Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sambo suicidal...hur mycket orkar man med...

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Sambo suicidal...hur mycket orkar man med...

Min älskade har under året gått in i en djup depression. Någonstans inom mig har det alltid funnits en medvetenhet om att så kunna bli fallet då det finns depression och suicid i hennes släkt. Åren har gått och det har funkat ganska bra, men senaste 12 månaderna har varit sjukt påfrestande och nu sitter jag där, med en livskamrat som inte är mer än en liten spillra och som vill dö.

Jag har på något plan förberett mig på den här stunden då jag vet att genetik spelar en stor roll, men gdamn, vad det är jobbigt nu, alltså...

Just ovissheten håller på att förgöra mig...På något plan vet jag att jag når fram -hon förstår själv hur totalt fel hennes tankar är och hon har sökt hjälp "för att hon vet att jag är den ende som älskar henne', vilket gör pressen på mig än så mycket större...

Själv tar jag nu till obscena mängder av "flaskan" var och varannan kväll för att kunna hantera situationen. Dödsångest -är hon död när jag vaknar? Är hon bättre, eller spelar hon bara för att kunna utföra självmordet utan att jag ska ana någonting?!?

Sån sjuk mental press just nu att det inte går att beskriva.,,

Låter riktigt jobbigt. Att någon man älskar mår så dåligt att självmord känns som en utväg är tungt. Har du någon att prata med om dina känslor/tankar

Det är lika viktigt att du får hjälp som din fru. Att ta till flaskan hjälper bara tillfälligt sen kommer tankar mm tillbaka igen fast dubbelt värre. Om du är så orolig att din fru ska ta sitt liv tycker jag du ska ta henne till psyk så hon får hjälp omgående. Finns inga mallar för hur de med självmordstankar funkar.

Comment

Håll dig borta från spriten. Tänk på att du gör ett bra jobb och känn dig stolt över det. Skriv gärna mer om er situation - som det är nu är det lite knapphändigt.

Comment

Det är fruktansvärt när en nära person mår dåligt och är självdestruktiv. Det finns liksom inget man kan göra riktigt. Man blir som en förälder eller terapeut och polis på samma gång.

Vet inte om det hjälper, men när jag varit i såna situationer så har jag sjukdomifierat beteendet - sett det ungefär som cancer eller nåt. Det gör det lite lättare att hantera då det går att skapa lite mer distans till det.

Men det gör det förstås inte lättare att se en älskad skada sig själv eller dö.

Alkoholen gör det som sagt bara värre. Det enda som hjälper är att prata med någon. Det finns fina anhörigföreningar som kan hjälpa till här. Googla och var inte rädd för att ringa!!

Comment

Working...
        X