Announcement

Collapse
No announcement yet.

Syster med psykisk sjukdom

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Syster med psykisk sjukdom

Jag är utmattad och en av anledningarna är min systers manipulationer. Hon är 10 år äldre än mig och under hela vår uppväxt och även idag har hon varit konstig. Hon har kraftiga humörsvängningar, man är antingen god eller ond i hennes ögon, om människor i hennes närhet ej beter sig enligt hennes normer blir hon galen. Ibland vill hon ha mycket kontakt ibland säger hon upp kontakten helt för att man har gjort så fel mot henne bara för att man sagt emot henne i någon fråga. Hon manipulerar alla och alla tassar på tå för henne. Jag blir så förbannad och frustrerad för jag vet aldrig var jag har henne. Kan det vara en psykisk sjukdom hon lider av? Vill ha kontakt med henne men vet inte hur jag ska betee mig, det blir bara fel.

Låter lite som borderline men kan vara något annat. Kan verkligen förstå att det är oerhört jobbigt. Varit ihop med en med borderline och det var mitt värsta förhållande det var verkligen svart eller vitt. Antingen var jag världens bästa eller så var jag idiot och fattade ingenting. Likadant med hennes familj. Utbrott som slutade med att hon skulle göra slut och ta sitt liv, dock var jag benhård i de lägena och lade ansvaret på henne. Det du måste inse är att din syster är sjuk och först när hon inser det och söker hjälp kan ni få en bra relation. Men hon själv måste inse sitt problem.

Det råd jag vill ge dig är att inte dras in i hennes värld så du gör våld på dig själv. Man kan aldrig alltid göra rätt med en person som är som din syster utan göra våld på sig själv. Går det ibland att prata med henne lugnt och sansat?

Comment

Tack för dina råd! Det värsta är faktiskt att hon ibland är normal och man kan verkligen prata med henne. Dessa stunder är dock alldeles för sällsynta. Om hon vore hemsk hela tiden vore det lättare att hantera. När hon svänger så mycket vet man inte var man har henne.

Comment

Working...
      X