Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min sjuka bror och kaoset

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Min sjuka bror och kaoset

Har inte skrivit här innan men tänkte höra om någon varit med om nåt liknande eller har några bra råd?

Mitt kaos började för 9 år sedan då mamma dog i cancer efter en lång och mycket plågsam sjukdomstid med jobbiga operationer osv.

Jag hade ett visst stöd av dåvarande pojkvän och kompisar och gick vidare/stängde av till viss del.

Brorsan hade det svårare, pappa är inget känslomässigt stöd och vi pratade inte mkt om bortgången utan levde bara vidare och pratade inte om mamma, som att det aldrig hänt.

Efter detta har det med jämna mellanrum hänt en lång rad skit i mitt liv.

En av sakerna är att brorsan fått en allvarlig psykisk sjukdom och varit tvångsinlagd.

Både pappa och brorsan tyr sig till mig och har typ inget annat nätverk.

Jag har alltid försökt fixa med allt och träffa dem mycket osv men jag har fått någon konstig roll i deras liv som jag aldrig velat ha. Jag har svårt att förklara det..

Äh, jag vet inte sitter fast liksom och kan inte se mån bra framtid med egna barn osv.

Trött.

Jag vet det låter hårt, men du sattes på jorden för att bli så lycklig som möjligt, inte för att ta hand om andra.

Om det hade varit dina barn så hade det varit en annan sak, de har inte valt, och du är ansvarig för dem. Men du är inte ansvarig för din pappa eller bror.

Du älskar dem kanske, och då så klart så vill du finnas i deras liv. Men du kan inte ta på dig en roll som gör att ditt liv stannar upp. Av enkla skälet att det inte är rätt.

Du vill troligen inte bara släppa dem, så då tycker jag du ska kontakta vården eller soc eller vilka som är lämpliga. Och se till att din bror får en kontaktperson eller terapeut. Och om inte kan sköta det vardagliga med ekonomi, får en god man eller liknande. Som inte är du. Samma med din pappa.

Om de vägrar så är det troligen för att du finns där. Så länge du är tillgänglig så kommer de klänga sig fast vid dig, ringa dig, be dig. Då har du den mycket svårare vägen, hitta kraften inom dig att sätta gränser. Kan vara många småsaker. Ett kan vara att inte svara direkt när de ringer utan ringa upp senare när passar dig. De känner och behöver och vill ha direkt respons. Men de får vänja sig vid att du inte alltid finns där. Så de sakta måste se över hur de ska lösa saker utan dig.

Och så att säga nej ibland. Du skriver inte på vilket sätt deras behov påverkar dig, men om något av dem tex har en terapeut, om börjar prata med dig om saker du inte vill vara iblandad i, avbryta och säga "Ledsen, jag kan inte vara så involverad, du får ta det med din terapeut".

Jag vet är svårt och beroende på vilken typ de är, så kommer de anklaga, tjura, tystna eller på annat sätt göra så du får fruktansvärt dåligt samvete. Men jag brukar säga att tänk vad de skulle säga om de var friska? Eller vad din mor skulle sagt? Om de var friska så skulle de säga "flyg, flyg iväg, lev ditt liv, för vi älskar dig". Men när mår dåligt så orkar de troligen inte tänka så långt, de bara behöver och använder då dig för sina behov. Inte av elakhet.

Men så länge du finns där, så kommer de använda dig. Så försök bryta cirkeln. Försök få dem söka hjälp av samhället. Så du kan få utvecklas och vara den du vill vara. Leva ditt liv. Se också upp med att detta inte blivit din tillflykt. Mot att leva.

Jag är ingen expert, bara några tankar.

Comment

Tack för tankarna och för att du tog dig tid att skriva! Det stämmer antagligen ganska bra som du skriver. Det blir som ett medberoende och det är svårt att släppa känslan av ansvar om man vet att någon nära saknar initiativförmåga på så många plan och annars sitter hemma och göra ingenting. Jag får försöka ändra min känsla av ansvar och inställning till situationen istället.

Comment

Om du inte klarar att bryta dina tankemönster, så försök få en terapeut. Så du kan få prata och bolla dina tankar mot någon.

Du är viktig. Du. Ditt liv. Dina tankar. Dina känslor. Din tid. Du är viktig.

Våga.

Comment

Working...
        X