Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjälp! Hur hanterar jag min narcissistiska mamma?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp! Hur hanterar jag min narcissistiska mamma?

Jag kan inte säga exakt hur du rent praktiskt ska göra. Men jag tycker att du ska försöka ta ett kliv åt sidan, ut ur den här situationen där du vid en ålder av 22 har blivit mamma till din egen mamma, och ta hand om dig själv. Din mamma är vuxen och även om hon är dysfunktionell eller tom psykiskt sjuk på något/flera sätt så kan du inte (til)låta dig själv och hela ditt liv att börja kretsa kring din mamma och alla hennes problem.

Du är henne dotter och DU är hennes huvudsakliga ansvar, inte tvärtom. Även om du naturligtvis vill hjälpa den person som du i grunden älskar. Men gränsen mellan att fortsätta att hjälpa och att hamna i att sätta hela sitt eget liv on hold är inte så stor när det handlar om personer med den typ av (livslånga) problem som du beskriver.

Jag tycker att du ska se till att placera dig själv så långt ifrån din mamma rent fysiskt som du behöver (iaf under en övergångstid) för att du ska kunna få chansen att bli centrum i ditt eget vuxna liv. Kunna ta kommando över ditt liv och i lugn och ro få en chans att börja staka ut den väg som du önskar att ditt liv ska ta.

Varför inte söka en utbildning eller ett jobb i en annan stad kanske!? Någonstans går trots allt gränsen för hur mycket och hur länge som ett barn kan ta ansvar för en dysfunktionell förälder utan att utplåna sig själv och sin framtid. Du kan därefter, initialt från distans om det är lättare att hitta din egna gränser, välja hur mycket som du kan, vill och orkar med. Men det är din tur att få börja leva ditt liv nu.

Lycka till!

//RT.

Comment

Working...
    X