVERHUVUDTAGET INGET MED MAT I SIG ATT GÖRA så till vida att bestraffningen står för annat, men visst påverkar det den fysiska hälsan. Är orolig och är tacksam för svar,

k carina

Comment

Har man anorexi och kommer ner i allt för låg vikt/lågt bmi, så försvinner till och med fettet runt organen i kroppen. Det innebär att ett enkelt fall, som om man tappar balansen hemma i lägenheten och ramlar, kan innebära döden. Organen har helt enkelt inget skydd omkring sig utan går sönder av stöten.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Jag är rädd för att Avances har rätt - gränsen för vad som anses farlig undervikt kan vara lite flytande, men BMI på ca 17,5 är rätt allmänt accepterad. Numera har flera länder även infört ett gränsvärde på 18 för supermodeller, just för att ett värde under 18 kan vara farlig för modellerna samt även förmedla ett farligt budskap till flickor och kvinnor.

Jag förstår att du är orolig, och det är tråkigt att riskera att skrämma upp dig ännu mer. Tyvärr finns det så mycket olika tyckande vad gäller mat, träning och vikt, så det kan nog vara svårt att sålla ut vilka tips som är sunda.

Men den viktiga frågan är: Varför vill du bestraffa dig?

Comment

Försöker ändra på det men sitter djupt efter alla år, med historia som janämt ovan. Är också så oerhört hyperkänslig och känns då som att ja gblir jobbig för andra. Vill einte vara en besviklese utan känna tt jag duger för den jag är.

Efter år av skuld och besttraffning av auktoriteter är det dock inte helt enkelt efersom känslominnet slår till så fort.

Hjälpen jag får är bra men mötena med tp och sjukgymnastik för sällan. Eftersom jag levt i sektsammanhang vågar jag heller inte bli instängd på behandlingshem, eftersom det väcker för stark ångest.

Men ska fixa detta,

angående bmi 15. Håller mig just nu till hundpromenader basla kroppskännedom för att stärka det goda.

Vet du, ni mer, rent medeciskt hur bmi 15 sliter på kropp. Behöver veta. Sökt, söker info och får av läkare endast otydliga svar.

Tack för svar, kram carina

Comment

Om man har för lågt BMI får man inte i sig tillräckligt med näringsämnen och energinivån blir lidande. När näringsämnena är för låga kan det komma upp problem som regleringen av hormonerna, järnbrist, lågt ben densitet, lågt fungerande immunsystem och hjärtproblem.

Det finns säkert fler risker/problem.

What hurts the most is that the memories I used to hold so close to me are now the memories I wish I could forget.

Comment

Att du får olika svar angående BMI beror på att man inte kategoriskt kan peka ut att ett visst BMI ger ökad risk för specifika komplikationer. Men komplikationerna blir förstås allvarligare ju mer man går ned i vikt.

Man kan t ex ha BMI på 17 och vara fullt frisk fastän man i generella ordalag anser att BMI på runt 17 anses vara en varningsklocka. Man kan ha högt BMI, alltså överviktig, men ändå undernärd. Man är felnärd, vilket kan vara lika farligt som den friska med BMI på 17.

BMI är ofta ett dåligt mått och säger ingenting i sig själv vilken hälsa en människa har.

Du ligger på 15 vilket ändå får anses väldigt lågt.

Som jag förstår det så har vägen ned till ditt BMI på 15 berott på svält. Och som du redan vet så svälter man så dör man. Din kropp har väldigt knappa resurser att klara om du får en infektion eller vanlig förkylning. En vanlig förkylning kan leda till lunginflammation som man också kan dö av eftersom kroppen inte har några extra reserver att kämpa emot med.

Kroppens olika organ orkar inte mer och stänger av sig. Du får svårare att bilda röda blodkroppar, din kropp får syrebrist. Benskörhet, du bryter benen lika lätt som gamla damer gör. Hjärtat orkar inte med, det sviktar och ger en akut risk för dödsfall.

Men det där vet du redan, eller hur?

Riskerna och komplikationerna är alltså desamma vid allt lågt BMI men det eskalerar ju mer det sjunker.

Och om kroppen utsatts för hårt slitage som under svält så förvärras det naturligtvis i jämförelse med den grundfriska med BMI 17.

Comment

Tack ni alla för svar. Visste vet jag en del av den info ni ger och objektivt förstår jag allvaret, men,

Är komlext med de olika symtom jag har, efter övergrepp och nu också op. Tidigare i livet var jag maniskt anorektisk och svälte mig medveten, samt plågade mig själv med överträning. Så är inte fallet nu, men kontroll och svårigthet att äta tillräckligt skapar problematik.

Handlar som sagt om mer komplexa saker än mat, men i nuläget består dagsintag enligt följande,

MORGON -Halv näringsdryck fresubrin. Därefter behöver hunden ut

Efter ngn timme: kaffe med mjölk + 1 smörsås med ost, smör , gurka

Fm- kaffe + ngn form av fika. Ngt smörgåskex, el en halv halva av hallongråta el säg 2 rutor choklad etc,etc,

Lunch: halv näringsdryck, kanske 20 , 30 gram fetaost, gurka,

Em: ngt...dricka el halv frukt, el 2- kålor....

Middag: säg 1 1/2 dl ris el potatis, fisk, kött, korv, i mängd av ( säg 1 grillkorv, el 2 fiskpinnar, el 3-4 köttbullar), sås och grönsaker

Sen kv: ngt glas med mjölk och ev ngt litet till.

Därtill består fysisk aktivitet av lite yoga och utevistelse med hund 2- 3 timmar varje dag.

Försöker återställa balans men efter så många år är kroppen inställd på att gå i försvar, på av hot...( ifrån den sekt där jag tyvärr var utsatt för övergrepp)

Vill på intet sätt ta plats i destruktivitet och vill ändra på min situation. Är bara svårt att finna identitet i nytt. Kommer med sannorlikhet få sjukersättning och hoppas på atti framtid finna balans.

Ang hälsostatus. Tar tacksamt emot tips.

tack. /carina

Comment

Den största faran är om du inte äter/äter väldigt lite och samtidigt är underviktig än vad just fokus på bmi. Jag har också ca 15 i bmi, jag har inte direkt någon ätstörning även om man inte kan säga att jag äter tillräckligt mycket och ofta men jag försöker inte gå ned i vikt eller att inte gå upp, haft anorexi då jag var i yngre tonåren men anledningen att jag väger så lite nu är pga en längre period då jag varit så deprimerad att jag inte kände mig hungrig och inte hade någon ork till att laga mat och ärligt talat inte brydde mig om mig själv och den mest skulle ha känns som en lättnad ifall jag svalt ihjäl ( mår mkt bättre nu även om jag ofta känner mig nedstämd är det inte i närheten av hur jag mådde tidigare ) Mitt bmi låg på 13 då och mådde jag verkligen dåligt.

Nu äter jag så mkt jag orkar ( vilket oftast är för lite ) jag äter det jag är sugen på och tänker också på att det ska innehålla sånt som är bra för kroppen ( att bara äta godis är ju inte bra även om man bara är sugen på det ) men känner mig sällan hungrig och kan ofta glömma bort att äta så brukar oftast bli bara 1-2 mål mat om dagen och kanske några frukter, nån macka eller nåt gott framför TV:n vissa dagar. Tränar inte någonting, går på längre promenader lite då och då, kanske 1-2 gånger i veckan ibland oftare och ibland mer sällan, då jag var som mest deprimerad låg jag bara i sängen så gott som nästan hela tiden så mina muskler förtvinade typ helt då... trodde jag skulle svimma sen då jag gick ut och gick ett varv runt huset... hemskt! har inte riktigt fått tillbaka muskelstyrkan helt, men om jag jämför så har jag på rätt kort tid typ nästan iaf återfått muskelstyrkan jag hade innan ( har aldrig direkt tränat och haft mkt muskler eller så ) Normalt om jag äter normalt och tillräckligt mkt energi (kcal) och då har jag innan oftast ätit lite över det rekommenderade kcal.dagsintaget... och också då äter bra och nyttigt och rör på mig dagligen eller nästan dagligen då bör jag väl ligga på den vikt som är den normala för mig? Har då haft ett bmi på mellan 17-19,,, och då har jag ändå ätit tillräckligt så jag väger strax under normalvikt i mig själv, varit underviktigt hela min barndom också fast jag ätit tillräckligt så det är väl vad som är normalt för mig, medan andra kan ligga på lätt övervikt och det är deras normalvikt då dom äter nyttigt och lagomt mkt mat och rör på dig så gott som dagligen ( och även om det bara är promenader räknas det )

Du frågade hur det kunde påverka/slita på kroppen att ha 15 i bmi... ja som jag skrev är det farligaste att inte äta tillräckligt och inte få i sig tillräckligt med näring, men om man skulle ligga på bmi 15 och ändå äta normalt finns det fortfarande vissa risker med att ligga på en sån låg vikt. Ofta försvinner mensen om man väger för lite/har för lite underhudsfett och det ökar risken för benskörhet. Också om man halkar eller skadar sig är risken mycket större att man allvarligt skadar sig, bryter något ben i kroppen även om man inte är benskör... fett skyddar sånna gånger och är man liksom väldigt underviktig har ju kroppen ingen som tar emot alls och skyddar skelettet ( och till viss del även också de inre organen ) sen om man blir sjuk / typ magsjuka ) är det mycket farligare än annars. Även om man nu skulle ha 15 i bmi och ändå äta normalt så skulle kroppen utsättas för en väldigt hårt påfrestning om man råkade ut för en magsjuka... det finns liksom inget att ta av då och man skulle antagligen bli riktigt dålig och det skulle ta längre tid att återhämta sig efteråt.

Då många hormoner är i kroppsfettet ( tänker mest på östrogen ) får man för lite av det om man väger för lite. Det kan leda till benskörhet, att man inte kan få barn,( iaf inte då man väger så lite ) kollagenet i huden påstås kunna minska vilket leder till att man blir rynkig fortare, vissa kan bli aggressiva då testosteronet i samband med den låga östrogen-nivån skapar hormonell obalans.Sämre hy antingen att man får massa finnar och pormaskar eller att huden blir väldigt torr. Kvaliten på håret kan också påverkas.Torra slemhinnor och återkommande svampinfektioner är också något som blir en större risk att man drabbas av.

I övrigt så kan problem med mage och tarm vara rätt vanligt, ont i kroppen helst då man ligger ned eller sitter på en stol då benen i kroppen ofta skaver och skär in dä man ligger ned eller sitter på ett sätt som utsätter både skelettet, musklerna och lederna för en onormalt stor påfrestning då inget fett ligger emellan och skyddar så att ha konstant ont i kroppen är ofta ganska vanligt. Typ skavsår om man har på sig jeans och höftbenen skaver mot tyget ( troligen gör dom det rätt mkt om man har 15 i bmi) Ont i fötterna och svårt att gå då fettet framför allt dör sk hålfoten är gör att det känns typ som att man stod direkt på skelettet, gör fruktansvärt ont att stå stilla långa stunder och blir ett stort problem när man ska hitta skor som fungerar. Yrsel och att man lätt kan svimma är också en stor risk, det är det även om man är "normal-smal" och illamående kan också vara rätt vanligt, även om det bara är att man väger för lite men ändå äter normalt.
                  Svälter man eller äter alldeles för lite samtidigt som man är underviktigt är det dock många fler saker man kan drabbas av och fler risker och betydligt mer farligt och sliter mer på kroppen än om man bara väger alldeles för lite.

Kan säkert glömt att skriva något som handlar om just vikten, men skrev allt som jag kunde komma på. Din fråga var ju just hur det kan påverka kroppen att ha ett bmi på 15, sen äter ju du väldigt lite och får i dig både för lite näring och energi vilket då självklart innebär större risker och är farligare för kroppen. Hoppas du mår bättre snart. Försök att lägga fokus på att må bra och vara rädd om din kropp istället för att lägga så mycket fokus på din vikt och en massa siffror hit och dit. Äter du bra och tillräckligt mycket spelar inte vikten så jättestor roll, kanske väger du inte så mycket i dig själv normalt sett utan liksom jag själv gör ligger strax under normalvikt och sen om du hela tiden tänker på vikten och väger dig hela tiden kan det ofta kännas väldigt jobbigt att se hur man går upp i vikt ( som jag själv uttryckde det då jag började äta normalt efter jag svultit mig " Jag vill må bra och ge kroppen näring och enegi, jag tycker om att laga och äta god mat och jag vill någonstans tillbaka igen och svälta mig igen. Jag vill inte se sjuk ut heller och vara så väldigt underviktig att jag bara är skinn och ben. Men jag vill inte, klarar inte av att behöva se dag för dag hur jag hela tiden går upp i vikt då jag kämpat så hårt för att gå ned dom här kilona!!! ) tror många kan känna igen sig i det.

Comment

Working...
                  X