Announcement

Collapse
No announcement yet.

ANHÖRIG = ANSVARIG?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• ANHÖRIG = ANSVARIG?

är de meningen att en anhörig ska göra allt för den drabbade så denne kan klara av vardagen?

min sambo har kombination av borderline och ADD.

man kan säga att jag har två heltidsjobb ett på dagen och ett när jag kliver innanför dörren till våran lägenhet.

är man hemsk som kallar de jobb?

på mitt vanliga jobb jobbar jag mellan 8-10 timmar 6 dagar i veckan å när jag kommer hem så har jag en lägenhet, en hund och en sambo å ta hand om.

vad ska man göra? har påpekat att jag varken kan eller orkar ta hand om allt själv..

Hej

Korta varianten på ett svar skulle kunna vara: "nej". Men kanske är det ett lite för svart-vit svar, så "delansvarig" kanske skulle kunna fungera?

Men vad som troligen är viktigare är att du själv är helansvarig gentemot dig själv, att lägga stort fokus på ditt eget mående.

Och det är svårt att se att det finns något "snällt" över/gällande handlingar som innebär att man både tillåter sig själv och någon annan att gå över dina egna personliga gränser(då det indirekt även "tillåter" den andra personen att gå över sina egna gränser).

Ni kan alltså prata hur mycket som helst, besluta gemensamt om hur ni vill ha det, och lova att ni båda ska uppfylla det - men om ni inte har "verktyg" för att förändra er situation - så kommer ni sannolikt "falla tillbaka" i gamla mönster.

Verktyg för att envar av ej ska kunna förhålla er sunt och konstruktivt gentemot er själva - och därefter kunna förhålla och fungera bättre tillsammans.

Tillsammans med "verktyg", så kan "att börja bete sig annorlunda", vara en bra start för att påbörja de processer som kan behöva komma igång - och ha en större chans att förändra tankar och känslor i det långa loppet.

Att läsa in sig på t.ex. "medberoende"(för din del), kan komma att hjälpa dig att sätta sundare gränser för och med både dig själv - och med/för/gentemot din kille(och andra människor). Och då även komma att förstå hur hans och dina reaktioner, känslor, agerande/beteende och tankar hänger samman och hitintills påverkat varandra på relativt destruktiva sätt.

Sedan/och om ni envar kan ta er till en egen terapeut(t.ex. psykolog/psykoterapeut/annan form av terapeut, kanske en kurator) - så kan ni komma att få stort stöd där med effektiva verktyg, fler och större insikter - och chanserna för att er relation och ert förhållande ska komma att bli rätt så mycket bättre - ökar märkbart.

Mvh

/Lenny

Comment

Working...
    X