Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lurad

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lurad

Hej där ute! Rådvill i hanteringen av att få veta att en nära släkting/vän, mina barns idol missbrukat amfetamin i 8 år. Hon har ett gammalt missbruk bakom sig, men var ren i 5 år innan hon började igen. Känns som ett enormt stort svek o stor lögn. Bomben släppte hon per sms. Vi har bara stängt dörren. Extremt jobbigt sist o nu händer det igen. Har försvarat hennes konstiga beteende många gånger o hennes personlighetsförändring med att inte hennes mediciner funkar. Gamla missbrukskador, samt att hon är bipolär.... Ja vi litade på henne när vi frågade varför hon var speedad mm.vi hade en sak, ärlig o öppen relation...trodde vi, men ack så fel vi hade. Julen är här o vad säger vi till barnen som köpt paket? Är arg men är det rätt att stänga dörren när hon erkänt?

Hej!

Helt nyvaken nu så blir inget längre meddelande, och blir säkert en massa antagande då jag inte vet hela storyn, hur hon mår osv, men här kommer några av mina tankar iaf =)

Jag tycker inte det är rätt att stänga dörren, absolut får du vara hur arg som helst!

Men denna vän och släkting skrev förmodligen detta sms i ett rop på hjälp, kanske hon känner att hon inte klarar det längre själv och den enda hon kunde lita på att hjälpa henne ur det hela igen var du och hon ville inte ljuga mer för er?

Kanske du och din familj är det som håller henne kvar i livet?

Hoppas det blir bra mellan er igen och att hon får den hjälp hon behöver, så hon kan förbli den där idolen för dina barn, vilka jag är säker på att hon älskar =)

Mvh

Comment

Det är ett stort steg att erkänna en sådan sak. Bra att hon gör det. Jag kan förstå din chock och sorg. Du trodde missbruket var historia.

Försök att svara så ärligt du kan, ni behöver måste prata, men du behöver kanske också tid med din familj att smälta det här. Det förstår hon säkert.

Vet inte hur stora dina barn är, det är kanske inte lämpligt att berätta en sådan sak för någon de beundrar så mycket, men straffa dem inte genom att stoppa julfirande i någon form. Du kan tex föreslå och hitta på en förevändning att hon bara kan komma ex, på juldagen och bara stannna i x antal timmar, vad du orkar. Så att barnen inte "straffas" för något de kanske inte är mogna att ta ställning till. Bara en tanke, jag är ingen expert, bara medmänniska. Lycka till, kram!

Comment

Tack. Det här behövde jag höra. Känner att det inte är helt rätt att stänga när hon trots allt erkänt (inte för mig utan sin mamma som var tvungen att berätta för mig då personen i fråga skulle ha passat Mina barn). Jag o personen kom överens om att båda vi har bestämt oss för paus ett tag. Just nu går mest energi av till att tänka o analysera om hon kommer med paket till barnen eller ej. Vad säger man? Konstig ordning att inte ha pratat utan ge varandra paket....stämningen är väldigt infekterad. Hur i jösse namn kan vi lita på henne mer, denna raka ärliga Goa speciella människa????? Hon kan säga vad som helst om att hon slutat eller ej .kan aldrig mer lita på henne! Barnen...ja vad säger man. Men har ändrat mig lite nu...kanske får ge henne klapparna på ngt vis ....vet inte???????

Comment

Tack. Det här behövde jag höra. Känner att det inte är helt rätt att stänga när hon trots allt erkänt (inte för mig utan sin mamma som var tvungen att berätta för mig då personen i fråga skulle ha passat Mina barn). Jag o personen kom överens om att båda vi har bestämt oss för paus ett tag. Just nu går mest energi av till att tänka o analysera om hon kommer med paket till barnen eller ej. Vad säger man? Konstig ordning att inte ha pratat utan ge varandra paket....stämningen är väldigt infekterad. Hur i jösse namn kan vi lita på henne mer, denna raka ärliga Goa speciella människa????? Hon kan säga vad som helst om att hon slutat eller ej .kan aldrig mer lita på henne! Barnen...ja vad säger man. Men har ändrat mig lite nu...kanske får ge henne klapparna på ngt vis ....vet inte???????

Comment

Kanske du skulle prata med personens mamma en gång till ? Dels kan du få råd om hur du skall göra men du kan också stödja mamman vilket kommer personen tillgodo . Att agera på det viset dvs med stöd är den bästa julklappen som du kan ge just nu.

Om barnen så behövs inte så långa förklaringar bara att säga att personen tyvärr inte kunde komma utan det får bli någon annan dag istället . Barnen förväntar sig nog inte paket av någon som inte kommer .

Comment

Mamman o jag pratar hela tiden, vi vet inte vad/hur vi ska göra någon av oss . Mamman vill gärna lämna ett paket jag har hemma, hon bor inte här så det ligger på mig...personens bror min man vill inte ens tänka tanken att lämna paket..varför undrar han, finns inte en enda anledning just nu. Vågskål..ett ben vill för barnenes skull, ett ben vill definitivt inte! Tack för era svar, det hjälper en förvirrad själ i dessa tider

Comment

Hm Barnen är inte inblandade men paket kan ju lämnas senare också

Comment

Visst, det var tanken från början, att ta det under trevligare omständigheter när vi hunnit prata. Har insett att vi inte kan planera....bollen ligger hos henne. Kommer hon så blir det byte av klappar annars tar vi det längre fram. Så, slutältat!! Tack ni som svarat:-)

Comment

Working...
                  X