Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deprimerad pojkvän

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Deprimerad pojkvän

Min pojkvän är deprimerad och bor med sin narcissistiska och totalt empatilösa mamma.

Bland annat kan hon fylla hela hallen med sina saker och sen kräva att han ska ta bort dem för att hon ska få gäster.

Det är en lång historia hur han hamnade där och jag vill inte gå in på det för mycket, men kan iallafall säga att varken han eller hans mamma äger huset de bor i. Hon är dessutom skriven på sin egna lägenhet knappt fyra kilometer därifrån, men vägrar flytta tillbaks.

Min pojkvän har verkligen gått in i väggen och orkar knappt ta sig upp ur sängen, men det ser inte hans mamma, som istället kommer med en massa tomma hot om att han inte får bo kvar om han inte "hjälper till" (dvs. gör som hon vill även om det är totalt onödigt).

Vad jag förstått så är han mer eller mindre uppvuxen såhär och han vet att det inte går att kompromissa med henne alls.

Det är inte heller lönt att försöka söka nån form av sympati hos henne, för det slutar alltid med att hon talar om att det är mer synd om henne oavsett vad.

Jag ser verkligen hur han går sönder mer och mer ju längre tid det går och han vill inget hellre än att flytta därifrån, men det finns ingenstans att ta vägen.

Jag bor hemma med föräldrarna och låter honom vara här så ofta som möjligt, men han får bara sova hos mig på helgerna och han blir jättedeppig varje gång han måste åka hem.

Ibland vill han inte ta sig utanför huset eftersom han vet att han ändå måste åka hem igen.

Jag har försökt få honom att prata med en psykolog, men han litar inte på dem. Säger att han inte kan känna förtroende för någon som får betalt för att prata med honom.

Jag hjälper honom så gott jag kan, men jag känner verkligen att jag inte räcker till. När han deppar ihop totalt och säger att han vill dö känner jag mig helt maktlös. Det finns liksom ingenting jag kan göra.

Jag är själv deprimerad, något jag går i terapi för, och jag känner hur det tynger mig ordentligt att det är såhär.

Önskar lite grann att vi kunde vinna en miljard på lotto och skaffa en egen lägenhet att bo i.

Finns det något mer jag kan göra för honom som jag missat? Finns det nån man kan ringa som kan hjälpa till?

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.

Låter som att du har det oerhört tufft. Har svårt att se det från din synvinkel men kan kanske ge ett råd utifrån min då jag själv är biopolär och ofta hamnar i tuffa tunga perioder. Jag tror tyvärr att det enda du kan göra är att lyssna och försöka att få honom att förstå. Mer kan du inte bidra till. Det stora arbetet måste han göra själv. Dvs; söka hjälp och ta till sig att han har ett problem. Utan självinsikten att man är i behov av hjälpen kommer man inte så långt. Dvs, hur bra familj eller partner man har så räcker det inte om man inte själv är villig att inse.

Så mitt råd till dig är att försöka hjälpa honom förstå det du och hans omgivning ser. Försök förklara hur du mår och hur du lider av att se hans lidande. Hoppas verkligen att det löser sig för genom det du skriver så förstår jag att du måste tycka om honom hemskt mkt! Kram!

Comment

Känner igen det här en del. Min pojkvän var länge deprimerad, mycket på grund av hans föräldrar som ständigt tryckte ner honom på olika sätt. På samma sätt flydde han till mig. Nu har vi visserligen egen lägenhet så han flydde problemen på ett vis.

Men jag tror att det bästa i ert fall är att han får hjälp att konfrontera sin mamma. Och han behöver proffesionell hjälp. Synd att han inte känner att han kan lita på en psykolog. Nog för att de får pengar, men de finns ju där för att de VILL hjälpa inte för pengarna. Och dessutom har de kunskap och erfarenheter.

Förstår precis hur du känner när du känner dig maktlös. Det känns som att vad man än gör så hjälper inget och det resulterar bara i att båda dras ner i depression. Viktigt är att du inser att även om du inte kan hjälpa honom ur det här så betyder det allt för honom att du finns där. Att du ser honom och att du står vid hans sida. Du måste förstå att det här inte är ditt fel. Du gör vad du kan, mer än så kan du inte göra för honom. Även om man vill. Att han hotar med att ta sitt liv tyder på att han ropar på hjälp. Och det måste han själv inse, och ingen kan tvinga honom att söka hjälp. Det måste han själv göra.

Comment

Working...
      X