Announcement

Collapse
No announcement yet.

Att hjälpa

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Att hjälpa

Hej

Har väl läst så ögonen blöder under lång tid och borde väl igentligen inte skriva eftersom dom flesta (med all rätt) kommer överösa mig sanningen och som i många andra trådar komma med avrådan....MEN....

Jag har flytta i sär från min partner som har Bipolär 2 och borderline. Vi har ett långt förhållande bakom oss och han har sedan lång tid tillbaka slutat med medicinering och även nu med terapin.

Ett liv som trots allt som hänt är väldigt viktigt för mig.

Jag är medveten om att all behandling är på frivillig bas och nu i detta finns det nog bara en väg att vandra mot ljusare tider för honom och det är att snabbt komma in på en DBT/KBT eftersom tidsperspektivet är långt.

Men hur kan man stötta på ett bra sätt så han tar kontakten för att komma igång. Idag är han bara trött och loj och för den delen möjligt "försöka smita undan" - stilen. Det tråkiga är om inget händer kommer situationen bara bli värre och eftersom han är lite äldre så ser jag det inte direkt ljust. Jag som många känner mig maklös något som jag inte gillar. Detta var ett kort inlägg som enkelt skulle kunna blivit många tusen ord.

Så som start önskar jag lite tips om ni har.

Undanber mig "Det är inte ditt ansvar", "Spring nu när du kan"

Ja hur ska du kunna hjälpa när partnern slutat med all annan hjälp = både medicinering och terapi.

Ska du terapi:a partnern själv ?

Det enda man som vän eller anhörig kan göra är väl att stötta så gott det går med vanlig mänsklig värme och kärleksfullhet och en uppmuntran att söka och ta emot den hjälp som finns och erbjuds.

Resten måste tyvärr partnern själv göra.

Partnern måste själv vara villig att ta emot hjälp för det första...

- och den hjälpen ska inte bli på bekostnad av din egen tillvaro - för då går du under och då blir det ännu värre för er båda två

Take Care !

Comment

Working...
    X