Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anorexi tillfrisknande - hetsäter/överäter jag?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anorexi tillfrisknande - hetsäter/överäter jag?

    Hej jag har haft anorexi i 4-5 år, blev i princip normalviktig och nästan "frisk" från tankarna, men fick ett återfall som pågått i ca 1 år nu. Men jag är på bättringsvägen, äter bra och går upp i vikt och så. Jag har dock börjat vad jag tror är att "hetsäta" på kvällarna jag äter största delen kalorier efter middagen.. Ikväll åt jag 815 kalorier, sojayoghurt, müsli, bär och nötmjölk (flera skålar/glas..) det mesta jag har ätit en kväll var 1000 kcal. Då spydde jag upp pyttelite efteråt pga ångesten.. Totalt den dagen åt jag 3000 kcal, idag blev det ungefär 2300 (130 frukost, 500 lunch, 250 mellis, 600 middag, 815 kvällis) är detta extremt mycket till kvällsmål? Ska man äta vanlig frukost imorrn? Är det hetsätning? Vill bara veta vad andras erfarenheter och åsikter om det här, för det känns som att jag helt tappat kontrollen



  • #2

    Hej! Ny här du med ser jag? Själv just i minuten klickat till mig ett användarkonto

    Jag tycker inte alls du behöver vara orolig att det där ska klassas som hetsätning, det är olika hur man lägger upp måltiderna och när man är mer/mindre matglad under dygnet, men det allra bästa vore förstås att lägga om näringsintaget under dygnet. Jag ska försöka komma ihåg att svara mer senare när jag inte bara har en mobil till hands!


    Comment


    • #3
      .
      Last edited by Cloudberry; 2015-09-30, 12:10.

      Comment


      • #4
        kring 2000kcal brukar väl vara det normala att äta... hur man fördelar måltiderna är en annan sak. Vissa har störst aptit på morgonen/dagen och vissa har störst aptit eftermiddag/kväll... Du kan fördela måltiderna utefter när på dygnet som du har störst aptit. Hetsätning är då man okontrollerat äter stora mängder (oftast onyttig) mat eller sötsaker utan att det egentligen handlar om hunger eller att äta sig mätt. Du bör inte hoppa över måltider dagen därpå om du ätit för mycket kvällen innan, det brukar bara förvärra problemen. Ny dag, nya tag... Du kanske bör försöka undvika socker, vitt mjöl och andra snabba kolhydrater och äta mer protein och grönsaker och äta dig mätt vid måltiderna, det brukar minska risken för att man äter för mycket/hetsäter framåt kvällen

        Comment

        Working...
        X